
Η παράνομη στάθμευση σε -γενική ή αποκλειστική- θέση ΑμεΑ κι ο αποκλεισμός μιας ράμπας διάβασης ΑμεΑ, θεωρούνται παραβάσεις αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η επιβολή ποινών περιλαμβάνει την αφαίρεση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας κι άδειας οδήγησης για εξήντα (60) ημέρες.
Οι συγκεκριμένες παραβάσεις, επί της ουσίας αποκλείουν την αξιοποίηση υποδομών, οι οποίες κατασκευάστηκαν για να αυξήσουν το βαθμό κοινωνικής ενσωμάτωσης, όχι μόνο των ατόμων με αναπηρία αλλά όλων των ατόμων που αντιμετωπίζουν κάποιο προσωρινό ή μόνιμο περιορισμό της κινητικότητάς τους.
Αντίστοιχα, ο οδηγός όδευσης ατόμων με αναπηρία όρασης, δεν αξιοποιείται μόνο από τα άτομα που έχουν πλήρη απώλεια όρασης αλλά απ’ όσους πεζούς αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε μόνιμη ή προσωρινή μερική απώλεια της όρασής τους.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθημερινά δημοσιεύονται φωτογραφίες με οχήματα παράνομα σταθμευμένα σε θέσεις ΑμεΑ ή/και αποκλείοντας ράμπες διάβασης ΑμεΑ, καθώς και δίκυκλα παράνομα σταθμευμένα επί των πεζοδρομίων, καταλαμβάνοντας οδηγούς όδευσης ατόμων με αναπηρία όρασης.
Αν μη τι άλλο, πρόκειται για αντικοινωνικές πράξεις, που παρεμποδίζουν τα άτομα με αναπηρία ή με οποιοδήποτε περιορισμό να μετακινηθούν με ασφάλεια, να συμμετέχουν ισότιμα και ν’ αλληλεπιδρούν με το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο. Ακόμα κι η κατάληψη τμήματος του πεζοδρομίου είναι αντικοινωνική πράξη, προς όλους τους χρήστες του.
Φανταστείτε ένα εμπόδιο, όπου απρόβλεπτα φράζει τη διέλευση ή απαγορεύει την πρόσβαση στην εκπλήρωση κάποιας υποχρέωσής σας π.χ. τη διεκπεραίωση μιας σημαντικής υπόθεσης. Χωρίς να αποτελεί επιλογή σας, πρέπει να αναζητήσετε και να ακολουθήσετε εναλλακτικές διαδρομές, θέτοντας ενδεχομένως σε κίνδυνο τον εαυτό σας. Αντίστοιχα, σκεφτείτε ότι ξεκινάτε από το σπίτι σας για μια ανέμελη βόλτα ή για μια συνάντηση με φίλους, η οποία χωρίς να το έχετε επιλέξει, ματαιώνεται κάθε φορά μόλις διανύετε μερικά μέτρα από το σπίτι σας.
Παραδόξως, μπορεί να συνδράμουμε οικονομικά σε έναν έρανο ή σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση ενός συλλόγου ατόμων με αναπηρία ώστε να ενισχύσουμε τις δράσεις του και την ίδια ημέρα να σταθμεύσουμε παράνομα σε μία θέση ΑμεΑ ή να αποκλείσουμε τη διέλευση από μια ράμπα διάβασης ή να καταλάβουμε ένα τμήμα του οδηγού όδευσης ατόμων με αναπηρία όρασης, θέτοντας σε κίνδυνο έναν ή και περισσότερους συνανθρώπους μας, που μπορεί να είναι μέλη του συλλόγου.
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι διαχρονικά, οι γενικές θέσεις στάθμευσης δεν επαρκούν, ειδικά στις ώρες αιχμής, όπου αναγκαζόμαστε να ψάχνουμε για αρκετά λεπτά, ώστε να βρούμε τον πολυπόθητο χώρο. Όταν μάλιστα μας πιέζει ο χρόνος ή “χάνουμε” την πρώτη διαθέσιμη θέση από τον μπροστινό μας, τότε η υπομονή μας εξαντλείται. Σε καμία των περιπτώσεων όμως, τα παραπάνω δεν αποτελούν δικαιολογία για να παρανομήσουμε, πόσο μάλλον να προβούμε σε αντικοινωνικές πράξεις εις βάρος των συμπολιτών μας.

Για έναν οδηγό, ο αποκλεισμός της ράμπας διάβασης, η κατάληψη του οδηγού όδευσης, η παράνομη στάθμευση σε θέση ΑμεΑ, αποτελούν πιθανές επιλογές. Μπορεί να είναι αντικοινωνικές πράξεις και παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά παραμένουν επιλογές. Είναι όμως δυνατόν να επιλέξουμε τον αποκλεισμό της ράμπας διάβασης, αναγκάζοντας τη μητέρα με το καρότσι να διασχίσει το δρόμο από κάποιο λιγότερο ασφαλές σημείο;
Για τον κινητικά εμποδιζόμενο συνάνθρωπο μας, η ράμπα διάβασης είναι η μόνη επιλογή διέλευσης για να συνεχίσει τη διαδρομή του. Για το άτομο με αναπηρία όρασης, ο οδηγός διέλευσης του δείχνει την ασφαλή διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει, όταν περπατάει στο πεζοδρόμιο. Για τον χρήστη διασκευασμένου οχήματος ΑμεΑ, οι προδιαγραφές της θέσης στάθμευσης ΑμεΑ εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη κι ανεμπόδιστη επιβίβαση κι αποβίβαση.
Πρόκειται για την απαιτητική καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία, την οποία δεν γνωρίζουμε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να επιβαρύνεται περαιτέρω από δικές μας επιλογές. Οπότε, ας μην ξεχνάμε ότι η εύρεση μιας θέσης στάθμευσης για εμάς είναι μια προσωρινή δυσκολία, την οποία δεν χρειάζεται να την μετατρέψουμε σε ανυπέρβλητο εμπόδιο για τους άλλους. Εξάλλου, έχουμε και θα έχουμε πάντα την επιλογή, να κάνουμε άλλον ένα γύρο…