
Η ενοικιαζόμενη οικογένεια, ως ιδέα, φαίνεται αρκετά ουτοπική και είναι μάλλον απίθανη να συμβεί στις μέρες μας. Άλλωστε όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν ή διέθεταν, κάποτε, μια οικογένεια, η οποία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμία άλλη. Τουλάχιστον έτσι νομίζαμε μέχρι να ανακαλύψουμε τις εταιρείες της Ιαπωνίας.
Στην Ιαπωνία επικρατούν κάποιες συνήθειες αρκετά παράξενες για τον Δυτικό κόσμο. Εκεί, λοιπόν, αναπτύχθηκε η ενοικιαζόμενη οικογένεια ως φαινόμενο, που αν το καλοσκεφτούμε μοιάζει κάπως μελαγχολικό.
Πώς προέκυψε το φαινόμενο
Όλα ξεκίνησαν πριν τριάντα περίπου χρόνια όταν μοναχικοί Ιάπωνες αναζητούσαν απεγνωσμένα ηθοποιούς για να παραστήσουν μέλη της οικογένειάς τους που απουσίαζαν από τη ζωή τους. Έτσι, νοίκιαζαν κατάλληλα άτομα που υποδύονταν τους «συζύγους» ανύπαντρων γυναικών ενώ άλλοι τους «γονείς» παιδιών που είχαν χάσει τους βιολογικούς τους. Μερικοί, μάλιστα, προσλάμβαναν «συναδέλφους» για να παραστούν σε κάποια σημαντική στιγμή της ζωής τους που δεν είχαν κανέναν άλλον. Η ζήτηση αυτή οδήγησε στη δημιουργία διάφορων πρακτορείων που αναλάμβανε τέτοιες υποθέσεις.
Το πρακτορείο Family Romance
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πρακτορεία ενοικιαζόμενης οικογένειας της Ιαπωνίας που λειτουργεί για περισσότερο από μια δεκαετία. Ο ιδρυτής της Ishii Yuichi αποφάσισε να δημιουργήσει μια τέτοια εταιρεία εξαιτίας μιας προσωπικής του υπόθεσης. Πριν το 2009, μια ανύπαντρη φίλη του, δυσκολευόταν να γράψει το παιδί της σε ένα καλό νηπιαγωγείο επειδή ακριβώς δεν ήταν παντρεμένη. Εκείνος προσφέρθηκε να την συνοδέψει στο σχολείο παριστάνοντας το σύζυγό της, αφού θεωρούσε πως ήταν άδικο να μην γίνει δεκτό το παιδί. Τη στιγμή εκείνη κατάλαβε πως επιθυμούσε να βοηθήσει κι άλλες γυναίκες να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον, δημιουργώντας έτσι το Family Romance.

Η οργάνωση του πρακτορείου
Το συγκεκριμένο πρακτορείο διαθέτει 30 μόνιμους υπαλλήλους και περίπου 1.200 ηθοποιούς, κατάλληλοι για κάθε περίπτωση. Το 70% των εσόδων της εταιρίας προκύπτει από τους γάμους ενώ το υπόλοιπο ποσοστό προέρχεται από μακροχρόνιες προσωπικές σχέσεις ενοικίασης. Φυσικά, έχει καθοριστεί και ο αριθμός των ρόλων που μπορεί να αναλάβει κάποιος παράλληλα. Έτσι, σύμφωνα με την πολιτική της εταιρίας, κανένας ηθοποιός δεν επιτρέπεται να κατέχει περισσότερους από 5 ρόλους παράλληλα.
Τι αναλαμβάνει το πρακτορείο
Οι ηθοποιοί του πρακτορείου ενοικιαζόμενης οικογένειας μπορούν να υποκαταστήσουν οποιονδήποτε χρειαστεί ανάλογα με την περίσταση. Έτσι, παρίστανται σε γάμους, σεμινάρια, επαγγελματικά πάρτι, πάρτι διαζυγίων και όπου αλλού θεωρούνται απαραίτητοι. Μια γυναίκα, για παράδειγμα, παριστάνει για αρκετά χρόνια τη «σύζυγο» ενός άντρα καθώς η πραγματική του σύντροφος έχει πάρει κιλά και δεν επιθυμεί να την παρουσιάσει στους φίλους του. Μια άλλη περίπτωση αναφέρεται σε μια έγκυο κοπέλα που προσέλαβε μια «μητέρα» για να πείσει τον φίλο της να αναγνωρίσει το παιδί που περίμενε.
Το πρακτορείο, μάλιστα, αναλαμβάνει την διοργάνωση ψεύτικων γάμων που κοστίζουν 5 εκατομμύρια γιέν (περίπου 41.000 ευρώ). Σε αυτούς παρίστανται η νύφη και οι γονείς της ενώ όλοι οι υπόλοιποι καλεσμένοι -μαζί τους και ο γαμπρός- είναι ηθοποιοί.
Ενοικιαζόμενη οικογένεια: τα προβλήματά της
Έγινε φανερό πως πολλές από τις πελατειακές σχέσεις που αναπτύσσονται διαρκούν χρόνια με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σχέσεις εξάρτησης. Δεν ήταν λίγες οι φορές που γυναίκες ζήτησαν από τους ενοικιαζόμενους συζύγους τους να τις παντρευτούν πραγματικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι συναντήσεις των ηθοποιών και των πελατών μειώνονται στις 4 ετησίως και πολλές φορές τερματίζονται.
Εξίσου ευάλωτα είναι και τα παιδιά που μπορεί να πληγωθούν από μια τέτοια υπόθεση. Όπως αναφέρει ο ιδρυτής του πρακτορείου, ο ίδιος είχε προσληφθεί από μια γυναίκα που είχε χωρίσει με τον σύζυγό της όταν η κόρη της ήταν βρέφος. Η μικρή παρουσίαζε ψυχολογικά προβλήματα μέχρι που η μητέρα της, της σύστησε τον Ishii ως πατέρα της. Συναντιούνταν κάθε τρεις φορές το μήνα για τέσσερις έως οκτώ ώρες αφού υποτίθεται πως ο πατέρας ζούσε μακριά με την καινούργια του οικογένεια. Ο μισθός του για τις συγκεκριμένες επισκέψεις κυμαινόταν μεταξύ 20.000 – 40.000 γιέν (155 – 310 ευρώ). Η μικρή είναι πλέον είκοσι ετών και πιστεύει ακόμα πως ο πατέρας της είναι ο Ishii.
Η ψευδαίσθηση της οικογένειας
Τα πρακτορεία ενοικιαζόμενων οικογενειών στην Ιαπωνία έχουν αυξηθεί αφού η ζήτηση είναι τεράστια. Το γεγονός αυτό προκαλεί πράγματι ανησυχία αφού δείχνει πως οι πραγματικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων είναι ανύπαρκτες. Φαίνεται, μάλιστα, πως στόχος του καθενός δεν είναι να αγαπηθεί πραγματικά αλλά να παρουσιάσει στον κύκλο του την ιδανική αγάπη που έχει βρει -κι ας γνωρίζει ο ίδιος πως είναι πλαστή. Με αυτόν τον τρόπο άλλωστε θα καταφέρει να γίνει κοινωνικά αποδεκτός.
Ίσως τελικά να μην μπορείς να αγοράσεις την πραγματική αγάπη, σίγουρα, όμως, μπορείς να αποκτήσεις την ψευδαίσθησή της.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο
Χατζιδάκι Α. (2018). Νοικιάζοντας μια οικογένεια στην Ιαπωνία. Ανακτήθηκε από https://insidestory.gr/article/iaponia-enoikiasi-oikogeneias?token=6VHNR3ZZ24 (τελευταία πρόσβαση 11.4.21)
Batuman E. (2018). Japan’s Rent-a-Family Industry. Ανακτήθηκε από https://www.newyorker.com/magazine/2018/04/30/japans-rent-a-family-industry (τελευταία πρόσβαση 11.4.21)
Chiu C. (2019). Rent-A-Family: The Japanese Industry Reimagining What Family Means. Ανακτήθηκε από https://hivelife.com/family-rental-services/ (τελευταία πρόσβαση 11.4.21)