Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Μουσική: Ποια είναι τα οφέλη της σε ΑμεΑ;

μουσική
Πηγή εικόνας: https://www.paidiatros.com/paidi/psychologia/music-therapy-autism

Ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής όλων μας αποτελεί η μουσική. Τα μουσικά ακούσματα ξεκινούν πολύ νωρίς. Στη βρεφική ηλικία γίνεται η αρχή με τα νανουρίσματα, τα οποία βοηθούν το παιδί να αποκοιμηθεί. Στην παιδική ηλικία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα παιδικά τραγούδια. Έπειτα στην εφηβική και ενήλικη ζωή ο καθένας επιλέγει το είδος της μουσικής με βάση την προσωπικότητά του, δηλαδή τι τον ευχαριστεί να ακούει. Έτσι καταλαβαίνουμε ότι σε όλη τη διάρκεια της ζωής μπορεί να αλλάξουν πολλά στην καθημερινότητά μας αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική θα διατηρηθεί. Ίσως όμως υπάρξει κάποια διαφοροποίηση στο στυλ των τραγουδιών που ακούμε ανάλογα με τις συνθήκες και τον τρόπο σκέψης.

Η μουσική μας βοηθά να ηρεμήσουμε, να χαλαρώσουμε και να ξεφύγουμε από τα προβλήματα. Έτσι εκτός από μια απλή απασχόληση, μπορούμε να μιλήσουμε για ένα είδος θεραπείας. Πολλές φορές έχουμε ακούσει τον όρο «μουσικοθεραπεία». Γνωρίζουμε όμως τα οφέλη της και πόσο σημαντική είναι για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες;

Μουσικοθεραπεία

Η μουσική στη μουσικοθεραπεία, λοιπόν, χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας, προσφέροντας στα άτομα που έχουν περιορισμένες δυνατότητες λεκτικής επικοινωνίας έναν εναλλακτικό τρόπο έκφρασης. Παράλληλα όμως απευθύνεται και σε άτομα που ενώ μπορεί να έχουν μία άρτια ικανότητα επικοινωνίας μέσα από το λόγο, παρόλα αυτά μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία έκφρασης μέσα από αυτόν. Kατά συνέπεια η συγκεκριμένη θεραπεία να μπορεί να τους προσφέρει εναλλακτικές διεξόδους έκφρασης.

Ειδικότερα στα παιδιά με αυτισμό η μουσική προσφέρει κίνητρο και αποτελεί μια φυσική ενίσχυση καθώς ανταποκρίνονται σε αυτήν με έναν τρόπο πολύ φυσικό. Δεν χρειάζεται να έχουν ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες για να ανταποκριθούν σωματικά ή πνευματικά. Επιπλέον τα μουσικά στοιχεία και η δομή της μουσικής προσφέρουν μια αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας μέσα στο μουσικοθεραπευτικό πλαίσιο. Αυτό είναι αναγκαίο και ενθαρρυντικό για την επίτευξη περαιτέρω στόχων. Το ρυθμικό στοιχείο της μουσικής έχει την ιδιότητα να οργανώνει τα αισθητηριακά συστήματα των παιδιών με αυτισμό και να παρέχει πολύαισθητηριακή διέγερση (όραση, ακοή, αφή).

Επιπρόσθετα η μουσική ως θεραπευτικό μέσο έχει την δύναμη να βοηθήσει και τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να βελτιώσουν διάφορους τομείς που παρουσιάζουν ελλείμματα, όπως στην επίγνωση του εαυτού τους και του περιβάλλοντός τους, στην αυτοεκτίμηση τους, στις λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητές τους, στις κοινωνικές δεξιότητές τους, στην ικανότητά τους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, στην ικανότητα τους για περισσότερη προσοχή στην εργασία και στη βελτίωση των δεξιοτήτων αποστήθισης.

Τα ευεργετικά οφέλη της μουσικής αφορούν όλα τα άτομα. Η μουσική δεν έχει όρια και σύνορα. Δεν είναι προνόμιο συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων. Ανήκει σε όλους. Όλοι έχουν το δικαίωμα να απολαύσουν τη μουσική οπουδήποτε και αν βρίσκονται και με οποιοδήποτε μέσο διαθέτουν (ραδιόφωνο, κινητό, τάμπλετ, υπολογιστή).

Ακολουθεί ένα βίντεο που αποδεικνύει πόσο ευεργετική μπορεί να είναι η μουσική και πόση χαρά μπορεί να δώσει σ΄ ένα παιδί AμεΑ:

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

noesi.gr

ekpaideytikos.gr

paidiatros.com

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές, θα περιγράψει μια σειρά παραγόντων…

Ειδική Αγωγή

Η διαταραχή κινητικού συντονισμού στη ζωή του παιδιού

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθώ με τη διαταραχή κινητικού συντονισμού και τον τρόπο με…

Ειδική Αγωγή

Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ

Πηγή εικόνας: Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…

Ειδική Αγωγή

Χαρισματικά παιδιά με μαθησιακές ή αναπτυξιακές προκλήσεις

Συγγραφέας: Beth Arky Κλινικοί: Adam S. Zamora, PsyD, Laura Phillips, PsyD, ABPdN Το παρόν άρθρο,…

Ειδική Αγωγή

Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας: Ορισμός, Συμπτώματα και Αντιμετώπιση

  Εισαγωγή Η Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας (Auditory Processing Disorder ή APD, εν συντομία) αποτελεί…