Τι ψυχολογικό κόστος “πληρώνουν” οι ηθοποιοί για την διασκέδαση μας;

ψυχολογικό κόστος

Οι ηθοποιοί γενικά αντιμετωπίζονται ως δημιουργικά και επιδεικτικά άτομα. Τείνουν να έχουν την ικανότητα να μετατοπίζονται εύκολα από παραδοσιακούς ρόλους σε μη παραδοσιακούς και να επιδεικνύουν συναισθηματικές ακρότητες με στόχο να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις του ρόλου που υποδύονται. Πολλοί ηθοποιοί  κατέχουν εκ γενετής τέτοιου είδους ικανότητα ενώ κάποιοι άλλοι την αναπτύσσουν κατά τη διάρκεια ετών κατάρτισης και πρακτικής. Ανεξάρτητα αν αυτή η ικανότητα που εμφανίζουν είναι έμφυτη ή επίκτητη δεν παύει να είναι αρωγός ποικίλων ψυχολογικών και συναισθηματικών διακυμάνσεων. Αυτό έχει συχνά ως συνέπεια, σύμφωνα με τους επιστήμονες, ότι οι ηθοποιοί μπορεί να “πληρώνουν” ένα ψυχολογικό κόστος για μια τέτοια είδους ικανότητα. 

ψυχολογικό κόστος

Η εναλλαγή θεατρικών και κινηματογραφικών ρόλων μπορεί και αποτελεί ένα είδος μετατόπισης  από την πραγματικότητα στη φαντασία  και αντίστροφα. Την καθιστά σαν ένα είδος δεξιότητας  που μπορεί να φαίνεται  άψογη προς το κοινό κυρίως όταν εκτελείται από ειδικευμένους και έμπειρους ηθοποιούςΣτην πραγματικότητά όμως πως επηρεάζει ψυχολογικά και συναισθηματικά τους ίδιους τους ηθοποιούς? Η Paula Thomson του τμήματος Κινησιολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας ηγήθηκε πρόσφατα μιας μελέτης που σύγκρινε τις συναισθηματικές διακυμάνσεις  μεταξύ επαγγελματιών ηθοποιών  και μη ηθοποιών . Στη μελέτη της,  η Thomson αξιολόγησε το συναισθηματικό έλεγχο, το εύρος του ψυχολογικού τραύματος, και του πένθους των συμμετεχόντων χρησιμοποιώντας ως εργαλεία την Ενήλικη Συνέντευξη Σύνδεσης Adult Attachment Interview (AAI) – καθώς  και προσωπικές συνεντεύξεις. Διαπίστωσε ότι υπήρξαν σημαντικές διαφορές μεταξύ της συναισθηματικής σταθερότητας των ομάδων. 
 

Πιο συγκεκριμένα, η Thomson ανακάλυψε ότι οι ηθοποιοί παρουσίασαν υψηλά ποσοστά δέσμευσης και εξάρτησης , όταν τους πήρε συνεντεύξεις, για τραυματικά συμβάντα της ζωής τους σε αντίθεση με την  ομάδα ελέγχου -τους μη ηθοποιούς-  που εμφάνισαν χαμηλά ποσοστά. Επιπλέον, όταν και στις δύο ομάδες εξέτασαν το εύρος ψυχολογικού τραύματος, οι ηθοποιοί ήταν πιο αποδιοργανωμένοι και αποπροσανατολισμένοι από τους μη-ηθοποιούς.  Αυτό το εύρημα θα μπορούσε να υποδηλώσει ότι οι ηθοποιοί που παίζουν τραυματικούς ρόλους θα μπορούσαν να θυμούνται τα δικά τους τραυματικά γεγονότα και να είναι πιο ευάλωτοι στο μετατραυματικό στρες.

Διαβάστε επίσης  Μάνος Καρατζογιάννης: "Να παλέψουμε και να υπερασπιστούμε το διαφορετικό"
Advertising

Advertisements
Ad 14

Τέλος, παρόλο που οι ηθοποιοί έδειξαν υψηλά επίπεδα ασφαλούς αυτονομίας, σχεδόν οι μισοί απάντησαν με τέτοιο τρόπο που δικαιολογούσε περαιτέρω μελέτες για το  πόσο επιρρεπής μπορεί να είναι οι ηθοποιοί στο μετατραυματικό στρες όταν υποδύονται ρόλους  που μπορεί να σχετίζονται με αληθινά τραυματικά γεγονότα της ζωής τους. Η Thomson πρόσθεσε: “Η μελέτη μας προσθέτει στο σώμα της έρευνας που υποδηλώνει ότι υπάρχει ένα ψυχολογικό κόστος για τους συμμετέχοντες που ασχολούνται με τις δημιουργικές τέχνες“.

ψυχολογικό κόστος

Πηγές:
Thomson, P., Jaque, S. V. (2012). Holding a mirror up to nature: Psychological vulnerability in actors. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication. doi: 10.1037/a0028911

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Τρόπος ζωής: Οι επιδράσεις στην υγεία και τη γήρανση

Τρόπος ζωής: Οι επιδράσεις στην υγεία και τη γήρανση Ήξερες

Η Τεχνητή Νοημοσύνη συναντά τον τρόμο στην ταινία Companion

Η ταινία “Companion” του Ντρου Χάνκοκ φαίνεται να φέρνει έναν