Αναγνωστικές δεξιότητες και δυσκολίες: Aπό τη βρεφική έως την παιδική ηλικία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αναγνωστικές δεξιότητες και δυσκολίες: Aπό τη βρεφική έως την παιδική ηλικία, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Οι ειδικοί γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι οι δεξιότητες ανάγνωσης αναπτύσσονται πριν από την πρώτη μέρα του νηπιαγωγείου, αλλά μία νέα έρευνα από τη Μεταπτυχιακή Σχολή Εκπαίδευσης του Χάρβαρντ αναφέρει ότι μπορεί να αρχίσουν να αναπτύσσονται ήδη από τη βρεφική ηλικία.

Η μελέτη, από το εργαστήριο της Nadine Gaab, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας της Εκπαίδευσης, διαπίστωσε ότι οι τροχιές μεταξύ των παιδιών με και χωρίς αναγνωστικές δυσκολίες αρχίζουν να αποκλίνουν περίπου στους 18 μήνες –όχι στην ηλικία των 5 ή 6 ετών όπως πιστεύαμε προηγουμένως. Αυτό το εύρημα θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην πολιτική, δήλωσε η Gaab, επειδή υπογραμμίζει την ανάγκη έγκαιρης αναγνώρισης των αναγνωστών οι οποίοι δυσκολεύονται, έγκαιρης παρέμβασης και βελτιωμένων προγραμμάτων πρώιμου γραμματισμού στα νηπιαγωγεία.

«Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι ορισμένα από αυτά τα παιδιά ξεκινούν την πρώτη τους μέρα στο νηπιαγωγείο με τα μικρά τους σακίδια πλάτης και έναν λιγότερο βέλτιστο εγκέφαλο για να μάθουν να διαβάζουν, και ότι αυτές οι διαφορές στην ανάπτυξη του εγκεφάλου αρχίζουν να εμφανίζονται στη νηπιακή ηλικία», δήλωσε η Gaab. «Προς το παρόν, περιμένουμε μέχρι τη Δευτέρα ή την Τρίτη Δημοτικού για να βρούμε τα παιδιά τα οποία δυσκολεύονται να διαβάσουν. Θα πρέπει να βρούμε αυτά τα παιδιά και να παρέμβουμε πολύ νωρίτερα, επειδή γνωρίζουμε ότι όσο νεότερος είναι ένας εγκέφαλος, τόσο πιο εύπλαστος είναι».

Η Gaab και οι συν-συγγραφείς Ted Turesky, Elizabeth Escalante και Megan Loh συνεργάστηκαν με ένα δείγμα 130 συμμετεχόντων στη μελέτη, ο νεότερος από τους οποίους ήταν 3 μηνών. Ογδόντα ήταν από την περιοχή της Βοστώνης και 50 από ένα δείγμα στον Καναδά. Την τελευταία δεκαετία, οι ερευνητές παρακολούθησαν την ανάπτυξη του εγκεφάλου των συμμετεχόντων από τη βρεφική ηλικία έως την παιδική ηλικία, καθώς και τη σχέση τους με την ανάπτυξη του γραμματισμού, χρησιμοποιώντας μαγνητικές τομογραφίες. 

Υπάρχουν και άλλες μελέτες που παρακολουθούν την ανάπτυξη του εγκεφάλου στα παιδιά, αλλά αυτή είναι η μόνη διαχρονική μελέτη του εγκεφάλου στον κόσμο που παρακολουθεί την ανάπτυξη του εγκεφάλου από τη βρεφική ηλικία έως την παιδική ηλικία με ολοκληρωμένες αξιολογήσεις γραμματισμού, δήλωσαν οι Gaab και Turesky.

«Oι άλλες μελέτες είχαν μεγαλύτερα μεγέθη δείγματος από εμάς, αλλά επικεντρώνονταν πολύ περισσότερο στην τυπική ωρίμανση του εγκεφάλου», δήλωσε ο Turesky. «Δεν είδαμε άλλες μελέτες οι οποίες να ξεκίνησαν από τη βρεφική ηλικία, παρακολούθησαν την ωρίμανση του εγκεφάλου στο ίδιο σύνολο παιδιών για το διάστημα για το οποίο εμείς τους παρακολουθήσαμε και συμπεριέλαβαν τις αξιολογήσεις των ακαδημαϊκών αποτελεσμάτων».

Οι ερευνητές στόχευαν επίσης να μάθουν περισσότερα για το πώς μαθαίνουν οι εγκέφαλοι γενικά και πώς μαθαίνουν να διαβάζουν ειδικότερα. Η ανάγνωση είναι μια σύνθετη δεξιότητα η οποία περιλαμβάνει την πρώιμη ανάπτυξη των περιοχών του εγκεφάλου και την αλληλεπίδραση των διαφόρων υποδεξιοτήτων χαμηλότερου επιπέδου, συμπεριλαμβανομένης της φωνολογικής επεξεργασίας και του προφορικού λόγου. Οι εγκεφαλικές βάσεις της φωνολογικής επεξεργασίας, οι οποίες προηγουμένως είχαν αναγνωριστεί ως ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες πρόβλεψης των δεξιοτητων αποκωδικοποίησης και ανάγνωσης λέξεων, αρχίζουν να αναπτύσσονται κατά τη γέννηση ή ακόμα και πριν, αλλά υφίστανται περαιτέρω βελτίωση μεταξύ της βρεφικής και της προσχολικής ηλικίας, δήλωσε ο Gaab. Η μελέτη έδειξε περαιτέρω υποστήριξη για αυτό, διαπιστώνοντας ότι η φωνολογική επεξεργασία διαμεσολάβησε τη σχέση μεταξύ της πρώιμης ανάπτυξης του εγκεφάλου και των μεταγενέστερων δεξιοτήτων ανάγνωσης των λέξεων.

«Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η ανάγνωση ξεκινά μόλις ξεκινήσετε την επίσημη σχολική εκπαίδευση ή όταν αρχίσετε να λέτε τραγουδιστά το αλφάβητο», δήλωσε η Gaab. «Οι δεξιότητες ανάγνωσης πιθανότατα αρχίζουν να αναπτύσσονται στη μήτρα, επειδή η θεμελιώδης δεξιότητα-ορόσημο για την εκμάθηση της ανάγνωσης, της οποίας μέρος είναι ο προφορικός λόγος, είναι η επεξεργασία του ήχου και του λόγου η οποία λαμβάνει χώρα στη μήτρα».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Εκτός από τις μαγνητικές τομογραφίες, η μελέτη περιελάμβανε τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των γλωσσικών και των ευρύτερων γνωστικών ικανοτήτων, της μητρικής γλώσσας και του περιβάλλοντος γραμματισμού, για να εξετάσει πώς αυτές οι μεταβλητές επηρεάζουν την ανάπτυξη.

«Για πολύ καιρό, γνωρίζαμε ότι τα παιδιά τα οποία δυσκολεύονταν με την ανάγνωση παρουσίαζαν διαφορετική ανάπτυξη του εγκεφάλου», είπε η Gaab. «Αυτό που δεν γνωρίζαμε ήταν αν ο εγκέφαλός τους αλλάζει ως απάντηση στις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουν καθημερινά στο σχολείο, κάτι που στη συνέχεια οδηγεί σε διαφορές στον εγκέφαλό τους. Ή μήπως τα παιδιά ξεκινούν με έναν λιγότερο βέλτιστο εγκέφαλο για να μάθουν να διαβάζουν την πρώτη μέρα της επίσημης σχολικής εκπαίδευσης, κάτι που πιθανότατα προκαλεί προβλήματα ανάγνωσης.

Η Gaab και η ομάδα της επρόκειτο να συνεχίσουν να παρακολουθούν τα παιδιά της μελέτης μέχρι το Γυμνάσιο και το Λύκειο, για σχεδόν πέντε ακόμη χρόνια, αλλά οι πρόσφατες περικοπές στην ομοσπονδιακή χρηματοδότηση το έχουν καταστήσει αυτό αβέβαιο. «Τα πρώτα τέσσερα χρόνια ανάπτυξης της ανάγνωσης αφορύν την ανάπτυξη του προφορικού λόγου», είπε. «Αλλά, ο απώτερος στόχος της εκμάθησης της ανάγνωσης είναι να κατανοήσετε τι διαβάζετε. Η μελέτη μας εξέτασε πλήρως τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα παιδιά να διαβάζουν λέξεις. Ελπίζαμε να τους παρακολουθήσουμε για άλλα πέντε χρόνια για να εξετάσουμε επίσης την κατανόηση κειμένου.

«Είναι πραγματικά λυπηρό γιατί αυτά τα παιδιά θα αποχωρήσουν από τη μελέτη και θα πάνε στο Κολέγιο, και θα χαθούν για πάντα», είπε η Gaab. «Εάν η έρευνα συνεχιζόταν, θα παρείχε τόσο σημαντικές πληροφορίες για να αξιολογηθεί τουλάχιστον η κατανόηση της ανάγνωσής τους, ακόμη κι αν δεν ξαναδούμε τον εγκέφαλό τους, στο Γυμνάσιο και στις αρχές Λυκείου. Οι οικογένειες των παιδιών στη μελέτη μας ρωτούν ήδη: “Πότε είναι η επόμενη φορά που υποτίθεται ότι θα έρθουμε;” Θα πρέπει να τους πούμε ότι πιθανώς αυτό ήταν όλο».

Advertising

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αναγνωστικές δεξιότητες και δυσκολίες: Aπό τη βρεφική έως την παιδική ηλικία, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…

Ειδική Αγωγή

ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; θα…