Πέρα από τη ΔΕΠΥ: Κρυμμένες γλωσσικές δυσκολίες

Πηγή εικόνας: Πέρα από τη ΔΕΠΥ: Κρυμμένες γλωσσικές δυσκολίες

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πέρα από τη ΔΕΠΥ: Κρυμμένες γλωσσικές δυσκολίες, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Συγγραφέας του πρωτότυπου άρθρου, με τίτλο Beyond ADHD: The Hidden Language Challenges Behind Academic Struggles, Tatyana Elleseff, MA CCC-SLP, Rutgers University.

 

Μετάφραση και προσαρμογή: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.

Όταν ένας μαθητής δυσκολεύεται ακαδημαϊκά με την κατανόηση του προφορικού λόγου, την τήρηση των λεκτικών οδηγιών ή την αυθόρμητη ανταπόκριση, η ΔΕΠΥ συχνά θεωρείται ως η κύρια αιτία των δυσκολιών του.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ωστόσο, αυτή η υπόθεση παραβλέπει την πιθανότητα των υποκείμενων γλωσσικών ελλειμμάτων τα οποία μπορεί να συμβάλλουν στις ακαδημαϊκές του προκλήσεις. Ενώ η ΔΕΠΥ μπορεί σίγουρα να επηρεάσει τη μάθηση, δεν είναι η μοναδική ή ακόμη και η κύρια αιτία πολλών ακαδημαϊκών δυσκολιών. Ποια είναι η πραγματική αιτία για πολλούς μαθητές; Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ).

Η ΑΓΔ είναι μια εγκεφαλική διαταραχή η οποία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά κατανοούν και χρησιμοποιούν τη γλώσσα, επηρεάζοντας την κατανόηση, την προφορική έκφραση, την ανάγνωση, τη γραφή, ακόμη και την κοινωνική επικοινωνία. Αλλά επειδή η ΑΓΔ και η ΔΕΠΥ μοιράζονται κοινά συμπτώματα, πολλοί μαθητές/πολλές μαθήτριες με αδιάγνωστες γλωσσικές διαταραχές θεωρείται λανθασμένα ότι έχουν ελλειμματική προσοχή, γεγονός που οδηγεί σε λανθασμένες παρεμβάσεις και χαμένες ευκαιρίες για αποτελεσματική υποστήριξη.

Λανθασμένη αντίληψη #1: Eάν ένας μαθητής/μία μαθήτρια είναι απρόσεκτος/η, η ΔΕΠΥ πρέπει να είναι το πρόβλημα

Οι μαθητές/μαθήτριες με ΔΕΠΥ συχνά εμφανίζονται απρόσεκτοι/ες στην τάξη—όχι επειδή δεν δίνουν προσοχή, αλλά επειδή δυσκολεύονται να επεξεργαστούν και να συγκρατήσουν αυτά που λέγονται. Ένα παιδί με μη διαγνωσμένα γλωσσικά ελλείμματα μπορεί:

  • Να χάνει τις λέξεις-κλειδιά στις προφορικές οδηγίες και να φαίνεται «αφηρημένο»
  • Να δυσκολεύεται με τις οδηγίες των πολλαπλών βημάτων, να φαίνεται ξεχασιάρης/α ή ανοργάνωτος/η
  • Να αποφεύγει τις εργασίες της ανάγνωσης και της γραφής λόγω της δυσκολίας με την επεξεργασία της γλώσσας
  • Να έχει δυσκολία στην παρακολούθηση των συζητήσεων στην τάξη, οδηγώντας σε φαινομενική «ονειροπόληση». Πολλές από αυτές τις συμπεριφορές μιμούνται τη ΔΕΠΥ, αλλά η βασική αιτία είναι διαφορετική
  • Οι γλωσσικές προκλήσεις δημιουργούν υπερφόρτωση της προσοχής, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους μαθητές/τις μαθήτριες να παραμείνουν αφοσιωμένοι/ες—ωστόσο το πρόβλημα δεν είναι η προσοχή, είναι η κατανόηση.

Λανθασμένη αντίληψη #2: Τα γενικά εκπαιδευτικά τεστ μπορούν να εντοπίσουν το πρόβλημα

Ένα άλλο συνηθισμένο λάθος είναι η υπόθεση ότι τα τυπικά τεστ ακαδημαϊκής επίδοσης, όπως το Woodcock-Johnson IV (WJ-IV) ή το Wechsler Individual Achievement Test (WIAT-4), είναι αρκετά για τη διάγνωση των γλωσσικών μαθησιακών δυσκολιών.

Ωστόσο, η διάγνωση της ΑΓΔ απαιτεί τη χορήγηση ψυχομετρικά ορθών γλωσσικών εργαλείων ειδικά για τη γλώσσα, όπως το Test of Integrated Language & Literacy Skills (TILLS). Στην πραγματικότητα, χωρίς ψυχομετρικά ισχυρές γλωσσικές αξιολογήσεις, οι μαθητές/μαθήτριες με ΑΓΔ μπορεί να βαθμολογηθούν εντός του μέσου εύρους στις γενικές εξετάσεις, καλύπτοντας τα ελλείμματά τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει τα σχολεία να αποδώσουν λανθασμένα τις δυσκολίες τους στην προσοχή και όχι στην επεξεργασία της γλώσσας.

Advertising

Λανθασμένη αντίληψη #3: Οι αποκλίσεις στις εξετάσεις σημαίνουν ότι ο μαθητής/η μαθήτρια δεν έδινε προσοχή

Όταν οι μαθητές/οι μαθήτριες παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις στις βαθμολογίες σε διαφορετικές αξιολογήσεις, μπορεί να είναι δελεαστικό να αποδώσουμε αυτές τις αποκλίσεις στην έλλειψη προσοχής ή στην έλλειψη προσπάθειας. Ωστόσο, αυτές οι διαφορές συχνά αντικατοπτρίζουν αυτό που αξιολογεί στην πραγματικότητα κάθε τεστ, παρά την εμπλοκή ενός μαθητή/μιας μαθήτριας.

Για παράδειγμα: Ένας μαθητής/μια μαθήτρια που βαθμολογείται εντός του μέσου όρου στο WIAT-4, αλλά έχει χαμηλή βαθμολογία στο TILLS, πιθανότατα αντιμετωπίζει υποκείμενα ελλείμματα στην επεξεργασία της γλώσσας, και δεν δυσκολεύεται απλώς με την εστίαση της προσοχής. Ένας μαθητής/μια μαθήτρια που έχει καλή απόδοση σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αλλά δυσκολεύεται με τις γραπτές απαντήσεις ανοιχτού τύπου μπορεί να έχει υποκείμενες εκφραστικές γλωσσικές δυσκολίες, και όχι προβλήματα με την προσοχή. Η εσφαλμένη ερμηνεία αυτών των αποκλίσεων ως σημάδια απροσεξίας παραβλέπει την παρουσία μιας γλωσσικής διαταραχής —μιας διαταραχής η οποία απαιτεί εξειδικευμένη παρέμβαση, και όχι μόνο συμπεριφορικές στρατηγικές ή προσαρμογές.

Γιατί αυτά έχουν σημασία: Η λανθασμένη διάγνωση οδηγεί σε λανθασμένες παρεμβάσεις

Όταν μια γλωσσική διαταραχή εκλαμβάνεται λανθασμένα ως ΔΕΠΥ, στους μαθητές/στις μαθήτριες συχνά δίνονται συμπεριφορικές παρεμβάσεις, επιπλέον χρόνος σε τεστ ή διεγερτικά φάρμακα –κανένα από τα οποία δεν καλύπτει τις πραγματικές μαθησιακές τους ανάγκες. Αντίθετα, χρειάζονται:

  • Λογοθεραπεία για την ανάπτυξη των προφορικών και ρεαλιστικών γλωσσικών τους ικανοτήτων·
  • Δομημένες προσεγγίσεις γραμματισμού για την υποστήριξη της ανάπτυξης της ανάγνωσης, της ορθογραφίας και της γραφής.

Συμπέρασμα

Η ΔΕΠΥ δεν είναι η προεπιλεγμένη εξήγηση για τις ακαδημαϊκές δυσκολίες. Εάν ένας μαθητής/μια μαθήτρια δυσκολεύεται με την κατανόηση, την έκφραση, την ανάγνωση και τη γραφή, μια διεξοδική γλωσσική αξιολόγηση είναι κρίσιμη. Αντί να υποθέτουμε ότι η απροσεξία είναι η ρίζα της κακής ακαδημαϊκής επίδοσης, πρέπει να αναρωτηθούμε:

  • Κατανοεί αυτός ο μαθητής/η μαθήτρια τη γλώσσα τόσο καλά όσο οι συνομήλικοί του;
  • Έχει αξιολογηθεί με γλωσσικές δοκιμασίες ή μόνο με γενικές ακαδημαϊκές δοκιμασίες;

Μετατοπίζοντας την εστίασή μας από τη ΔΕΠΥ στη γλώσσα και τον γραμματισμό, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι μαθητές/μαθήτριες με ΑΓΔ λαμβάνουν τις παρεμβάσεις τις οποίες πραγματικά χρειάζονται –προετοιμάζοντάς τους για την επιτυχία στο σχολείο και μετά το σχολείο.

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πέρα από τη ΔΕΠΥ: Κρυμμένες γλωσσικές δυσκολίες, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Andreou, G., Lymperopoulou, V., & Aslanoglou, V. (2022). Developmental Language Disorder (DLD) and Autism Spectrum Disorder (ASD): similarities in pragmatic language abilities. A systematic review. International Journal of Developmental Disabilities70(5), 777–791.

Advertising

National Institute on Deafness and Other Communication Disorders. (n.d.). Developmental language disorder. Ανακτήθηκε 8 Ιουλίου 2025, από https://www.nidcd.nih.gov/health/developmental-language-disorder

Parks, K. M. A., Hannah, K. E., Moreau, C. N., Brainin, L., & Joanisse, M. F. (2023). Language abilities in children and adolescents with DLD and ADHD: A scoping review. Journal of Communication Disorders, 106, 106381.

Snowling, M. J., & Hulme, C. (2021). Annual research review: Reading disorders revisited – The critical importance of oral language. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(5), 635-653.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν

Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστούν οι βασικές διαστάσεις που αφορούν τις παρεμβάσεις σε παιδιά που…

Ειδική Αγωγή

Προσληπτικό Λεξιλόγιο Κωφών Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας

Το προσληπτικό λεξιλόγιο, δηλαδή το σύνολο των λέξεων τις οποίες κατανοεί ένα παιδί, αποτελεί βασικό…

Ειδική Αγωγή

Διανοητική αναπηρία: Ορισμός, διάγνωση και αιτίες

Η διανοητική αναπηρία αναφέρεται στις νευροαναπτυξιακές καταστάσεις οι οποίες επηρεάζουν τη λειτουργία δύο τομέων: Της…

Ειδική Αγωγή

Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης, ορίζει τη…

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…