Μουσική: Ποια είναι τα οφέλη της σε ΑμεΑ;

μουσική
Πηγή εικόνας: https://www.paidiatros.com/paidi/psychologia/music-therapy-autism

Ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής όλων μας αποτελεί η μουσική. Τα μουσικά ακούσματα ξεκινούν πολύ νωρίς. Στη βρεφική ηλικία γίνεται η αρχή με τα νανουρίσματα, τα οποία βοηθούν το παιδί να αποκοιμηθεί. Στην παιδική ηλικία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα παιδικά τραγούδια. Έπειτα στην εφηβική και ενήλικη ζωή ο καθένας επιλέγει το είδος της μουσικής με βάση την προσωπικότητά του, δηλαδή τι τον ευχαριστεί να ακούει. Έτσι καταλαβαίνουμε ότι σε όλη τη διάρκεια της ζωής μπορεί να αλλάξουν πολλά στην καθημερινότητά μας αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική θα διατηρηθεί. Ίσως όμως υπάρξει κάποια διαφοροποίηση στο στυλ των τραγουδιών που ακούμε ανάλογα με τις συνθήκες και τον τρόπο σκέψης.

Η μουσική μας βοηθά να ηρεμήσουμε, να χαλαρώσουμε και να ξεφύγουμε από τα προβλήματα. Έτσι εκτός από μια απλή απασχόληση, μπορούμε να μιλήσουμε για ένα είδος θεραπείας. Πολλές φορές έχουμε ακούσει τον όρο «μουσικοθεραπεία». Γνωρίζουμε όμως τα οφέλη της και πόσο σημαντική είναι για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες;

Μουσικοθεραπεία

Η μουσική στη μουσικοθεραπεία, λοιπόν, χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας, προσφέροντας στα άτομα που έχουν περιορισμένες δυνατότητες λεκτικής επικοινωνίας έναν εναλλακτικό τρόπο έκφρασης. Παράλληλα όμως απευθύνεται και σε άτομα που ενώ μπορεί να έχουν μία άρτια ικανότητα επικοινωνίας μέσα από το λόγο, παρόλα αυτά μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία έκφρασης μέσα από αυτόν. Kατά συνέπεια η συγκεκριμένη θεραπεία να μπορεί να τους προσφέρει εναλλακτικές διεξόδους έκφρασης.

Ειδικότερα στα παιδιά με αυτισμό η μουσική προσφέρει κίνητρο και αποτελεί μια φυσική ενίσχυση καθώς ανταποκρίνονται σε αυτήν με έναν τρόπο πολύ φυσικό. Δεν χρειάζεται να έχουν ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες για να ανταποκριθούν σωματικά ή πνευματικά. Επιπλέον τα μουσικά στοιχεία και η δομή της μουσικής προσφέρουν μια αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας μέσα στο μουσικοθεραπευτικό πλαίσιο. Αυτό είναι αναγκαίο και ενθαρρυντικό για την επίτευξη περαιτέρω στόχων. Το ρυθμικό στοιχείο της μουσικής έχει την ιδιότητα να οργανώνει τα αισθητηριακά συστήματα των παιδιών με αυτισμό και να παρέχει πολύαισθητηριακή διέγερση (όραση, ακοή, αφή).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Επιπρόσθετα η μουσική ως θεραπευτικό μέσο έχει την δύναμη να βοηθήσει και τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να βελτιώσουν διάφορους τομείς που παρουσιάζουν ελλείμματα, όπως στην επίγνωση του εαυτού τους και του περιβάλλοντός τους, στην αυτοεκτίμηση τους, στις λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητές τους, στις κοινωνικές δεξιότητές τους, στην ικανότητά τους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, στην ικανότητα τους για περισσότερη προσοχή στην εργασία και στη βελτίωση των δεξιοτήτων αποστήθισης.

Τα ευεργετικά οφέλη της μουσικής αφορούν όλα τα άτομα. Η μουσική δεν έχει όρια και σύνορα. Δεν είναι προνόμιο συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων. Ανήκει σε όλους. Όλοι έχουν το δικαίωμα να απολαύσουν τη μουσική οπουδήποτε και αν βρίσκονται και με οποιοδήποτε μέσο διαθέτουν (ραδιόφωνο, κινητό, τάμπλετ, υπολογιστή).

Ακολουθεί ένα βίντεο που αποδεικνύει πόσο ευεργετική μπορεί να είναι η μουσική και πόση χαρά μπορεί να δώσει σ΄ ένα παιδί AμεΑ:

Advertising

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

noesi.gr

ekpaideytikos.gr

paidiatros.com

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Διανοητική αναπηρία: Ορισμός, διάγνωση και αιτίες

Η διανοητική αναπηρία αναφέρεται στις νευροαναπτυξιακές καταστάσεις οι οποίες επηρεάζουν τη λειτουργία δύο τομέων: Της…

Ειδική Αγωγή

Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης, ορίζει τη…

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από…