Σύντομη αναδρομή στην ιστορία του Νεοελληνικού Θεάτρου του 19ου αιώνα (Β’ ΜΕΡΟΣ)

https://press.ert.gr
Πηγή φωτογραφίας: press.ert.gr

Μετά την Επανάσταση του 1821

Το Νεοελληνικό Θέατρο του 19ου αι. καλείται να ερμηνεύσει τον «εθνικό του» ρόλο. Ενώ το λεγόμενο «προεαναστατικό» θέατρο αναζητά το «εθνικό» στίγμα τού Νεοέλληνα και πασχίζει για την ιδεολογική του αφύπνιση, μετά την Επανάσταση και τη δημιουργία ενός εθνικού κράτους, η θεατρική πράξη δείχνει να επικεντρώνεται στο πέρασμα από την «νεοκλασική τραγωδία» στο «ιστορικό δράμα» σε μια ταυτόχρονη κίνηση συγκερασμού των νεοκλασικών και των ανερχόμενων ρομαντικών στοιχείων που λειτουργούσαν κάτω από ένα «εθνικό» σκέπαστρο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, οι Έλληνες ρομαντικοί δεν προβαίνουν ποτέ σε μια οριστική ρήξη με την Αρχαιότητα ως πηγή έμπνευσης αλλά αναθεωρούν τις σκέψεις τους και αποδέχονται και παραδέχονται τη διαχρονική αξία της κλασικής τέχνης.  Έργα σαν το θάνατο του Μάρκου Μπότσαρη, σαν τον Νικήρατο της Ευανθίας Καϊρη με θέμα την άλωση του Μεσολογγίου συμβαδίζουν πλάι πλάι με τις αρχαίες τραγωδίες, αλλά και την προσφιλή ευρωπαϊκή θεματολογία.

Σπουδαίοι ρομαντικοί συγγραφείς, όπως ο Γκαίτε, ο Σίλερ, ο Σαίξπηρ, ο Ουγκώ μεταφράζονται και γίνονται γνωστοί στο ελληνικό κοινό, μετά το 1840. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά το Λεωνίδα Καππέλο που μεταφράζει και εκδίδει στην Αθήνα τον Κλαβίγγιο του Γκαίτε, ενώ το 1858 ο Ιωάννης Περβάνογλου μεταφράζει τον Άμλετ του Σαίξπηρ. Πολλά από τα γνωστά και σημαντικά αυτά έργα θα συνεχίσουν να πρωταγωνιστούν στους ελληνικούς θιάσους σε όλο το 19ο αι., τόσο στην Αθήνα όσο και στα κέντρα της Ανατολής. Σημειώνουμε, δε, ότι το 1835 ανοίγει το πρώτο υπαίθριο θέατρο. Ο Βερναρδάκης το 1858 με τη «Μαρία Δοξαπατρή» και ο Άγγελος Βλάχος με την «Κόρη του παντοπώλη» σημειώνουν τεράστια επιτυχία.

Ωστόσο, δίπλα στις μορφές  του «ιστορικού δράματος» και της «νεοκλασικιστικής τραγωδίας», κατά τα μετεπαναστατικά χρόνια, αναπτύσσεται και η κωμωδία, που εμπλουτίζει το σκηνικό ρεπερτόριο του 19ου αι. Κύριος προσανατολισμός της είναι η πολιτική και κοινωνική σάτιρα, ενώ μετά το 1850, στρέφεται προς την κωμωδία ηθών. Ας αναφερθούμε χαρακτηριστικά στον Αλ.Ραγκαβή με το έντονα μολιερικό έργο του Γάμος άνευ νύφης, στην κοινωνική σάτιρα του Αλ.Σούτσου Του Κουτρούλη ο Γάμος αλλά και στον Ιάκωβο Νερουλό με τη Γυναικοκρατία που αποτελεί σάτιρα ηθών της αθηναϊκής κοινωνίας αλλά και με τον Κόλαξ που αποτελεί επίσης κοινωνική σάτιρα. Επίσης άλλα θέματα σάτιρας αποτελούν η σαθρότητα της κρατικής, διοικητικής μηχανής, οι υπάλληλοι, οι πολιτικοί, τα ανερχόμενα κοινωνικά στρώματα με τις ακρότητές τους που προσφέρουν άφθονο υλικό. Πρωτοστατεί ο Εξηνταβελώνης του Κ.Οικονόμου ενώ οι διασκευές του Αρχοντοχωριάτη, οι Κερασίτσες και του Αγαθόπουλου του Ξηροχωρίτη πρωταγωνιστούν στο ρεπερτόριο των ελληνικών θιάσων, τόσο σε πόλεις του ελληνικού κράτους όσο και σε κείνες του αλύτρωτου ελληνισμού. Η κωμωδία ηθών που κυριαρχεί για μεγάλο διάστημα παραχωρεί τη θέση της στα τέλη του 19ου αι. στο κωμειδύλλιο και στην ελαφριά φάρσα, και είναι τότε που η ανανέωση έρχεται με το νατουραλισμό και το αστικό δράμα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

ΠΗΓΕΣ

Νεοελληνικό Θέατρο(17ος-20ος αι) Επιστημονικές-Επιμορφωτικές Διαλέξεις στο  hellios-eie.ekt.gr

Το Ελληνικό Θέατρο του 19ου αι. στο docplayer.gr

Ανάπτυξη Θεάτρου 18ος-19ος αι. στο https://spacezilotes.wordpress.com

Advertising

 

 

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

The House with Laughing Windows

«The House with Laughing Windows»: Η πιο νοσηρή ταινία giallo που γυρίστηκε ποτέ

Συχνά συναντά κανείς το magnum opus του Pupi Avati, ενός
Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,