Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Tάσεις στις διαγνώσεις της ΔΕΠΥ

Tάσεις στις διαγνώσεις της ΔΕΠΥ

Μία νέα έρευνα εντοπίζει διαφορετικές τάσεις στις διαγνώσεις της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μεταξύ των εφήβων και των ενηλίκων, συμπεριλαμβανομένης μιας αύξησης μεταξύ των ενηλίκων από το 2020 έως το 2023. Η μελέτη διαπίστωσε μια σημαντική πτωτική τάση στη συχνότητα της ΔΕΠΥ μεταξύ των ενηλίκων από το 2016 έως το 2020 και στους εφήβους από 2001 έως 2016. Το ποσοστό παρέμεινε σταθερό για τους εφήβους τα επόμενα χρόνια.

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που περιλαμβάνει συμπτώματα απροσεξίας ή/και υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας που παρεμποδίζουν τη λειτουργικότητα και την ικανότητα του ατόμου να εκτελεί καθημερινές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων του σχολείου ή της εργασίας.

Η ΔΕΠΥ συχνά θεωρείται ως μια κατάσταση που επηρεάζει κυρίως τα παιδιά και τους εφήβους. Ωστόσο, μπορεί να επηρεάσει και τους ενήλικες.

Η έρευνα για τον επιπολασμό της ΔΕΠΥ στους ενήλικες παραμένει περιορισμένη, με τα ευρήματα να ποικίλλουν σημαντικά.

Η μεγάλη επιδημιολογική μελέτη η οποία διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Saint Louis και στο SSM Health, περιελάμβανε περισσότερους από 140,000 εφήβους και ενήλικες.

Βρήκαν μια σημαντική πτωτική τάση στην εκδήλωση της ΔΕΠΥ μεταξύ των ενηλίκων από το 2016 έως το 2020 και μια ανοδική τάση από το 2020 έως το 2023.

Μεταξύ των εφήβων, παρατηρήθηκε σημαντική πτωτική τάση μεταξύ του 2016 και του 2018 και το ποσοστό εκδήλωσης παρέμεινε σταθερό μεταξύ του 2018 και του 2023.

«Οι διακυμάνσεις στα ποσοστά εκδήλωσης είναι πιθανό να οφείλονται σε μια πολύπλοκη αλληλεπίδραση διαφόρων παραγόντων», γράφουν οι συγγραφείς. Για παράδειγμα, η αυξημένη ευαισθητοποίηση και ο αποστιγματισμός της ΔΕΠΥ μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες διαγνώσεις.

Οι αλλαγές στα διαγνωστικά κριτήρια, όπως η επέκταση των κριτηρίων της ΔΕΠΥ στο DSM-5 σε σύγκριση με τις προηγούμενες εκδόσεις, μπορεί να συνέβαλαν στην αύξηση των διαγνώσεων.

Πηγή εικόνας: Τα κριτήρια της απροσεξίας για τη ΔΕΠΥ από το DSM-5

Πηγή εικόνας: Παραδείγματα της απροσεξίας για τη ΔΕΠΥ από το DSM-5

Επιπλέον, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις, σημειώνουν οι συγγραφείς, ότι η πανδημία COVID-19 μπορεί να έχει συμβάλει σε νέες διαγνώσεις ΔΕΠΥ και επιδείνωση των συμπτωμάτων. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι αυτή η έρευνα μπορεί να υποστηρίξει μελλοντικές προσπάθειες για τον εντοπισμό τροποποιήσιμων παραγόντων κινδύνου, τη διασφάλιση επαρκών πόρων θεραπείας, την ανάπτυξη στοχευμένων παρεμβάσεων και την αντιμετώπιση των διαγνωστικών ανισοτήτων. Οι συγγραφείς της μελέτης περιλαμβάνουν τους: Margaret L. Paul, M.S., Poorva Sheth, B.S., Regan Davis, B.S., Timothy Chrusciel, M.P.H., Erick Messias, M.D., M.P.H., Ph.D.

Tο παρόν άρθρο αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Margaret L. Paul, Poorva Sheth, Regan Davis, Timothy Chrusciel, Erick Messias. Incidence of Attention‐Deficit/Hyperactivity Disorder Between 2016 and 2023: A Retrospective CohortPsychiatric Research and Clinical Practice, 2025; DOI: 10.1176/appi.prcp.20240121

Πηγή

American Psychiatric Association. (2025, January 13). New research highlights trends in ADHD diagnoses. ScienceDaily. Retrieved March 19, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2025/01/250113134144.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση: Θεωρητικό Πλαίσιο και Εφαρμογές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο, Αισθητηριακή Ολοκλήρωση: Θεωρητικό Πλαίσιο και Εφαρμογές, παρουσιάζει τις βασικές αρχές…

Ειδική Αγωγή

Πολλαπλή νοημοσύνη: Από τη θεωρία στην εκπαιδευτική πράξη

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Πολλαπλή νοημοσύνη: Από τη θεωρία στην εκπαιδευτική πράξη, περιγράφω…

Ειδική Αγωγή

Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές, θα περιγράψει μια σειρά παραγόντων…

Ειδική Αγωγή

Η διαταραχή κινητικού συντονισμού στη ζωή του παιδιού

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθώ με τη διαταραχή κινητικού συντονισμού και τον τρόπο με…

Ειδική Αγωγή

Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ

Πηγή εικόνας: Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…