Το παρόν άρθρο
Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά σε κάθε τάξη των 30 παιδιών) έχουν αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ή ΑΓΔ· Calder κ.ά., 2022· Norbury κ.ά., 2016). Η ΑΓΔ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στις δεξιότητες μάθησης, έκφρασης και/ή κατανόησης της γλώσσας (Bishop κ.ά., 2016). Αυτές οι δυσκολίες επιμένουν στην ενήλικη ζωή. Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις, θα παρουσιάσει τα ευρήματα μίας πρόσφατης έρευνας που διερεύνησε τις προκλήσεις και τις ανταμοιβές των οικογενειών που μεγαλώνουν παιδιά με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή.
Πηγή εικόνας: Action for DLD
Η έρευνα
Η Leitão και οι συνεργάτες της (2025) διερεύνησαν τις απόψεις 112 γονέων που είχαν παιδιά με ΑΓΔ, θέτοντάς τους την ακόλουθη ερώτηση: «Ποια είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση και ποια είναι η μεγαλύτερη πρόσκληση του να είσαι γονιός ενός παιδιού με ΑΓΔ;». H μέση ηλικία των παιδιών ήταν τα 9,6 έτη (τυπική απόκλιση = 3,5 έτη), εκ των οποίων το 46,9% ήταν κορίτσια. Οι περισσότεροι γονείς ζούσαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά, ωστόσο, συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα απαντήσεις γονέων από όλο τον κόσμο.
Ευρήματα
Ανταμοιβές
- Οι γονείς ανάφεραν πολλές ανταμοιβές που βίωναν από τη φροντίδα ενός παιδιού με ΑΓΔ. Μεταξύ άλλων, το να βλέπουν και να γιορτάζουν την πρόοδο του παιδιού τους, το να γιορτάζουν για την προσωπικότητα του παιδιού τους και το να είναι περήφανοι που είναι ο γονείς του παιδιού τους.
- Οι άνδρες φροντιστές ανάφεραν τα θετικά που αποκτήθηκαν από την εκμάθηση για την ΑΓΔ και τη συνεργασία με το παιδί τους η οποία τους βοήθησε να επιτύχουν τις δυνατότητές τους.
- Ανάφεραν επίσης τον υποστηρικτικό ρόλο του «κατάλληλου» περιβάλλοντος, ιδίως του σχολικού πλαισίου και την κοινωνική τους δικτύωση.
Προκλήσεις
- Οι φροντιστές παρατήρησαν συχνά την έλλειψη γνώσεων (ευαισθητοποίησης) γύρω από την ΑΓΔ στην κοινότητα που ζούσαν και στους επαγγελματίες εν γένει, εντός του σχολικού συστήματος και ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς.
- Οι φροντιστές ανάφεραν ότι η υποστήριξη και οι πληροφορίες σχετικά με την ΑΓΔ ήταν δύσκολες να βρεθούν.
- Αναλογίστηκαν τον αυξημένο χρόνο που χρειάζεται για να υποστηρίξουν το παιδί τους και ανησυχούσαν για τη συμμετοχή του παιδιού τους στην τοπική κοινότητα και στην κοινωνία.
- Πολλοί γονείς σχολίασαν τον αντίκτυπο της ΑΓΔ στην οικογένεια και στην ψυχική υγεία και την ευημερία των ίδιων και των παιδιών τους.
Συμπεράσματα
Η έρευνα εντόπισε ένα ευρύ φάσμα προκλήσεων. Μερικές από τις προκλήσεις που ανάφεραν οι γονείς παιδιών με ΑΓΔ ήταν οι ακόλουθες:
- η έλλειψη ευαισθητοποίησης και υποστήριξης από τους επαγγελματίες
- η συνεχής ανάγκη για υποστήριξη
- ο αντίκτυπος της διαταραχής στην οικογένεια καθώς και στην ψυχική υγεία των ίδιων και του παιδιού τους με ΑΓΔ.
Η κοινή λήψη αποφάσεων είναι κεντρικής σημασίας για την πελατοκεντρική και οικογενειακή φροντίδα. Τα ευρήματα αυτής της μελέτης μπορούν να καθοδηγήσουν τους ερευνητές και τους κλινικούς να σκεφτούν πώς να εργαστούν σε συνεργασία με τα άτομα με ΑΓΔ και τις οικογένειές τους (π.χ. σχεδιασμός και παροχή υπηρεσιών και ευαισθητοποίηση για την ΑΓΔ).
Βιβλιογραφία
Bishop, D.V.M. , Snowling, M.J. , Thompson, P.A. , Greenhalgh, T. & Consortium, C. (2016) CATALISE: a multinational and multidisciplinary delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLoS ONE, 11.
Calder, S.D. , Brennan‐Jones, C.G. , Robinson, M. , Whitehouse, A. & Hill E. (2022) The prevalence of and potential risk factors for developmental language disorder at 10 years in the Raine Study. Journal of Paediatrics and Child Health, 58(11), 2044-2050.
Leitão, S., St Clair, M. C., Botting, N., Gibson, J., & Jackson, E. (2025). “They don’t realise how hard he has to try every day”: The rewards and challenges of parenting a child with developmental language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders, 60(2), e70003. https://doi.org/10.1111/1460-6984.70003
Norbury, C.F. , Gooch, D. , Wray, C. , Baird, G. , Charman, T. , Simonoff, E. , Vamvakas, G. & Pickles, A. (2016) The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 57, 1247-1257.