Η θεατρική μεταφορά του βραβευμένου έργου της Λίλλιαν Χέλλμαν «Παιχνίδια στη σοφίτα» παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο Χυτήριο σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί Θεοδώρα Σιάρκου Τζούλη Σούμα Γεωργία Μαυρογεώργη ο Σόλων Τσούνης και η Μαριάννα Κιμούλη.
Τα «Παιχνίδια στη Σοφίτα» ανέβηκαν για πρώτη φορά στο θέατρο Hudson της Νέας Υόρκης το έτος 1960 κερδίζοντας το βραβείο New York Drama Critics Circle Award ως το καλύτερο θεατρικό έργο της περιόδου 1959 – 60. Στην Ελλάδα γνωρίζουμε το έργο αυτό το 1977 σε ραδιοσκηνοθεσία Γιώργου Θεοδοσιάδη με τους ηθοποιούς Αλίκη Αλεξανδράκη, Ελευθερία Σπανού, Ματίνα Καρρά, Αγνή Βλάχου, Τάσο Χαλκιά, Νίκο Γαροφάλλου, Κώστα Κοντογιάννη και Γιώργο Μπαγιώκη.
Η Λίλιαν Χέλμαν [Lillian Hellman], θεατρική συγγραφέας γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη, είχε εβραϊκή καταγωγή ενώ τα παιδικά της χρόνια τα έζησε μεταξύ Νέας Ορλεάνης και Νἐας Υόρκης. Η Λίλιαν Χέλμαν παρέμενε για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε οικοτροφείο το οποίο διοικούσαν θείες της. Η συγγραφέας μεταφέρει στα έργα της τα παιδικά της τραύματα, τα οποία επικεντρώνονται στις έντονες ενδοικογενειακές παθογένειες. Χαρακτηριστικά έργα της συγγραφέως είναι η «Ώρα των Παιδιών» και οι «οι Μικρές Αλεπούδες» τα οποία μεταφέρθηκαν και στον κινηματογράφο. Η Λίλιαν Χέλμαν κατακρίνει τον αμερικανικό τρόπο ζωής με ένα εύστοχο και μελοδραματικό τρόπο.
Η υπόθεση σχετίζεται με τη σχέση τριών αδερφών που ζουν μαζί στην Αμερικανικό νότο. Πρόκειται για δυο αδερφές που δεν παντρεύτηκαν ποτέ και τον μικρότερο αδερφό τους. Η κύρια θεματολογία του έργου επικεντρώνεται στην κτητικότητα και την εξάρτηση των δυο γυναικών από το μικρότερο αδερφό τους Τζούλιαν. Οι δυο αδερφές προσπαθούν να χειραγωγούν τον αδερφό τους σε κάθε του κίνηση. Όταν ο Τζούλιαν θα επιστρέψει σπίτι με ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, το οποίο δεν γνωρίζουν πως το βρήκε θα αρχίσουν να ανησυχούν για τον αδερφό τους. Εκείνος θα αντιδράσει γιατί δεν μπορεί άλλο να αισθάνεται την καταπίεση τους. Ο Τζούλιαν βρίσκοντας αυτά τα χρήματα ήθελε να αποκτήσει κύρος μπροστά στις αδερφές του λέγοντας τους πως τώρα θα μπορούσαν να έχουν μια καλύτερη ζωή. Ενθουσιασμένος ο Τζούλιαν άνοιξε μια βαλίτσα γεμάτη ακριβά ρούχα που αγόρασε για εκείνες καθώς και ένα εισιτήριο για ένα ταξίδι που πάντα επιθυμούσε η μεγάλη του αδερφή. Εκείνες όμως δεν θα τον πιστέψουν, θα τον αμφισβητήσουν για το που βρήκε τα χρήματα και προτιμούν να επιστρέψουν στην ήσυχη και μετρημένη ζωή τους. Η Λίλυ, μια κοπέλα με ψυχικές διαταραχές είναι η γυναίκα του Τζούλιαν. Η Λίλυ τον ακολουθεί παντού και ξέρει όλες τις κινήσεις του. Η απληστία του Τζούλιαν έφθασε στο σημείο να δεχθεί χρήματα από την υπεροπτική και αριστοκράτισσα μητέρα της Λίλυ, την Αλμπερτιν προκειμένου να την παντρευτεί.
Η Θεοδώρα Σιάρκου ως Κάρι είναι εντυπωσιακή. Μια φιγούρα βγαλμένη από γοτθική νουβέλα. Η Κάρι παλεύει με το ένοχο μυστικό της, που τη βασανίζει, την αιμομικτική της επιθυμία για τον αδερφό της. Η Θεοδώρα Σιάρκου σε ένα ρόλο απαιτητικό υποδύεται εξαιρετικά τη γυναίκα που δεν ωρίμασεκαι ζηλεύει ακόμα και τη γυναίκα του αδερφού της Λίλυ. Η Κάρι θεωρεί τον αδερφό της επιπόλαιο όταν της λέει να σταματήσει να εργάζεται, αφού πλέον είχαν τα προς το ζειν. Η Κάρι προσπαθεί να βάλει μυαλό στον αδερφό της και να τον επαναφέρει στην πραγματικότητα.
Η Τζούλη Σούμα ως Άννα και ως μεγαλύτερη αδερφή της οικογένειας θεωρεί και εκείνη επιπόλαιο τον αδερφό της και σχεδόν τρομάζει με τις κινήσεις του. Η Άννα είναι εύθραυστη και ευσυγκίνητη αλλά παρασύρεται από συναισθηματικές εντάσεις που τη φέρνουνε σε σύγκρουση με την αδερφή της. Η Τζούλη Σούμα ανταποκρίνεται επάξια στο ρόλο της μεγάλης αδερφής αποτελώντας μια ήρεμη δύναμη που προσπαθεί να ισορροπεί τις δύσκολες καταστάσεις.
Ο Σόλων Τσούνης ως Τζούλιαν είναι εξαιρετικός, ρεαλιστικός, ακέραιος, αεικίνητος επί σκηνής. Ο Τζούλιαν είναι ο μικρός αδερφός που θέλει να απογαλακτιστεί αλλά δεν του έχουν εμπιστοσύνη οι αδερφές του. Ο Τζούλιαν προσπαθεί μέσω της απληστίας του να αποδείξει στις αδερφές του πως αυτά τα χρήματα που έφερε τα είχαν όλοι ανάγκη για μια καλύτερη ζωή.
Η Μαριάννα Κιμούλη ως Λίλυ, (γυναίκα του Τζούλιαν) υποδύεται ένα ευαίσθητο κορίτσι με διαταραγμένη προσωπικότητα υποχείριο της μητέρας της που όμως αγαπάει τον άντρα της. Η Λίλυ αμφισβητεί και εκείνη την παράξενη συμπεριφορά του συζύγου της, τις μυστικές συναντήσεις του με μια κυρία από το παρελθόν, τη σχέση του με τη μητέρα της, αλλά και την εξάρτησή του από τις αδερφές του.
Η Γεωργία Μαυρογεώργη ως Αλμπερτιν, υποδύεται μια αριστοκράτισσα δυναμική που ρισκάρει χωρίς ηθικούς φραγμούς, σαρκαστική και χωρίς ευαισθησίες, επεμβαίνει όποτε χρειαστεί για την κόρη της. Μια ερμηνεία δογματική με τον αέρα μιας έμπειρης ηθοποιού.
Η σκηνοθεσία και η μετάφραση του Αλέξανδρου Κοέν είναι ξεκάθαρη στους ρόλους και στο κλίμα της εποχής, μη ξεφεύγοντας από τα μηνύματα που θέλει να μεταφέρει η συγγραφέας Λιλιαν Χελμαν. Ο Αλέξανδρος Κοέν μεταφέρει ρεαλιστικά τις έντονες ψυχικές διακυμάνσεις των ηρώων. Η μουσική υπόκρουση που επιμελείται ο ίδιος ο σκηνοθέτης γίνεται κρεσέντο συναισθημάτων που άλλοτε καταλαγιάζουν και άλλοτε δυναμώνουν. Το σκηνικό του Γιάννη Μετζικωφ, που παραπέμπει όντως σε σοφίτα, είναι ευρηματικό και ευχάριστο ενώ τα κοστούμια προσεγμένα ταιριάζουν στην εποχή και τον ρόλο του κάθε ηθοποιού.
Τα Παιχνίδια στη σοφίτα είναι παιχνίδια πλεονεξίας, τοξικότητας, κτητικότητας, ζήλειας. Καθώς η κτητικότητα, η απληστία, το μίσος, η μοχθηρία είναι τα κύρια συναισθήματα που κυριαρχούν στους πρωταγωνιστές του έργου. Όλοι οι χαρακτήρες έρχονται σε σύγκρουση με την αλήθεια τους, με το ό,τι τους βασανίζει και στο τέλος επιστρέφουν στο ίδιο σημείο. Στην πραγματικότητα γίνεται μια εξομολόγηση του καθενός για το τι έκρυβε όλα αυτά τα χρόνια μέσα του αλλά αυτό δεν αλλάζει εντελώς το τεταμένο κλίμα ούτε τις ήσυχες κατά τα άλλα ζωές τους. Τα Παιχνίδια στη σοφίτα αποτελούν ένα ξέσπασμα ενηλίκων, για τη ζωή που δεν έζησαν, για τα παιδικά τους τραύματα, για τους ψυχαναγκασμούς των οικογενειακών δεσμών.