Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Ανατομία των «Las Meninas» του Velázquez

Πηγή εικόνας: 52movs.com

1656, Μαδρίτη, Ισπανία. Ο ζωγράφος Diego Velázquez, πλέον, μέλος της αυλής του βασιλιά Φιλίππου Δ’, δημιουργεί τις Las Meninas. Δίχως, φυσικά, να γνωρίζει ότι ο πίνακας αυτός επρόκειτο να αποτελέσει το απόγειο της καριέρας του. Κεντρική φιγούρα του Μπαρόκ κινήματος και του χρυσού αιώνα της Ισπανίας (Siglo de Oro), αντικατοπτρίζει, στα έργα του, τις τάσεις της εποχής του, αλλά και πολλά παραπάνω. Πρόκειται για μία αναζήτηση της πραγματικής και καθημερινής ζωής, μία απεικόνιση που μπορεί να απευθυνθεί όχι μόνο στη μορφωμένη ελίτ, αλλά και στον απλό άνθρωπο του 17ου αιώνα. Όλα αυτά σε έναν καμβά έκτασης 318 x 276 εκατοστών.

Το περιεχόμενο

Στον πίνακα Las Meninas, ή, όπως αποδίδεται στα ελληνικά «Δεσποινίδες των Τιμών», παρατηρείται ένα στιγμιότυπο της βασιλικής ζωής. Στο κέντρο του βρίσκεται η πριγκίπισσα Μαργαρίτα Θηρεσία της Ισπανίας, η μοναδική τότε νόμιμη απόγονος του βασιλιά Φιλίππου Δ’. Γύρω της βρίσκονται υπηρέτες, ένας σκύλος, νάνοι και άλλα μέλη της βασιλικής αυλής, αλλά και ο ίδιος ο ζωγράφος Velázquez επί το έργον. Στο βάθος του πίνακα, ένας άνθρωπος έτοιμος να αποχωρήσει από τη σκηνή.

Las Meninas
Πηγή εικόνας: planetdomilenio.com.br

Το ιστορικό πλαίσιο

Η απεικόνιση αυτή γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, αν λάβει κανείς υπόψιν την χρονική περίοδο της δημιουργίας της. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου η Ισπανία έχει μόλις ηττηθεί στον Τριακονταετή Πόλεμο, μια σύρραξη μεταξύ των τότε μεγάλων δυνάμεων της Ευρώπης. Παρά τη γενικότερη παρακμή, ύφεση και δυσκολία που επικρατούσε, ο πίνακας παρουσιάζει τη ζωή υπό ένα ιδεαλιστικό φως. Οι αγώνες του βασιλείου βρίσκονται εκτός κάδρου. Η ίδια η πριγκίπισσα αντανακλά τη φωτεινότητα και την αισιοδοξία του πίνακα. Ακόμα και το βασιλικό ζεύγος, που καθρεφτίζεται στο βάθος του πίνακα, παρουσιάζεται νέο, χάρη στην θολότητα του καθρέφτη. Υπό αυτό το πρίσμα, το Las Meninas μπορεί να λάβει πολιτική χροιά.

Ο καθρέφτης

Ας εστιάσουμε, όμως, λίγο περισσότερο στον καθρέφτη αυτό. Ο Φίλιππος Δ’ και η σύζυγός του αντικατοπτρίζονται ξεκάθαρα. Που υποτίθεται, όμως, ότι βρίσκονται στον χώρο; Είναι μήπως τα αντικείμενα στον πίνακα του ίδιου του ζωγράφου στα δεξιά; Κι όμως, ο Velázquez δεν ζωγράφισε ποτέ το ζεύγος. Ή μήπως είναι οι ίδιοι οι παρατηρητές του Las Meninas; Ίσως το πραγματικό επίκεντρο του πίνακα είναι το ίδιο το κοινό του. Ίσως η ζωγραφιά προοριζόταν για τα μάτια του βασιλικού ζεύγους. Οι ιστορικοί της τέχνης διχάζονται.

Las Meninas
Πηγή εικόνας: wikimediacommons.com

Ο πίνακας μέσα στον πίνακα

Συζήτηση έχει, επίσης, προκαλέσει ο πίνακας του ζωγράφου, στην αριστερή γωνία, τον οποίο ζωγραφίζει ο ίδιος ο Velázquez. Όντας στραμμένος πλάγια, με έναν τρόπο που είναι εν μέρει μόνο εμφανής, δίνει μια τρισδιάστατη αίσθηση στο Las Meninas. Ο θεατής αισθάνεται ότι βρίσκεται στη δράση, παίρνει μέρος στα γεγονότα. Η πόρτα στο βάθος ενισχύει αυτή την αίσθηση του τρισδιάστατου χώρου, στον οποίο μπορεί κανείς να περπατήσει. Τι θα μπορούσε να απεικονίζει όμως; Τον Φίλιππο Δ’ και τη σύζυγό του όπως φαίνονται στον καθρέφτη; Ή την ίδια τη δημιουργία του Las Meninas;

Τελευταίες σκέψεις

Το έργο αποτελεί έναν από τους πιο πολυσυζητημένους πίνακες στην ιστορία της τέχνης. Η περιπλοκότητα και ταυτόχρονα η απλότητα της σκηνής που διαδραματίζεται, ο αμφιλεγόμενος χώρος και τα ερωτήματα γύρω από τις αντανακλάσεις και τους πίνακες που παρουσιάζονται, έχουν εμπνεύσει πολυάριθμες και ριζικά αντίθετες μεταξύ τους ερμηνείες. Ο πίνακας σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Πράδο.

Las Meninas
Πηγή εικόνας: enciclopedie.info

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο:

  • Why is this painting so captivating? Ανακτήθηκε από TED-Ed.
  • Velázquez, Las Meninas. Ανακτήθηκε από khanacademy.org.
  • Las Meninas – The Collection. Ανακτήθηκε από museodelprado.es.
  • Β. Πετρίδου, Ο. Ζιρώ, Τέχνες και αρχιτεκτονική από την αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα.

Φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Αγαπημένοι της σκηνοθέτες ο Jim Jarmusch και ο Gaspar Noé. Aγαπημένος συγγραφέας ο Burroughs. Από μουσική, ακούει πολλή post-punk και indie, με αρκετή shoegaze και δόσεις stoner. Την βασανίζουν οι ερμηνείες του πίνακα The Garder of Earthly Delights.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η «Κυρά της Θάλασσας» που χάθηκε στην ιστορία του Αιγαίου

Από την Εποχή του Χαλκού στη Μεσόγειο Θάλασσα και ειδικά στην περιοχή του Αιγαίου Πελάγους,…

Πολιτισμός

Τα πιο συνηθισμένα όνειρα ανά χώρα

Τα όνειρα αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό σε όλους τους πολιτισμούς. Άνθρωποι από διάφορες χώρες του κόσμου…

Πολιτισμός

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου: Τέχνη και ιστορία

Η τέχνη δεν είναι απλώς διακοσμητική· αποτελεί καθρέφτη μιας κοινωνίας που συχνά αρνείται να κοιτάξει…

Πολιτισμός

Γαλλική Μετα-κατοχή: Οι “Κουρεμένες”

Βρισκόμαστε στον Αύγουστο του 1944- έντεκα μήνες πριν την οριστική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου…

Πολιτισμός

Ξενάγηση στο μοναδικό μουσείο παγωτού στην Ελλάδα

Πώς ξεκίνησαν όλα Πριν από 70 χρόνια ιδρύθηκε η βιομηχανία «κρι-κρι», μια μάρκα ιδιαίτερα αγαπητή…

Πολιτισμός

Θρησκευτική οικονομία: Τα ιερά ως τράπεζες

Θρησκεία και χρήματα, μια σχέση που η σημερινή κοινωνία θεωρεί σύγχρονη. Τα κεριά, τα τάματα,…

Πολιτισμός

H Αποκατάσταση της Παναγίας των Παρισίων

Στις 15 Απριλίου 2019, στις 18:50, μια σφοδρή πυρκαγιά κατέστρεψε τις σοφίτες της Παναγίας των…