Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

«Αμερική» του Φραντς Κάφκα: Το βιβλίο που εξαφανίστηκε

Κάφκα
Πηγή εικόνας: www.cultura.gob.ar

Ο Φραντς Κάφκα είναι ένας από τους σημαντικότερους λογοτέχνες του 20ου αιώνα και σήμερα το αναγνωστικό κοινό τον θυμάται από τα βιβλία του «Η Δίκη» (1925) και «Ο Πύργος» (1926), αλλά και τα διηγήματά του «Η Μεταμόρφωση» (1916), «Στη Σωφρονιστική Αποικία» (1919) και «Προ του Νόμου» (1919). Κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του, ο Κάφκα δεν εξέδωσε παρά ελάχιστα διηγήματα σε τοπικά περιοδικά και εφημερίδες. Η φήμη που απολαμβάνει σήμερα ήρθε μετά το θάνατό του από φυματίωση το 1924, και αυτό εξαιτίας του φίλου του Μαξ Μπροντ, ο οποίος αντί να καταστρέψει τα γραπτά του, όπως του είχε ζητήσει ο ίδιος ο Κάφκα, τα έστειλε σε φίλους του εκδότες. Το τελευταίο βιβλίο του Κάφκα είναι το λιγότερο γνωστό του και παρέμεινε ημιτελές μέχρι το τέλος της ζωής του συγγραφέα. Η «Αμερική, ή ο αγνοούμενος» (1927) αποτελεί το φανταστικό ταξίδι του Κάφκα στο Νέο Κόσμο και πραγματεύεται για άλλη μια φορά την ιστορία ενός ντροπαλού και πολύ αυστηρών αρχών ανθρωπάκο που μοιάζει πολύ με τον δημιουργό του.

Κάφκα
Πηγή εικόνας: twitter.com

Η «Αμερική» κατηγορήθηκε από τους κριτικούς ότι πραγματεύεται μια τόσο ρεαλιστική ιστορία, που σχεδόν δεν έχει θέση στη βιβλιογραφία του Κάφκα. Αυτό θα μπορούσε να είναι αλήθεια μόνο στην περίπτωση που ο Κάφκα είχε πράγματι ταξιδέψει στην Αμερική. Οι τοποθεσίες και ο τρόπος ζωής που περιγράφονται εδώ, προέρχονται από ταξιδιωτικούς οδηγούς της εποχής που άρεσαν πολύ στο συγγραφέα και από την αυτοβιογραφία του Βενιαμίν Φραγκλίνου. Ο Νέος Κόσμος, την εποχή που έγραψε το βιβλίο ο Κάφκα, ήταν ένας ονειρικός προορισμός για τους Ευρωπαίους και υποσχόταν χρήματα, καλή ζωή και ελευθερία. Ο Κάφκα γνώριζε τι έλεγε η κοινή γνώμη, αλλά από γνώσεις που είχε κερδίσει μέσα από τη μελέτη, ήρθε να διαψεύσει όλα αυτά, βάζοντας τον κεντρικό του χαρακτήρα, Καρλ Ρόσμαν, σε περιπέτειες με μάλλον άσχημη κατάληξη.

Αμερική
Πηγή εικόνας: medium.com

Η Αμερική του Κάφκα είναι αναπόφευκτα μέρος του παράξενου και σουρεαλιστικού σύμπαντος του συγγραφέα. Το Άγαλμα της Ελευθερίας κραδαίνει αντί για ένα πυρσό, ένα σπαθί και μια γέφυρα συνδέει τη Νέα Υόρκη με τη Βοστώνη. Ο νόμος και η άρχουσα τάξη δεν καταπιέζουν λιγότερο τον μέσο άνθρωπο στη «Γη της Επαγγελίας» και έτσι ο γερουσιαστής θείος του Ρόσμαν κόβει κάθε σχέση μαζί του όταν εκείνος επιλέγει να φύγει για ένα βράδυ από το σπίτι, ενώ η αστυνομία τον καταδιώκει όταν εκείνος αποτυχαίνει να παρουσιάσει τα στοιχεία του, αφού έχει μόλις απολυθεί από τη δουλειά του σε ένα μεγάλο ξενοδοχείο. Οι σκηνές δανείζονται πολλά, τόσο από την κωμωδία του εβραϊκού θεάτρου, όσο και από τις ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν.

Πηγή εικόνας: www.imdb.com

Ο Κάφκα ξεκίνησε να γράφει το βιβλίο με μεγάλο ενθουσιασμό και αναφέρονταν συχνά σε αυτό ως «το αμερικανικό βιβλίο». Δεν είναι σαφές γιατί αργότερα το εγκατέλειψε εντελώς. Εκείνο που μπορεί κανείς να πει με βεβαιότητα είναι πως ο Κάφκα είχε συλλάβει την ιστορία ως κατά πολύ εκτενέστερη από το τελικό προϊόν που έχουμε σήμερα, και έτσι η διήγηση φαίνεται να «κόβεται» απότομα στη μέση. Η αναγνώριση της «Αμερικής» ήρθε πολύ αργότερα, όμως η επιρροή της είναι αισθητή σε πολλά έργα τέχνης. Ο Φεντερίκο Φελίνι, στην ταινία του «Η Συνέντευξη» (1987), πραγματεύεται τη φανταστική διαδικασία της μεταφοράς του βιβλίου αυτού του Κάφκα, από τον ίδιο, σε ταινία για τη μεγάλη οθόνη.

Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Η τέχνη του να ζεις χωρίς να κυνηγάς την τελειότητα: Μαρκ Μάνσον

Το βιβλίο του Μαρκ Μάνσον «The subtle art of not giving a f$ck» ή αλλιώς…

Βιβλίο

«Αδέσποτες Σκύλες»: Η γυναικεία εμπειρία στο μικροσκόπιο της Ντάλια δε λα Σέρδα

Το βιβλίο «Αδέσποτες Σκύλες» της Μεξικανής Ντάλια δε λα Σέρδα, αν και πρωτόλειο, κατάφερε να…

Βιβλίο

Πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου: το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη

Το πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου είναι το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη και αυτό…

Βιβλίο

Το κορίτσι του ημερολογίου: Η πρώτη επαφή με τον Sebastian Fitzek

Το νέο βιβλίο Το κορίτσι του ημερολογίου, του συγγραφέα φαινόμενο Sebastian Fitzek κυκλοφόρησε πρόσφατα από…

Βιβλίο

Αναγνωρίζοντας τα “Στ’χειά και τις Στοίχαινες”

Μια πρωτότυπη ιδέα από την ομάδα Δημιουργικής Γραφής Λιμεναρίων Θάσου, έλαβε σάρκα και οστά με…

Βιβλίο

Ruth Ware: Η σύγχρονη βασίλισσα του ψυχολογικού θρίλερ

Όταν σκέφτεσαι σκοτεινά μυστικά, απομονωμένα σπίτια και ιστορίες που σε κάνουν να κρατάς την ανάσα…

Βιβλίο

H στιγμή του θανάτου μου

Η στιγμή του θανάτου δεν είναι κάτι δεδομένο, κι ας τον αποκαλούν “μόνη βεβαιότητα”. Δεν…