Μουσική: Ποια είναι τα οφέλη της σε ΑμεΑ;

μουσική
Πηγή εικόνας: https://www.paidiatros.com/paidi/psychologia/music-therapy-autism

Ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής όλων μας αποτελεί η μουσική. Τα μουσικά ακούσματα ξεκινούν πολύ νωρίς. Στη βρεφική ηλικία γίνεται η αρχή με τα νανουρίσματα, τα οποία βοηθούν το παιδί να αποκοιμηθεί. Στην παιδική ηλικία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα παιδικά τραγούδια. Έπειτα στην εφηβική και ενήλικη ζωή ο καθένας επιλέγει το είδος της μουσικής με βάση την προσωπικότητά του, δηλαδή τι τον ευχαριστεί να ακούει. Έτσι καταλαβαίνουμε ότι σε όλη τη διάρκεια της ζωής μπορεί να αλλάξουν πολλά στην καθημερινότητά μας αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική θα διατηρηθεί. Ίσως όμως υπάρξει κάποια διαφοροποίηση στο στυλ των τραγουδιών που ακούμε ανάλογα με τις συνθήκες και τον τρόπο σκέψης.

Η μουσική μας βοηθά να ηρεμήσουμε, να χαλαρώσουμε και να ξεφύγουμε από τα προβλήματα. Έτσι εκτός από μια απλή απασχόληση, μπορούμε να μιλήσουμε για ένα είδος θεραπείας. Πολλές φορές έχουμε ακούσει τον όρο «μουσικοθεραπεία». Γνωρίζουμε όμως τα οφέλη της και πόσο σημαντική είναι για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες;

Μουσικοθεραπεία

Η μουσική στη μουσικοθεραπεία, λοιπόν, χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας, προσφέροντας στα άτομα που έχουν περιορισμένες δυνατότητες λεκτικής επικοινωνίας έναν εναλλακτικό τρόπο έκφρασης. Παράλληλα όμως απευθύνεται και σε άτομα που ενώ μπορεί να έχουν μία άρτια ικανότητα επικοινωνίας μέσα από το λόγο, παρόλα αυτά μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία έκφρασης μέσα από αυτόν. Kατά συνέπεια η συγκεκριμένη θεραπεία να μπορεί να τους προσφέρει εναλλακτικές διεξόδους έκφρασης.

Ειδικότερα στα παιδιά με αυτισμό η μουσική προσφέρει κίνητρο και αποτελεί μια φυσική ενίσχυση καθώς ανταποκρίνονται σε αυτήν με έναν τρόπο πολύ φυσικό. Δεν χρειάζεται να έχουν ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες για να ανταποκριθούν σωματικά ή πνευματικά. Επιπλέον τα μουσικά στοιχεία και η δομή της μουσικής προσφέρουν μια αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας μέσα στο μουσικοθεραπευτικό πλαίσιο. Αυτό είναι αναγκαίο και ενθαρρυντικό για την επίτευξη περαιτέρω στόχων. Το ρυθμικό στοιχείο της μουσικής έχει την ιδιότητα να οργανώνει τα αισθητηριακά συστήματα των παιδιών με αυτισμό και να παρέχει πολύαισθητηριακή διέγερση (όραση, ακοή, αφή).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Επιπρόσθετα η μουσική ως θεραπευτικό μέσο έχει την δύναμη να βοηθήσει και τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να βελτιώσουν διάφορους τομείς που παρουσιάζουν ελλείμματα, όπως στην επίγνωση του εαυτού τους και του περιβάλλοντός τους, στην αυτοεκτίμηση τους, στις λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητές τους, στις κοινωνικές δεξιότητές τους, στην ικανότητά τους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, στην ικανότητα τους για περισσότερη προσοχή στην εργασία και στη βελτίωση των δεξιοτήτων αποστήθισης.

Τα ευεργετικά οφέλη της μουσικής αφορούν όλα τα άτομα. Η μουσική δεν έχει όρια και σύνορα. Δεν είναι προνόμιο συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων. Ανήκει σε όλους. Όλοι έχουν το δικαίωμα να απολαύσουν τη μουσική οπουδήποτε και αν βρίσκονται και με οποιοδήποτε μέσο διαθέτουν (ραδιόφωνο, κινητό, τάμπλετ, υπολογιστή).

Ακολουθεί ένα βίντεο που αποδεικνύει πόσο ευεργετική μπορεί να είναι η μουσική και πόση χαρά μπορεί να δώσει σ΄ ένα παιδί AμεΑ:

Advertising

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

noesi.gr

ekpaideytikos.gr

paidiatros.com

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

Ειδική Αγωγή

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία, θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Η Διάγνωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η Διάγνωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής, θα ορίσει την Αναπτυξιακή…