Η ιστορία του πλοίου του Άμστερνταμ
Στις 8 Ιανουαρίου 1749, το φορτηγό πλοίο της Ολλανδικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών απέπλευσε από το νησί Τέξελ με προορισμό τη Μπατάβια. Κατασκευάστηκε για τη μεταφορά όπλων και δομικών υλικών για το κτίσιμο φρουρίων, αλλά και νομισμάτων για εμπορικούς σκοπούς. από την Ολλανδία προς τις αποικίες της. Στο παρθενικό του ταξίδι, το πλοίο ήταν φορτωμένο με κανόνια, υλικά γραφής, οικιακά είδη και 27 σεντούκια με ασημένια νομίσματα.
Ο 33χρονος καπετάνιος του Willem Klump έκανε δύο αποτυχημένες προσπάθειες για να διασχίσει την Μάγχη. Το πλήρωμα αποτελούνταν από 203 άνδρες, ενώ επέβαιναν και 127 στρατιώτες. Στις αγγλικές ακτές ήρθε αντιμέτωπο με μια ισχυρή καταιγίδα. Ταυτόχρονα, επιδημία πανώλης εξαπλώθηκε στο πλήρωμα και ξέσπασε ανταρσία. Το πηδάλιο δεν άντεξε στην καταιγίδα και έσπασε. Το πλοίο ακυβέρνητο, βυθίστηκε στη λάσπη και στην άμμο στον κόλπο του Bulverhythe, 18 ημέρες μετά τον απόπλου του.
Η ανακάλυψη του ναυαγίου
Το ναυάγιο του Άμστερνταμ αποκαλύφθηκε το 1969, κατά τη διάρκεια μιας ανοιξιάτικης άμπωτης. Θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα ναυάγια της ιστορίας, καθώς έδωσε στους αρχαιολόγους εκπληκτικά στοιχεία για την Ολλανδική Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών και για τον τρόπο κατασκευής των πλοίων τον 18ο αιώνα. Η λάσπη είχε διατηρήσει άθικτο το κύτος του πλοίου και πολλά από τα εμπορεύματα. Η άγκυρα του πλοίου είναι το μόνο κομμάτι του που αποσπάστηκε από το σημείο και βρίσκεται στο Λονδίνο.
Αποκατάσταση
Από το 1985 έως το 1990 εθελοντές κατασκεύασαν από ξύλο ένα αντίγραφο του Άμστερνταμ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, αλλά και εργαλεία του 18ου αιώνα.
Αυτό το αντίγραφο βρίσκεται στο ναυπηγείο Damen και ετοιμάζεται να ανακαινιστεί, ώστε στις αρχές της επόμενης χρονιάς να συναντήσει τους επισκέπτες του Ολλανδικού Ναυτικού Μουσείου.
Το project
Η ολλανδική αρχιτεκτονική εταιρεία, ZJA παρουσίασε τα σχέδιά της για ένα υποβρύχιο μουσείο στην Ολλανδία. Το μουσείο θα κατασκευαστεί γύρω από ένα πλοίο στα ανοικτά των ακτών του Χέιστινγκς, στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Με το πρότζεκτ Docking the Amsterdam, το πλοίο θα αποκατασταθεί και θα μετεγκατασταθεί χωρίς να ανασυρθεί ποτέ από το νερό. Το Μουσείο θα κατασκευαστεί γύρω από μια γυάλινη δεξαμενή που θα περικλείει το ναυάγιο και θα επιτρέπει στους επισκέπτες να παρατηρούν το βυθισμένο πλοίο μήκους 40 μέτρων από πολλά σημεία.
Μια νέα πρόταση
Η περιοχή, όπου βρίσκεται το ναυάγιο, δεν ενδείκνυται για υποβρύχια αρχαιολογία. Είναι βυθισμένο στην άμμο και τη λάσπη της παραλίας. Γι’ αυτό η νέα πρόταση περιλαμβάνει μια ειδικά σχεδιασμένη δεξαμενή διάσωσης που θα ανυψώσει το ναυάγιο και θα το μεταφέρει στο Άμστερνταμ. Στη συνέχεια, θα μελετηθεί όντας μέσα στο νερό, σε μια αποβάθρα με διαφανή παράθυρα.
Όταν αγκυροβοληθεί στην επιλεγμένη τοποθεσία, θα εγκαταστήσουν έναν θόλο στην αποβάθρα του, ώστε να μπορεί ο επισκέπτης να το δει. Η κύρια επιδίωξη των ειδικών είναι να υπάρξει ένας συνδυασμός τεχνολογίας και πολιτιστικής κληρονομιάς, με σκοπό να παρουσιάσει μια νέα ιστορία του Άμστερνταμ και του ολλανδικού αποικιακού παρελθόντος.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Η συναρπαστική ιστορία του πλοίου ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ. Ανακτήθηκε από https://www.naftikachronika.gr
Ολλανδία: Υποβρύχιο Μουσείο γύρω από ναυάγιο 271 ετών – Η τραγική ιστορία του «Άμστερνταμ». Ανακτήθηκε από https://www.cnn.gr
Ολλανδικό ναυάγιο του 1749 θα μετατραπεί σε υποβρύχιο μουσείο στο Άμστερνταμ. Ανακτήθηκε από www.ert.gr