Τι είναι η Δυσλεξία;
Τι ορίζουμε ως δυσλεξία λοιπόν και πώς μπορούμε να την εντοπίσουμε; Δυσλεξία θεωρείται μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, κατά την οποία ένα άτομο είτε μικρής είτε μεγάλης ηλικίας αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες στη διαδικασία παραγωγής γραπτού λόγου (π.χ. στην ανάλυση λέξεων σε ακουστικές μονάδες συλλαβικής βάσης ή στην σύνθεση συλλαβικών ακουστικών μονάδων σε λεκτικά σύνολα με εννοιακό περιεχόμενο). Είναι μια διαταραχή που παρουσιάζεται σε όλους τους πολιτισμούς που χρησιμοποιούν τη γραπτή γλώσσα και δεν σχετίζεται σε καμία περίπτωση με τη νοημοσύνη. Τα άτομα με δυσλεξία είναι συνήθως πιο δημιουργικά και πολλές φορές υπάρχει διαφορετικότητα στην πλευρίωση, δηλαδή στον συντονισμό της κυρίαρχης πλευράς του εγκεφάλου.

Η δυσλεξία είναι μια διαταραχή που επηρεάζει την ανάγνωση, τη γραφή και την αντίληψη μαθηματικών. Είναι ένα φαινόμενο που συναντάται συχνά στα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είτε αγόρια είτε κορίτσια. Το 1/3 των παιδιών αυτών έχει διαταραχές τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο.

Ενδείξεις ύπαρξης Δυσλεξίας
Ενδείξεις που προειδοποιούν για την ύπαρξη δυσλεξίας είναι οι εξής :
1) Δυσκολία στην ανάγνωση. Παρατηρείται ένα κοπιώδης συλλαβιστό διάβασμα που γίνεται με μονότονη φωνή και που χαρακτηρίζεται από αγνόηση της στίξης, παραλείψεις και αντικατάσταση λέξεων.
2) Δυσκολία στη γραφή και ορθογραφία που αποτελείται από αργό γράψιμο με ασυνέπεια γραφής της ίδιας λέξης στο κείμενο και αλλοπρόσαλλη ορθογραφία.
3) Η δυσχέρεια της αντίληψης της διαδοχής εκδηλώνεται με δυσκολία στην επανάληψη αριθμών με καθορισμένη σειρά.
Ως χρόνια νευρολογική διαταραχή δεν θεραπεύεται κι έτσι ένα δυσλεξικό παιδί θα εξελιχθεί σε έναν δυσλεξικό ενήλικα. Οι ικανότητες αυτών των παιδιών ωστόσο μπορούν να βελτιωθούν αρκετά και με την παρέμβαση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, γι᾽αυτό η έγκαιρη αντιμετώπιση έχει μεγάλη σημασία για την πορεία των δυσλεξικών ατόμων.

Συνεργασία ειδικών και χρήση πολλαπλών μέσων
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η δυσλεξία θα χρειαστεί να συνεργαστεί διεπιστημονική ομάδα από εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, που θα χρησιμοποιήσουν σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό, εκπαίδευση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή ακόμα και διδασκαλία με ακουστικά μέσα όπως για παράδειγμα μαγνητόφωνα. Ιδιαίτερα σημαντική σε όλη αυτή την προσπάθεια θα σταθεί η ψυχολογική υποστήριξη που ειδικοί θα μπορέσουν να προσφέρουν σε αυτά τα παιδιά ώστε να διατηρήσουν και να αυξήσουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση τους.

Ο Ρόλος των εκπαιδευτικών
Είναι σημαντικό η διάγνωση της δυσλεξίας να γίνει έγκαιρα. Βεβαίως η δυσλεξία είναι κάτι που δεν εξαλείφεται ωστόσο με έναν ορθό τρόπο διδασκαλίας οι δυσλεξικοί μαθητές μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους και να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σχολείου. Σημαντικό θα ήταν οι εκπαιδευτικοί να δείχνουν συμπάθεια και κατανόηση προς τα παιδιά με αυτή την ιδιαιτερότητα. Ακόμα, δεν θα πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν δυσλεξικό μαθητή ως τεμπέλη. Μεγάλη σημασία έχει η συνεργασία του εκπαιδευτικού με τους γονείς των παιδιών, καθώς αποτελεί μια κίνηση που ενθαρρύνει τον μαθητή και που τον κάνει να νιώθει πως οι δικοί του άνθρωποι και ο παιδαγωγός του ενδιαφέρεται πραγματικά για το καλό του! Η παραίνεση «προσπάθησε περισσότερο» δε βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία, τα οποία θέλουν συνεχή υποστήριξη και βοήθεια. Με ενδιαφέρον, υπομονή και βαθιά υποστήριξη από την πλευρά του εκπαιδευτικού ένα δυσλεξικό παιδί είναι σε θέση να καταφέρει πολλά και να πιστέψει στον εαυτό του ώστε να πορευτεί με αυτοπεποίθηση στην πορεία της ζωής του!
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο :
fa3.gr
evrymathia.com