
Το θέμα της σεξουαλικής αγωγής στην Ελλάδα είναι λιγότερο παιδαγωγικό και περισσότερο πολιτικό. Το κομβικό σημείο για την εφαρμογή των προγραμμάτων σεξουαλικής αγωγής είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι αφορά την υγεία και ότι είναι ανθρώπινο δικαίωμα να μπορούμε να μεγαλώσουμε υγιή παιδιά.
Τι είναι η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση»;
Ο συγκεκριμένος όρος μας παραπέμπει στην έννοια της «σεξουαλικότητας», η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και περιλαμβάνει το φύλο, την ταυτότητα και το ρόλο του φύλου, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ερωτική έλξη, την αγάπη, την αναπαραγωγή. Η σεξουαλικότητα ενός ανθρώπου ξεκινά από τη γέννηση και αποτελεί προϊόν «αλληλεπίδρασης βιολογικών, ψυχολογικών, κοινωνικο-οικονοµικών, πολιτισµικών, ηθικών και θρησκευτικών / πνευµατικών παραγόντων».
Η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση» είναι:
● η ενημέρωση σχετικά με το ανθρώπινο σώμα, τις βιολογικές λειτουργίες της αναπαραγωγής, τις σχέσεις των φύλων.
● η σχετική προετοιμασία για τους πιθανούς κινδύνους που μπορούν να προκύψουν μέσω της σεξουαλικής δραστηριότητας. Στόχος είναι η κατάκτηση των απαιτούμενων δεξιοτήτων ώστε τα παιδιά να μάθουν τρόπους επικοινωνίας και να λαμβάνουν υπεύθυνα αποφάσεις που αφορούν τη μετέπειτα σεξουαλική ζωή τους.
Τι μας διδάσκει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση;
● Διαβεβαιώνει τα παιδιά ότι για τη σεξουαλική κακοποίηση δε φταίει ΠΟΤΕ το παιδί.
● Ενημερώνει τα παιδιά για τα δικαιώματά τους και τα ενδυναμώνει ώστε να τα προασπίζονται
● Διδάσκει στα παιδιά με ένα θετικό, μη-απειλητικό και πρακτικό τρόπο, πληροφορίες σχετικά με την κακοποίηση.
● Ενισχύει στα παιδιά την πεποίθηση ότι το σώμα τους, τους ανήκει.
● Διδάσκει στα παιδιά πώς να λένε «όχι».
● Βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίσουν τους ανθρώπους εκείνους στους οποίους μπορούν να απευθυνθούν για βοήθεια.
● Μαθαίνει στα παιδιά να εμπιστεύονται το ένστικτό τους όταν νιώθουν άβολα και να θέτουν ερωτήσεις όταν κάτι τα μπερδεύει ή τα κάνει να νιώθουν περίεργα.
● Κάνει σαφές στα παιδιά ότι οφείλουν να σέβονται και να μην κάνουν κακό σε άλλα παιδιά.
Το σχολείο είναι το καταλληλότερο μέρος για την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων καθώς η ενημέρωση είναι καθολική, για όλους τους μαθητές, και έτσι αποφεύγεται ο στιγματισμός των ατόμων που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Τέτοιου είδους προγράμματα είναι σημαντικό να πραγματοποιούνται μέσα στην τάξη και να προσαρμόζονται στην ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών στους οποίους απευθύνονται.
Στην Ελλάδα, οι όποιες προσπάθειες να εισαχθεί η σεξουαλική αγωγή στα σχολεία τα τελευταία 50 χρόνια, αποδείχθηκαν ανεπιτυχείς. Ορισμένα επιχειρήματα κατά της εισαγωγής της στα σχολεία έχουν ευθέως αντικρουστεί από επιστημονικά δεδομένα. Όπως για παράδειγμα ότι η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο επιφέρει νωρίτερα την εκκίνηση της σεξουαλικής ζωής. Στοιχεία της UNESCO δείχνουν ακριβώς το αντίθετο: Οι δύο χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό νέων που έχουν επαφές κάτω των 15 ετών είναι η Ολλανδία και η Ελβετία. Είναι ακριβώς οι ίδιες χώρες που έχουν αναλυτικά προγράμματα σεξουαλικής αγωγής εδώ και χρόνια. Άλλο επιχείρημα κατά της εισαγωγής του μαθήματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία θέλει τους γονείς, περισσότερο από το σχολείο, να πρέπει να αναλάβουν το τομέα αυτό. Στην πραγματικότητα, είναι οι γονείς μαζί με το σχολείο που θα πρέπει να συνεργαστούν πάνω στο ζήτημα, καθώς, στις χώρες από τις οποίες εκλείπει εντελώς η σεξουαλική αγωγή στα σχολεία, οι έφηβοι φαίνεται να αντλούν πληροφορίες από αμφιβόλου ποιότητας πηγές, όπως οι συνομήλικοι και το διαδίκτυο.
Ένα αληθινό «ταξίδι» σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, μέσα στην τάξη!
Η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση» δε θα ‘πρεπε να διαφοροποιείται από την υπόλοιπη εκπαίδευσή τους. Μία δασκάλα λοιπόν, της ΣΤ’ Δημοτικού οργάνωσε μία «εκπαιδευτική παρέμβαση», η οποία βασίζεται κυρίως στη βιωματική μάθηση, αποσκοπεί στην ενημέρωση αλλά κυρίως στην απενοχοποίηση των παιδιών, πάνω σε ένα τόσο καθοριστικό για τη ζωή ζήτημα…
Ένα από τα τρία βιωματική μέρη της εκπαιδευτικής παρέμβασης, αποτέλεσε η Κληρωτίδα. Δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να γράψουν ανώνυμα σε ένα χαρτάκι μία ερώτηση, οποιαδήποτε, χωρίς αναστολές, μία απορία την οποία δε θα τολμούσαν ποτέ να θέσουν σε κάποιο άλλο άτομο. Κατόπιν μαζέψαμε αυτά τα χαρτάκια, τα βάλαμε σε μία κληρωτίδα και τα ανακατέψαμε. Οι απορίες των παιδιών πήραν σύντομα ψηφιακή μορφή (αποφεύγοντας το ενδεχόμενο, να αναγνωρίσει η δασκάλα το γραφικό χαρακτήρα κάποιου παιδιού) και απαντήθηκαν μία μία ξεχωριστά, με μεγάλη προσοχή. Αξίζει κι εδώ, να έχετε μία εικόνα των συνηθέστερων ερωτήσεων που έχουν τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία:
• Πώς νιώθεις που αλλάζει το σώμα σου;
• Τι είναι η περίοδος;
• Γιατί οι έφηβοι λαχταρούν να αυνανίζονται;
• Τι κάνουμε στο σεξ; Ξέρω τα πάντα γι’ αυτό;
• Ποια είναι η κοντινότερη ηλικία στο σεξ;
• Πώς φιλάμε στο στόμα; Πώς είναι να φιλάς εκεί;
• Από ποια ηλικία μπορούμε να ερωτευτούμε;
• Είναι φυσιολογικό να βλέπουμε βίντεο στο youtube με σεξουαλικό περιεχόμενο;
• Πρέπει να μιλάω στους γονείς μου για τα προσωπικά και τα σεξουαλικά μου;
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
Ένα αληθινό “ταξίδι” σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, μέσα στην τάξη! Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική πηγή https://www.paidorama.com/paidoblog/gia-paidi/ena-alithino-taxidi-sexoyalikis-diapaidagogisis-mesa-stin-taxi
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: ένας αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης. Ανακτήθηκε από το https://www.hamogelo.gr/gr/el/ta-nea-mas/seksoualiki-diapaidagogisi-enas-apotelesmatikos-tropos-prolipsis-tis-seksoualikis-kakopoiisis/