Το όνομα του προγράμματος προέκυψε από τον φιλόσοφο Έρασμο. Ήταν Ολλανδικής καταγωγής που έζησε και εργάστηκε σε διάφορα μέρη στην Ευρώπη. Ταξίδεψε για να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και κληροδότησε όλη την περιουσία του στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία.
Τι είναι αυτό το πρόγραμμα
Το Erasmus είναι το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για την κινητικότητα των φοιτητών σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Σκοπός του είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές αφενός τους τρόπους διδασκαλίας των επιλεγμένων τους μαθημάτων σε κάποια άλλη χώρα και αφετέρου να ζήσουν και να γνωρίσουν μια άλλη κουλτούρα.
Το πρόγραμμα θεσπίστηκε το 1987. Η αντίδραση από τα τότε κράτη μέλη ήταν διαφορετική, κυρίως η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν εχθρικές. Οι υπόλοιπες χώρες ήταν υπέρ. Η σχέση μεταξύ των κρατών μελών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιδεινώθηκαν, και η πρόταση αποσύρθηκε στις αρχές του 1987. Η Association des États Généraux des Étudiants de l’Europe όμως έπεισε τον Γάλλο Πρόεδρο Φ. Μιτεράν να υποστηρίξει την χρηματοδότηση του προγράμματος και έτσι το πρόγραμμα εγκρίθηκε με απλή πλειοψηφία τον Ιούνιο του 1987.
Το Erasmus+ ή Erasmus Plus είναι νεότερο πρόγραμμα που συνδυάζει όλα τα τρέχοντα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπή για την εκπαίδευση και άρχισε τον Ιανουάριο του 2014.
Το πρόγραμμα Erasmus ενσωματώθηκε στο πρόγραμμα Σωκράτης το 1994. Το πρόγραμμα Σωκράτης έληξε το Δεκέμβριο του 1999 και αντικαταστάθηκε από το πρόγραμμα Σωκράτης ΙΙ τον Ιανουάριο του 2000. Αυτό με τη σειρά του αντικαταστάθηκε από το πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης 2007-2013.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν περισσότερα από 4.000 ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από κάποιους υπολογισμούς που έχουν γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 33 χώρες που μετέχουν στο πρόγραμμα έχουν περάσει πάνω από 5.000.000 φοιτητές. Με πιο δημοφιλείς προορισμούς την Ισπανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Την περίοδο 2018-19 συμμετείχαν με μεγάλο αριθμό φοιτητών και η Ελλάδα, η Πολωνία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Τουρκία.
Η εμπειρία του Erasmus
Η συμμετοχή των φοιτητών σε ένα τόσο φιλόδοξο πρόγραμμα σταδιακά μεγαλώνει. Η ανάγκη των νέων να γνωρίσουν μια διαφορετική μαθησιακή κουλτούρα από αυτήν που βιώνουν στην χώρα τους είναι το πρώτο αλλά ίσως όχι το σημαντικότερο κίνητρό τους.
Η προοπτική ενός ταξιδιού και η παραμονή τους σε μια άλλη χώρα από μόνη της είναι μια ανεκτίμητη εμπειρία. Η συναναστροφή με τόσους διαφορετικούς φοιτητές που ηλικιακά ταιριάζουν, οι τόσο διαφορετικές κουλτούρες που συμβιώνουν κάτω από ένα μαθησιακό καθεστώς, οι εικόνες και τα ποικίλα ερεθίσματα είναι σίγουρα πιο πειστικοί λόγοι για να μετέχουν σε αυτό.
Το Erasmus είναι ένα πολιτισμικό φαινόμενο που δίνει τη δυνατότητα εξέλιξης ενός νέου ανθρώπου. Του δημιουργεί συναισθήματα υπευθυνότητας, αυτονομίας, αυτάρκειας. Του διευρύνει τους προσωπικούς αλλά και τους επαγγελματικούς ορίζοντες. Μπορεί να τον βγάζει από το ασφαλές περιβάλλον της οικογένειας αλλά ταυτόχρονα τον εισάγει στην αληθινή ζωή. Τον κοινωνικοποιεί και τον οδηγεί σε αποφάσεις για την ζωή και την μετέπειτα πορεία του.
Η Πρακτική άσκηση
Κάνοντας πρακτική άσκηση στο εξωτερικό με το Erasmus μπορούν οι φοιτητές να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές, γλωσσικές και διαπολιτισμικές τους δεξιότητες. Μπορούν να αυξήσουν τις επιχειρηματικές τους ικανότητες και για κάποιους μήνες που χρηματοδοτούνται όπως άλλωστε και όλο το πρόγραμμα να βρεθούν σε ένα πραγματικό εργασιακό περιβάλλον του επαγγέλματος που έχουν επιλέξει να σπουδάσουν.
Αυτό το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία σε όλους τους φοιτητές που σκέφτονται να μετοικίσουν στο εξωτερικό να αναμετρήσουν τις δυνάμεις τους και ταυτόχρονα να εντοπίσουν τις επαγγελματικές ευκαιρίες αν και εφόσον αυτές υπάρχουν.
Από κάθε πλευρά όμως η εμπειρία που θα αποκομίσουν από το πρόγραμμα είναι μοναδική και ικανή να τους συντροφεύει για όλη τους τη ζωή.
Γεννημένη 3 μόλις μέρες από την έναρξη του Woodstock όχι στη Ν. Υόρκη αλλά στον Πειραιά. Τελείωσα το σχολείο ως "καλό παιδί" αλλά αντί να πραγματοποιήσω σπουδές σε κάποιο πανεπιστήμιο ως όφειλα προτίμησα να σπουδάσω προγραμματισμό και ανάλυση ηλ.διερευνητών σε κολλέγιο και στη συνέχεια δημόσιες σχέσεις. Η επιλογή του εκπαιδευτικού ιδρύματος έγινε λόγω μη ύπαρξης τότε κρατικού πανεπιστημίου με αυτά τα γνωστικά αντικείμενα. Εξάσκησα το PR για πολλά χρόνια. Η κρίση όμως με βρήκε να κάνω τεχνική επιμέλεια σε ιστορικά βιβλία και να πραγματοποιώ εν μέρη και το χόμπυ μου την συγγραφή λογοτεχνικών έργων και ποιημάτων.