Η Γοτθική τέχνη και η αρχιτεκτονική: από την εμφανισή της στον Μεσαίωνα ως και τους σημερινούς ναούς

Γοτθική Τέχνη

Τι είναι η Γοτθική τέχνη

Αρχικά, η Γοτθική τέχνη είναι το καλλιτεχνικό ρεύμα που εμφανίζεται την περίοδο του Μεσαίωνα και έκτοτε αποκτά τεράστια σημασία. Η δράση της ξεκίνησε στη Γαλλία περίπου στις αρχές του 12ου αιώνα, με έμφαση στην αρχιτεκτονική. Τα επόμενα χρόνια και μέχρι τα τέλη του 14ου αιώνα, θα εμφανιστεί σε ολόκληρη σχεδόν τη δυτική Ευρώπη. Μετά, οδηγεί με την σειρά της στην Αναγέννηση. Μέχρι τα τέλη του 15ου αιώνα υπάρχει πλήθος γοτθικών δημιουργιών.

 

Προέλευση και έμφαση στις αξίες του Θείου

Η γοτθική τέχνη αρχίζει μετά την κατάρρευση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Τότε επικρατούσε η φεουδαρχία και οι πολίτες καλλιεργούσαν την γη. Αυτή η τέχνη ξεκίνησε αρχικά από την Γαλλία τον 12ο αιώνα και εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στην συνέχεια, συνέδεσετον χαρακτήρα της με την θρησκεία και ιδιαίτερα με το χριστιανικό στοιχείο στην Ρωμαϊκή εκκλησία. Η γοτθική τέχνη αναπαριστά συχνά εικόνες της Παναγίας, και του Χριστού παρουσιάζοντας τα δεινά που και οι δύο βιώνουν. Η γοτθική τέχνη έδωσε έμφαση στον στόχο της απελευθέρωσης του ανθρώπου από το σκοτάδι και την αμαρτία. Τονίζει την παρουσία του Θεού και στην σημασία του για την λύτρωση του ανθρώπου από τα προβλήματα της τότε εποχής.

 

Στοιχεία Αρχιτεκτονικής

Η Βασιλική Μονή του Saint Denis στη Γαλλία, είναι ευπρόσδεκτη στη γοτθική αρχιτεκτονική που έχει ως κύρια χαρακτηριστικά τα στέφανα των παρεκκλησιών και τα βιτρό παράθυρα. Κάποια στοιχεία αρχιτεκτονικής που ξεχωρίζουν το γοτθικό στυλ είναι η ισχυρή κατακόρυφη ανάταση των κτιρίων και τα πολυσύνθετα σχέδιά τους με τα πολλά και τα εγκάρσια κλίτη. Για παράδειγμα, στην Γαλλία οι εκκλησίες έχουν κυρίως κατακόρυφο ρυθμό και πολύ συχνά σε αρκετά κτήρια απουσιάζουν οι τοίχοι. Αντίθετα, στην Γερμανία οι εκκλησίες έχουν τολμηρό δυναμισμό αλλά και κάπως βαριές αναλογίες, όπως φανερώνει ο καθεδρικός ναός του Στρασβούργου. Ακόμη, ιδιαίτερη προσφορά της γοτθικής τέχνης υπάρχει και στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα, μνημεία γοτθικού χαρακτήρα άφησαν οι Ιωαννίτες Ιππότες στη Ρόδο. Επιπλέον, η φραγκική κατάκτηση μετά την τέταρτη Σταυροφορία διατηρεί στην Ελλάδα αρκετά φρουριακά συγκροτήματα και λίγους ναούς, όπως οι ερειπωμένοι της Αγίας Σοφίας της Ανδραβίδας και της Στυμφάλου.

Διαβάστε επίσης  Ραδιόφωνο: 100 χρόνια στα σπίτια και τις καρδιές μας
Advertising

Advertisements
Ad 14

Κύριοι εκπρόσωποι

Γοτθική Τέχνη
Πηγή εικόνας:https://en.wikipedia.org/

Ο Duccio Buonunsegna, ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Ιταλούς ζωγράφους του Μεσαίωνα και ιδρυτής της σχολής της Σιένα. Το μεγαλύτερο από όλα τα έργα του είναι το altarpiece του καθεδρικού ναού της Σιένα, γνωστό ως Maestà.  Επιπρόσθετα ,το ύφος του Duccio, ήταν παρόμοιο με αυτό της βυζαντινής τέχνης. Εμφατικά σε αυτό είχε χρυσά υπόβαθρα και οικείες θρησκευτικές σκηνές .Τέλος, ένας ακόμα εκπρόσωπος της γοτθικής τέχνης είναι ο Veit Stoss. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους και πιο γνωστούς γλύπτες και ξυλόγλυπτες της δεκαετίας του δέκατου έκτου αιώνα στη Γερμανίας και χαρακτηριστικός της όψιμης Γοτθικής. Το στυλ του έδωσε έμφαση στην πάθος και το συναίσθημα, με τη βοήθεια ενός βιρτουόζου έργου κουρτίνας κύματος. Ο Stoss είναι γνωστός για το γεγονός, ότι έκανε το altarpiece στη Βασιλική της Αγίας Μαρίας στην Κρακοβία της Πολωνίας.

Πηγές:

Ρουμπέκα, Κ. (2009). Γοτθική Τέχνη. Ανακτήθηκε από https://www.artmag.gr/art-history/art-history/item/1037-gothic-art (τελευταία πρόσβαση 18.03.2023)

Γοτθική ιστορία, χαρακτηριστικά, αρχιτεκτονική, ζωγραφική και γλυπτική. Ανακτήθηκε από https://el.thpanorama.com/articles/arte/arte-gtico-historia-caractersticas-arquitectura-pintura-y-escultura.html (τελευταία πρόσβαση 18.03.2023)

Γοτθική τέχνη. Ανακτήθηκε από ηλεκτρονική διεύθυνση https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%BF%CF%84%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%84%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B7. (τελευταία πρόσβαση 18.3.2023)

Advertising

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η αναπτυξιακή δυσλεξία και το κριτήριο του IQ

Η γλώσσα και η επικοινωνία αναγνωρίζονται ως βασικές δεξιότητες στην

Παράγοντες κινδύνου και προστατευτικοί παράγοντες των αναγνωστικών διαταραχών

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Παράγοντες κινδύνου και προστατευτικοί