Τι εστί αρχαία κωμωδία;

9 Σεπτεμβρίου 2020
κωμωδία
Πηγή: filologikos-istotopos.com

Ο Αριστοτέλης έδωσε τον εξής ορισμό στην κωμωδία:

«Η  κωμωδία εστίν ώσπερ είπομεν μίμησις φαυλοτέρων μεν, ου μένίοι κατά
πάσαν κακίαν, αλλά του αισχρού εστι το γελοίον μόριον, το γαρ γελοίον εστιν
αμάρτημά τι και αίσχος ανώδυνον και ου φθαρτικόν, οίον ευθύς το γελοίον πρόσωπον
αισχρόν τι και διεστραμμένον άνευ οδύνης.»

Οι σωζώμενες αρχαίες κωμωδίες είναι δεκατρείς. Έντεκα από αυτές είναι του Αριστοφάνη και δύο του Μενάνδρου οι οποίες όμως όχι στο ακέραιο. Έτος-ορόσημο της αττικής κωμωδίας υπήρξε το 486 π.Χ, όπου παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά έργα κωμικών στα Μεγάλα Διονύσια. Ωστόσο, πρώτη φορά διοργανώθηκε αγώνας κωμωδίας  με ευθύνη της πόλης στα Λήναια το 442 π.Χ. Θολό φαίνεται να είναι το τοπίο γύρω από την προέλευση και τα πρώτα στάδια της κωμωδίας. Κατά μια άποψη, η αρχαία κωμωδία είναι εύρημα του ποιητή Σουσαρίων από τα Μέγαρα. Ακόμη, είναι αμφίβολο αν η αττική κωμωδία επηρεάστηκε από την κωμική φάρσα του Επίχαρμου.

Ο κωμικός μύθος αντλεί την θεματολογία του από την καθημερινή ζωή,την κοινωνική πραγματικότητα και από τις συμπεριφορές προσώπων του πολιτικού και καλλιτεχνικού γίγνεσθαι. Αυτά τα πρόσωπα προκαλούσαν αποστροφή στα λαϊκά στρώματα για την αλλόκοτη συμπεριφορά τους π.χ οι Σοφιστές, ο Σωκράτης ή ο Ευρυπίδης που σατιρίζεται για τις ρηξικέλευθες ιδέες του πάνω στην τραγωδία. Η βωμολοχία και η δηκτικότητα ήταν αναγκαίο σύστοιχο της αρχαίας κωμωδίας. Αρχικά, τα στοιχεία αυτά είχαν ως στόχο την τέρψη του ακροατηρίου. Στη συνέχεια όμως βοήθησαν στην πρόοδο της πολιτείας καθώς αποδείχθηκαν ωφέλιμα  για την στηλίτευση και την τιμωρία των οποιοδήποτε παρανομιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην αθηναϊκή δημοκρατία οι ποιητές απολάμβαναν του δικαιώματος της παρρησίας, χωρίς να φοβούνται τυχόν καταγγελίες γιατί τους προστάτευε ο ιερός νόμος του θεού Διονύσου.

Advertising

Advertisements
Ad 14
Πηγή: theatre.com

Η πλοκή του κωμικού μύθου και η οργάνωση των μερών της κωμωδίας δεν συνέχονται με τον ίδιο αυστηρό τρόπο όπως συμβαίνει στην τραγωδία. Τα τυπικά μέρη της κωμωδίας είναι τα εξής:

  • Πρόλογος : Εκτενής, παρουσιάζεται το κωμικό σχέδιο του ποιητή.
  • Πάροδος του Χορού: Ο Χορός παίρνει θέση σχετικά με το κωμικό σχέδιο του ποιητή.
  • Αγών: Επεισόδια της κωμωδίας, δύο υποκριτές ή ένας και ο Χορός εκφράζουν αντίθετες απόψεις, διεξάγεται αγώνας μέχρι να επικρατήσει μια άποψη.
  • Παράβασις: Διακόπτεται η δράση, γίνεται με  λόγο άσχετο προς την όλη υπόθεση και εμπεριέχει κρίσεις που αναφέρονται στην πολιτική και κοινωνική κατάσταση της πόλης. Στις κωμωδίες του Αριστοφάνη «Εκκλησιάζουσαι» και «Πλούτος» δεν υπάρχουν «Παραβάσεις»  γιατί οι ελευθερίες του δήμου περιορίστηκαν.
  • Διαλογικές σκηνές: Συνδέονται με τρόπο χαλαρό μεταξύ τους
  • Έξοδος: Ο Χορός αποχωρεί με τον νικητή πρωταγωνιστή χορεύοντας και τραγουδώντας

Η γλώσσα, η αμφίεση των ηθοποιών και του Χορού στην αρχαία κωμωδία παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. Η γλώσσα της αρχαίας κωμωδίας  είναι η ομιλουμένη αττική διάλεκτος διανθισμένη με διάφορες φράσεις λαϊκού χαρακτήρα. Οι ηθοποιοί, τρεις εως πέντε, φορούν μάσκες και κρατούν φαλλούς. Ο Χορός απαρτίζονταν από 24 πρόσωπα με χαρακτηριστική ανομοιογένεια, ντύνεται παράξενα όπως σφήκες, βάτραχοι και άλλα με προσωπίδες και φαλλούς. Η όρχηση του ονομαζόταν κόρδαξ(=ακόλαστος χορός).

Βασικοί εκπρόσωποι της αρχαίας κωμωδίας είναι οι εξής:

  1. Ο Αριστοφάνης (445 π.Χ -386 π.Χ, πατέρας της αρχαίας κωμωδίας)
  2. Ο Κρατίνος ( 520 π.Χ – 423 π.Χ, δημιουργός της πολιτικής κωμωδίας)
  3. Εύπολις ( 445 π.Χ -412 π.Χ, έγραψε 17 κωμωδίες και κέρδισε πρώτα βραβεία κάμποσες φορές. Ήθελε μέσα από τις κωμωδίες του να πολεμήσει την επικρατούσα φαυλότητα της εποχής του.)

 

Πηγές:

Advertising

  • Brander Matthews. 1912. The Development of the Drama. Charles Scribner’s Sons, New York
  • Τσακμάκης Α., «Αρχαία και Μέση Κωμωδία»,  Αλεξίου Ε., κ.ά., Γράμματα Ι: Αρχαία Ελληνική και Βυζαντινή Φιλολογία, τόμος Α: Αρχαϊκή και Κλασική Περίοδος, εκδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2001.
  • Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας,κεφάλαιο Αρχαία κωμωδία,εκδόσεις Διόφαντος

Γεννήθηκα στις αρχές αυτού του αιώνα..
Από πολύ μικρή μου άρεσε να γράφω για αυτό κρατούσα ημερολόγιο.
Στο maxmag βρήκαν στέγη οι επιθυμίες μου.
Πάρε το εισιτήριο σου και έλα να μάθουμε, να βιώσουμε, να ανακαλύψουμε.
Σε περιμένω...

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

The House with Laughing Windows

«The House with Laughing Windows»: Η πιο νοσηρή ταινία giallo που γυρίστηκε ποτέ

Συχνά συναντά κανείς το magnum opus του Pupi Avati, ενός
Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,