
Εξωσχολικές δραστηριότητες: οφέλη στο σώμα και στην ψυχή
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν ένα από τα βασικά εργαλεία για την ανάπτυξη του ατόμου. Καθώς το παιδί μεγαλώνει οι γονείς επιθυμούν να το βοηθήσουν ώστε να εξελιχθεί περισσότερο, σωματικά και πνευματικά. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι το πρώτο που σκέφτονται οι νέοι γονείς για το μικρό μέλος της οικογένειάς τους.
Εξωσχολικές δραστηριότητες: προβληματισμοί & απαντήσεις
Πολλές είναι οι ερωτήσεις που προβληματίζουν τους γονείς σχετικά με τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί μια δραστηριότητα; Τι θα αποκομίσει μέσα απ΄ αυτήν; Με ποια κριτήρια επιλέγουμε μια εξωσχολική δραστηριότητα;
Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως οι κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει κάποιο παιδί τις εξωσχολικές του δραστηριότητες είναι από τα 4 έτη και μετά. Βέβαια βασική παράμετρος είναι ο βαθμός ωριμότητας κάθε παιδιού, η γνωστική του και η συναισθηματική του νοημοσύνη και η ικανότητά του να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της δραστηριότητάς του.
Είδη εξωσχολικών δραστηριοτήτων
Ανάλογα λοιπόν με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του παιδιού τους οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι ποικίλες. Αρχικά η κολύμβηση συμβάλλει στην συγκέντρωση προσοχής και ενδείκνυται για παιδιά που είναι υπερκινητικά. Επίσης όταν ένα παιδί ξεκινά κολύμβηση σε νηπιακή ηλικία μαθαίνει τα όρια του νερού και αρχίζει να γίνεται ανεξάρτητο.
Τα ατομικά και τα ομαδικά αθλήματα όπως είναι το μπάσκετ, το τένις, το ποδόσφαιρο και τα αγωνίσματα του στίβου βοηθούν στην απόκτηση της πειθαρχίας αλλά και στην καλλιέργεια της άμιλλας. Ο χορός, κλασικός ή μοντέρνος είναι μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης μέσω της οποίας το άτομο αποκομίζει πολλαπλά οφέλη σε σώμα και πνεύμα, εκφράζει συναισθήματα με έναν ιδιαίτερο τρόπο και κοινωνικοποιείται.
Παράλληλα υπάρχουν δραστηριότητες που ενισχύουν τις εκπαιδευτικές δεξιότητες των παιδιών όπως είναι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, το σκάκι και τα τελευταία χρόνια η ρομποτική. Ειδικά οι τελευταίες δραστηριότητες συντελούν στην ενίσχυση της ολιστικής μάθησης. Χάρη σ αυτήν τα παιδιά αναπτύσσουν καλύτερες επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες και δεν στηρίζονται στην αποστήθιση.
Συμπέρασμα
Ανακεφαλαιώνοντας, οι εξωσχολικές δραστηριότητες καλύπτουν ποικίλες βιολογικές και συναισθηματικές ανάγκες και παράλληλα συμβάλλουν στην ψυχολογική και κοινωνική ωρίμανση των παιδιών. Τα παιδιά μέσα από την δραστηριότητα που θα επιλέξουν κοινωνικοποιούνται, γίνονται μέλη μιας ομάδας αλλά ενισχύουν και την αυτοπεποίθησή τους. Γίνονται πιο εξωστρεφή. Καλλιεργούν κοινωνικές αξίες όπως η αλληλεγγύη, η συνεργασία και η ενσυναίσθηση. Όλες οι παραπάνω παράμετροι εδραιώνουν τις βάσεις για τις συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού. Δεξιότητες οι οποίες με τη σειρά τους συμβάλλουν στη ενίσχυση της επίδοσής τους και στο σχολείο και εξασφαλίζουν την επιτυχία.
Το σημαντικότερο είναι όμως να μην επιβαρύνουμε τα παιδιά μας με υπερβολικές εξωσχολικές δραστηριότητες και να τους στερούμε τον ελεύθερο χρόνο τους. Είναι αναγκαίο να έχουν χρόνο για παιχνίδι και ξεγνοιασιά και να χαίρονται την ομορφιά της παιδικής ηλικίας.
Πηγή:
http://ikee.lib.auth.gr/record/135977/files/GRI-2015-13919.pdf