Tάσεις στις διαγνώσεις της ΔΕΠΥ

Tάσεις στις διαγνώσεις της ΔΕΠΥ

Μία νέα έρευνα εντοπίζει διαφορετικές τάσεις στις διαγνώσεις της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μεταξύ των εφήβων και των ενηλίκων, συμπεριλαμβανομένης μιας αύξησης μεταξύ των ενηλίκων από το 2020 έως το 2023. Η μελέτη διαπίστωσε μια σημαντική πτωτική τάση στη συχνότητα της ΔΕΠΥ μεταξύ των ενηλίκων από το 2016 έως το 2020 και στους εφήβους από 2001 έως 2016. Το ποσοστό παρέμεινε σταθερό για τους εφήβους τα επόμενα χρόνια.

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που περιλαμβάνει συμπτώματα απροσεξίας ή/και υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας που παρεμποδίζουν τη λειτουργικότητα και την ικανότητα του ατόμου να εκτελεί καθημερινές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων του σχολείου ή της εργασίας.

Η ΔΕΠΥ συχνά θεωρείται ως μια κατάσταση που επηρεάζει κυρίως τα παιδιά και τους εφήβους. Ωστόσο, μπορεί να επηρεάσει και τους ενήλικες.

Η έρευνα για τον επιπολασμό της ΔΕΠΥ στους ενήλικες παραμένει περιορισμένη, με τα ευρήματα να ποικίλλουν σημαντικά.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η μεγάλη επιδημιολογική μελέτη η οποία διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Saint Louis και στο SSM Health, περιελάμβανε περισσότερους από 140,000 εφήβους και ενήλικες.

Βρήκαν μια σημαντική πτωτική τάση στην εκδήλωση της ΔΕΠΥ μεταξύ των ενηλίκων από το 2016 έως το 2020 και μια ανοδική τάση από το 2020 έως το 2023.

Μεταξύ των εφήβων, παρατηρήθηκε σημαντική πτωτική τάση μεταξύ του 2016 και του 2018 και το ποσοστό εκδήλωσης παρέμεινε σταθερό μεταξύ του 2018 και του 2023.

«Οι διακυμάνσεις στα ποσοστά εκδήλωσης είναι πιθανό να οφείλονται σε μια πολύπλοκη αλληλεπίδραση διαφόρων παραγόντων», γράφουν οι συγγραφείς. Για παράδειγμα, η αυξημένη ευαισθητοποίηση και ο αποστιγματισμός της ΔΕΠΥ μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες διαγνώσεις.

Advertising

Οι αλλαγές στα διαγνωστικά κριτήρια, όπως η επέκταση των κριτηρίων της ΔΕΠΥ στο DSM-5 σε σύγκριση με τις προηγούμενες εκδόσεις, μπορεί να συνέβαλαν στην αύξηση των διαγνώσεων.

Πηγή εικόνας: Τα κριτήρια της απροσεξίας για τη ΔΕΠΥ από το DSM-5

Πηγή εικόνας: Παραδείγματα της απροσεξίας για τη ΔΕΠΥ από το DSM-5

Επιπλέον, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις, σημειώνουν οι συγγραφείς, ότι η πανδημία COVID-19 μπορεί να έχει συμβάλει σε νέες διαγνώσεις ΔΕΠΥ και επιδείνωση των συμπτωμάτων. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι αυτή η έρευνα μπορεί να υποστηρίξει μελλοντικές προσπάθειες για τον εντοπισμό τροποποιήσιμων παραγόντων κινδύνου, τη διασφάλιση επαρκών πόρων θεραπείας, την ανάπτυξη στοχευμένων παρεμβάσεων και την αντιμετώπιση των διαγνωστικών ανισοτήτων. Οι συγγραφείς της μελέτης περιλαμβάνουν τους: Margaret L. Paul, M.S., Poorva Sheth, B.S., Regan Davis, B.S., Timothy Chrusciel, M.P.H., Erick Messias, M.D., M.P.H., Ph.D.

Tο παρόν άρθρο αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Margaret L. Paul, Poorva Sheth, Regan Davis, Timothy Chrusciel, Erick Messias. Incidence of Attention‐Deficit/Hyperactivity Disorder Between 2016 and 2023: A Retrospective CohortPsychiatric Research and Clinical Practice, 2025; DOI: 10.1176/appi.prcp.20240121

Advertising

Πηγή

American Psychiatric Association. (2025, January 13). New research highlights trends in ADHD diagnoses. ScienceDaily. Retrieved March 19, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2025/01/250113134144.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

Ειδική Αγωγή

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία, θα παρουσιάσει…