Κουβέρτες βαρύτητας: Βοηθούν τον ύπνο στη ΔΕΠΥ;

Το παρόν άρθρο

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Κουβέρτες βαρύτητας: Βοηθούν τον ύπνο στη ΔΕΠΥ; θα παρουσιάσει το ερευνητικό πρωτόκολλο μίας έρευνας που πρόκειται να λάβει χώρα στη Δανία η οποία θα εξετάσει εάν οι κουβέρτες βαρύτητας βοηθούν τις διαταραχές ύπνου στα παιδιά με ΔΕΠΥ.

Οι διαταραχές ύπνου είναι συχνές μεταξύ των παιδιών με ΔΕΠΥ και μπορεί να επηρεάσουν την ευημερία τους. Οι κουβέρτες βαρύτητας έχουν προταθεί για τη μείωση της ανησυχίας μέσω της αισθητηριακής ολοκλήρωσης διεγείροντας τις απτικές και ιδιοδεκτικές αισθήσεις. Το παρόν άρθρο θα παρουσιάσει το πρωτόκολλο μίας μελέτης που θα διερευνήσει την επίδραση της χρήσης μιας κουβέρτας βαρύτητας σε σχέση με μια εικονική κουβέρτα στον συνολικό χρόνο ύπνου σε παιδιά με ΔΕΠΥ.

Η ΔΕΠΥ είναι μια από τις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές διαταραχές της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η συχνότητα της ΔΕΠΥ σε παιδιά και εφήβους είναι 8,0%. Η συχνότητα είναι διπλάσια στα αγόρια (10%) σε σύγκριση με τα κορίτσια (5%).

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν συνήθως δυσκολίες να διατηρήσουν την προσοχή τους, είναι συχνά υπερκινητικά και ενεργούν παρορμητικά. Η διαταραχή παρεμβαίνει τόσο στην ανάπτυξη όσο και στην καθημερινή λειτουργία, συχνά επιμένει στην ενήλικη ζωή και επηρεάζει τις κοινωνικές σχέσεις καθώς και την ακαδημαϊκή και εργασιακή απόδοση. Η πλειονότητα των παιδιών και των εφήβων με ΔΕΠΥ έχουν συνοδές διαταραχές, με τα ερευνητικά ευρήματα να δείχνουν ότι οι διαταραχές ύπνου είναι πολύ συχνές μεταξύ των παιδιών σχολικής ηλικίας με ΔΕΠΥ, επηρεάζοντας σχεδόν τα τρία τέταρτα των παιδιών.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι διαταραχές ύπνου περιλαμβάνουν δυσκολίες στην έναρξη του ύπνου και τη διατήρηση του ύπνου (συχνές νυχτερινές αφυπνίσεις ή ανησυχία), αλλά επηρεάζουν επίσης την κούραση κατά την αφύπνιση, την υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας και τους εφιάλτες. Οι διαταραχές ύπνου μεταξύ των παιδιών με ΔΕΠΥ επηρεάζουν τη συνολική ευημερία της οικογένειας, οδηγώντας σε φτωχότερη ψυχική υγεία των γονέων και υψηλότερο στρες μεταξύ των μελών της οικογένειας.

Το πρωτόκολλο της έρευνας

Οι ερευνητές αναμένουν να συμπεριλάβουν 340 άτομα με ΔΕΠΥ ή διαταραχές ελλειμματικής προσοχής από κέντρα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στη Δανία. Τα άτομα θα είναι ηλικίας 5 έως 12 ετών. Τα συμμετέχοντα άτομα θα κατανεμηθούν τυχαία είτε στη ζυγισμένη είτε στη μη ζυγισμένη κουβέρτα ως πρόσθετη θεραπεία στη συνήθη θεραπεία. Οι συμμετέχοντες θα διαχωριστούν ανά ηλικία (5-8 ετών έναντι 9-12 ετών), εάν λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή για τη ΔΕΠΥ ή όχι και εάν χρησιμοποιούν φάρμακα για τον ύπνο ή όχι. Οι συμμετέχοντες και στις δύο ομάδες θα λάβουν οδηγίες για τη χρήση της ζυγισμένης ή μη κουβέρτας κάθε βράδυ και τουλάχιστον μία φορά την ημέρα για τέσσερις εβδομάδες.

Οι ερευνητές θα μετρήσουν την έναρξη του ύπνου και τον συνολικό χρόνο του νυχτερινού ύπνου μετά από 4 εβδομάδες. Δευτερεύοντως, οι ερευνητές θα μετρήσουν τη δυσλειτουργία του παιδιού, την καθυστέρηση της έναρξης του ύπνου, τον αριθμό των αφυπνίσεων, την αποτελεσματικότητα του ύπνου, τα βασικά συμπτώματα της ΔΕΠΥ, την ποιότητα ζωής τους και την ποιότητα ζωής και το άγχος των γονέων τους. 

Βιβλιογραφία

Rohde, J. F., Ginnerup-Nielsen, E., Larsen, S. C., Tjott, C., Christensen, R., Heitmann, B. L., κ.ά. (2025). Impact of weighted blankets on sleep disturbance among children with attention deficit hyperactivity disorders (ADHD): study protocol for a pragmatic randomised controlled trial. BMC Psychiatry25(1), 345. https://doi.org/10.1186/s12888-025-06768-6

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση

Πηγή εικόνας: Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση Το παρόν άρθρο, με τίτλο…

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις

Στόχος του παρόντος άρθρου, με τίτλο Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις, είναι να αποδομήσει τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια…