Στα 25 (χοντρικά) χρόνια που το χιπ χοπ ήρθε στα μέρη μας, έχουμε δει πολλά. Καλούς ράπερς, καλύτερους ράπερς, θρύλους της εγχώριας σκηνής πια. Αυτό που προσφέρει ο Obnoxious Kas ωστόσο, για μένα τουλάχιστον, είναι κάτι που ακούω πρώτη φορά. Κι αυτό μου αρκεί να τον χαρακτηρίσω φαινόμενο. Αφορμή για το άρθρο, ο πρώτος πραγματικά ολοκληρωμένος δίσκος του (με τίτλο Οι προβληματικές μέρες του Obnoxious Kas) που λίγο λίγο ξετυλίγεται μπροστά μας.
Τι κάνει τόσο ξεχωριστό τον Obnoxious Kas?
Πρώτον, το γεγονός ότι για να παρακολουθήσεις τους στίχους του χρειάζεσαι λεξικό. Και για τα references του, έχε καλού κακού ανοικτή τη Βικιπαίδεια. Δεύτερον, το στυλ που ραπάρει. Μπορεί να μην είναι ο πιο γρήγορος ράπερ στη χώρα, αλλά έχω την αίσθηση πως σε κάθε τραγούδι του θα βρει τον τρόπο να χωρέσει όσες πιο πολλές μπάρες μπορεί. Καταργεί κάθε μουσική νόρμα χωρίς να χάνει τη μουσικότητα του.
Πάντα θα πατήσει καλά στο μπιτ, πάντα θα το κάνει διαφορετικά από το συνηθισμένο. Πολλές φορές με έχω πιάσει να χάνω τον τρόπο που χωρίζει τους στίχους του. ‘Εχω την αίσθηση πως το ραπ του είναι ο,τι πιο κοντινό σε πεζό κείμενο (ή και ποίηση, ανάλογα το βάθος και την αλληγορία που έχουν τα λεγόμενα του). Mια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα από το united elements τον τοποθετεί στην πρώτη θέση των Ελλήνων ράπερς με το πιο πλούσιο λεξιλόγιο και αποδεικνύει του λόγου το αληθές.
Πριν τον δίσκο
Ομολογώ πως δεν το ήξερα ούτε εγώ, ωστόσο ο Obnoxious Kas φαίνεται πως έχει μια μεγάλη ιστορία στον χώρο. Γράψαμε πως οι Προβληματικές μέρες ήταν ο πρώτος του πραγματικά ολοκληρωμένος δίσκος, γιατί αυτός υπάρχει στο κανάλι του. Ωστόσο, μόλις το 2010, σε ηλικία 18 χρονών, όταν ακόμα έγραφε ως Obnoksious Kas (το ks ως λογοπαίγνιο από τα αρχικά του ονοματεπώνυμού του) κυκλοφόρησε τον δίσκο “Μυστικό Κρυμμένο Μέγα”. Ένας δίσκος 18 κομματιών σίγουρα είναι ολοκληρωμένος, ωστόσο σε μια εποχή που η μουσική ακόμα διαδίδοταν χέρι με χέρι και στόμα με στόμα, στο youtube τουλάχιστον πρέπει να ψάξει κανείς πολύ να τον βρει ολόκληρο ειδικά από τη στιγμή που δεν υπάρχει στο επίσημο κανάλι του Obnoxious Kas.
Βέβαια, ο Obnoxious Kas δεν έγινε γνωστός από το Μυστικό Κρυμμένο Μέγα. Το όνομά του θεωρώ ότι πρώτη φορά ακούστηκε πιο πέρα από την Πάτρα απ’όπου κατάγεται, το 2015. Ο λόγος? Το κομμάτι που κυκλοφόρησε από το κανάλι του Rap n Roll. “H μέρα μας θα ‘ρθει”, ένα κομμάτι που από την αρχή μέχρι το τέλος σε κρατάει καθηλωμένο στην οπτική ματιά του Kas για όσα συνέβαιναν τότε – και συνεχίζουν να συμβαίνουν. Ένα κομμάτι – δήλωση, ότι ο Kas είναι εδώ να στηλιτεύει τα κακώς κείμενα, 5 λεπτά γροθιά στο στομάχι, γεμάτα σκληρές αλήθειες. Πέρα από τις προσωπικές του δουλειές, ο Obnoxious Kas ήταν μέλος των Boom Squad. Μαζί με τους Barry Mitchell Jr, Tony Graves και Διττό Μοττίβο κυκλοφόρησαν το 2014 το ομότιτλο άλμπουμ.
Τα singles που ακολούθησαν
Όσοι τον γνώρισαν τότε (ανάμεσα τους κι εγώ) περίμεναν με ανυπομονησία τις επόμενες δουλειές του. Οι οποίες ήταν κάποια singles από δω κι από κει, που όμως αποδείκνυαν πως ο Obnoxious Kas δεν ήταν πυροτέχνημα. Προσωπικά θα ξεχωρίσω το “Μπαρουτοκαπνισμένος” στο οποίο κάνει επίδειξη ατάκας σε ένα καταπληκτικά δυναμικό beat (Newtrix εγγύηση στον new age ήχο). Σίγουρα όμως υπάρχουν κι άλλα που ακούστηκαν ίσως και περισσότερο, όπως οι Τρόποι, το Ποιο ειν’ το λάθος, ο Κόσμος μας ανήκει, 91 και για πάντα, Νούμερα σε Φάκελα. Και μπορεί ο δίσκος να άργησε γιατί “Έσπασε ο διάολος το ποδάρι του και αναγκάστηκε να του κάνει το χειρουργείο”, αλλά τώρα πια είναι εδώ.
Οι προβληματικές μέρες του Obnoxious Kas
Και είναι εδώ κάθε μέρα όλο και περισσότερο. Κομμάτι το κομμάτι ξετυλίγονται οι σκέψεις και κυρίως οι επηρροές του Obnoxious Kas. Επέλεξε να μας δίνει ένα κομμάτι τη φορά. Οι Προβληματικές Μέρες του Obnoxious Kas είναι ένα πρότζεκτ που άρχισε την Πρωτομαγιά του 2020 με το Hellboy και είναι ακόμα σε εξέλιξη, αριθμώντας πια 15 κομμάτια, με τελευταίο το Κλ.art. Oι αναφορές, τα punchlines και τα wordplays σε κάθε κομμάτι είναι πολλά (ίσως υπερβολικά πολλά σε κάποια σημεία) αλλά αυτό είναι το σήμα κατατεθέν του και δεν μπορείς παρά να το θαυμάσεις. Όπως επίσης θαυμάζεις τον τρόπο σκέψης του. Κι αν αυτό είναι κάτι υποκειμενικό, ο τρόπος που μετατρέπει αυτές τις σκέψεις σε εικόνες και σε στίχους είναι αντικειμενικό. Κι αντικειμενικά, το κάνει σε απίστευτα υψηλό επίπεδο.
Και τα 15 κομμάτια που έχουν κυκλοφορήσει όσο γράφονται αυτές οι αράδες είναι, στη χειρότερη, καλά τραγούδια και έχουν κάτι να πουν – κανένα δεν φαίνεται να μπήκε απλά για να μπει και είναι κάτι που εγώ τουλάχιστον δύσκολα συναντώ σε κάποιον δίσκο, ιδίως αν ξεφεύγει από τα 10-12 κομμάτια. Προσωπικά ωστόσο έχω ξεχωρίσει το 33, Ο θεος ειναι..νεκρός, τη Σχεδία και τον Ήχο της αμφισβήτησης.
Το 33 γιατί είναι ένα κλασικό κομμάτι Kas σε ήχο, ρυθμό και στίχο με εξαιρετικές αναφορές (ειδικά για τον Larry Bird – για τους μπασκετόφιλους). Το ο θεός είναι..νεκρός για τον κυνισμό και τον ρεαλισμό του. Τη Σχεδία για το ατμοσφαιρικό στυλ και beat του – κλάσικο beat των Στίχοιμα, να ναι καλά η Μαρίνα για αυτό και το γεγονός ότι ο Obnoxious Kas κατά κάποιον τρόπο ντύθηκε Βαλάντης είναι σίγουρα στα υπέρ του. Τέλος, τον ήχο της αμφισβήτησης για την κοφτή ματιά του στα προβλήματα της εποχής και το επαναστατικό του ύφος.
Το κερασάκι στην τούρτα
Ωστόσο, για μένα πάντα, ένα κομμάτι του δίσκου ξεχωρίζει από όλα τα άλλα και είναι πραγματικό αριστούργημα, από αυτά που βγαίνουν μια στο τόσο και μένουν για πάντα. 7 λεπτά που αναλύονται τα πάντα και περιγράφει την εποχή μας, με τρόπο αιχμηρό, αποφασιστικό και απόλυτο. Ένα κομμάτι που σε ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο για να γνωρίσεις την αδικία που τον βασιλεύει. Ένα κομμάτι που θυμίζει πως θα έπρεπε να είναι το χιπ χοπ, με τι θα έπρεπε να καταπιάνεται και τι θα έπρεπε να πρεσβευει. Ο Κύκλος της Οργής είναι ανατριχιαστικά εύστοχος. Είναι, όπως σωστά έχει σχολιαστεί από κάτω, το soundtrack της επανάστασης, το soundtrack της νίκης. Και το μπιτ που το ντύνει, με υπογραφή THeSiGN έρχεται να το απογειώσει.
15 κομμάτια λοιπόν μέχρι στιγμής, η καλύτερη ευκαιρία να γνωρίσετε τη μουσική του Obnoxious Kas και να τον προσθέσετε στη playlist σας. Και ειδικά αν η ραπ είναι στα μουσικά σας γούστα, σας υπόσχομαι πως δεν σας απογοητεύσει.