Τον αριστουργηματικό πίνακα, που μετράει 500 χρόνια ύπαρξης, ανακάλυψε το πρόγραμμα του BBC Four ‘’Britain’s Lost Masterpieces” (Τα χαμένα αριστουργήματα της Βρετανίας). Για χρόνια, το φιλοτεχνημένο έργο του 1480, είχε απορριφθεί γιατί θεωρούνταν πλαστή απομίμηση ενός άγνωστου καλλιτέχνη που ακολουθούσε το τεχνοτροπικό ύφος του μεγάλου Ιταλού καλλιτέχνη της Πρώιμης Αναγέννησης Sandro Botticelli με αποτέλεσμα να «μαραζώνει» στις αποθήκες του Εθνικού Μουσείου της Ουαλίας.
Ο πίνακας που απεικονίζει την Παναγία με το Θείο Βρέφος κληροδοτήθηκε το 1952 στο Μουσείο του Cardiff από τις αδερφές Gwendoline και Margaret Davies, καταξιωμένες συλλέκτριες Έργων Τέχνης. Παρόλο που εκείνη την περίοδο οι ιδιοκτήτριές του πίστευαν πως πρόκειται για έργο του μεγάλου Φλωρεντίνου ζωγράφου, οι ειδήμονες της εποχής άρχισαν να αμφιβάλλουν για την γνησιότητά του. Οι δεύτερες σκέψεις προκλήθηκαν εξαιτίας ενός ασυνήθιστου αψιδωτού πλαισίου (που πλέον λέγεται πως αποτελεί προσθήκη κάποιου σιδερά του πρώιμου 20Ου αιώνα) και των επιστρώσεων χρώματος, βερνικιού και βρωμιάς τα οποία έκαναν δυσδιάκριτη την πραγματική ομορφιά του πίνακα. Έτσι, το έργο κατέληξε να επανακατηγοριοποιηθεί ως αντίγραφο.
Ωστόσο, όταν η Παρθένος και το βρέφος με το ρόδι υποβλήθηκαν σε ενδελεχείς και πολύωρες εργασίες καθαρισμού και ανάλυσης από τον συντηρητή Simon Gillespie και το εργαστήριό του αποκαλύφθηκε η εξαιρετική τους ποιότητα, επιβεβαιώνοντας πως το έργο τέχνης είναι πράγματι ένας αυθεντικός Botticelli ή γέννημα του εργαστηρίου του.
Η ανάλυση του καμβά φανέρωσαν ζωγραφικά χαρακτηριστικά που συναντώνται μόνο στο ατελιέ του Ιταλού καλλιτέχνη και οι υπέρυθρες φωτογραφίες ένα μικρό σκαρίφημα (σχεδόν σίγουρα του Botticelli) της κατατομής ενός ανδρικού κεφαλιού που σχεδιάστηκε πριν τελειώσει ο πίνακας.
Ο δόκτωρ Bendor Grosvenor, συμπαρουσιαστής της εκπομπής, είπε: « Όταν πρωτοείδα τον πίνακα στην αποθήκη του μουσείου, ‘’κόλλησα’’ με την εντυπωσιακή ομορφιά του προσώπου της Παναγίας». Συνέχισε λέγοντας: «Παρόλες τις επικαλύψεις, τμήματά του θυμίζουν τον διασημότερο πίνακα του Botticelli, ‘’την Γέννηση της Αφροδίτης’’ ». Τέλος, συμπλήρωσε: «Τώρα είμαι πεπεισμένος ότι ο Botticelli έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατασκευή του και είμαι ενθουσιασμένος που θα εκτεθεί για άλλη μια φορά δημόσια».
Η Παρθένος με το βρέφος και το ρόδι θα εκτεθεί στο Εθνικό Μουσείο του Κάρντιφ με τον προσδιορισμό «Botticelli και Εργαστήριο». Οι υπεύθυνοι της συλλογής του μουσείου αναμένουν με ενθουσιασμό την έλευση του κοινού που θα είναι πια σε θέση να απολαύσει αυτό το αριστούργημα της Πρώιμης Ιταλικής Αναγέννησης.
Πηγές:
https://www.homesandantiques.com