Το παρόν άρθρο, με τίτλο Τί είναι η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ); αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.
Τί είναι η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ);
Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές η οποία επηρεάζει περίπου 1 στα 14 παιδιά στο νηπιαγωγείο.
Η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ) είναι μια διαταραχή της επικοινωνίας που παρεμβαίνει στη μάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας.
Advertising
Αυτές οι γλωσσικές δυσκολίες δεν εξηγούνται από άλλες παθήσεις, όπως η απώλεια της ακοής ή ο αυτισμός, ή από τις συνθήκες, όπως η έλλειψη έκθεσης στη γλώσσα.
Η ΑΓΔ μπορεί να επηρεάσει την ομιλία, την ακρόαση, την ανάγνωση και τη γραφή ενός παιδιού. Η ΑΓΔ έχει επίσης ονομαστεί ειδική γλωσσική δυσλειτουργία, γλωσσική καθυστέρηση ή αναπτυξιακή δυσφασία. Είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές, που επηρεάζει περίπου 1 στα 14 παιδιά στο νηπιαγωγείο. Ο αντίκτυπος της ΑΓΔ επιμένει και στην ενήλικη ζωή.
Τί προκαλεί την ΑΓΔ;
Η ΑΓΔ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Οι νευροαναπτυξιακές διαταραχές προκαλούνται από πολύπλοκες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των γονιδίων και του περιβάλλοντος που αλλάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Οι ακριβείς αιτίες των εγκεφαλικών διαφορών που οδηγούν στην ΑΓΔ είναι άγνωστες.
Οι νευροαναπτυξιακές διαταραχές τείνουν να εμφανίζονται σε οικογένειες. Τα παιδιά με ΑΓΔ είναι πιο πιθανό από εκείνα χωρίς ΑΓΔ να έχουν γονείς και αδέλφια οι οποίοι αντιμετωπίζουν επίσης δυσκολίες και καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη. Στην πραγματικότητα, το 50 έως 70% των παιδιών με ΑΓΔ έχουν τουλάχιστον ένα μέλος στην οικογένεια με τη διαταραχή. Επιπλέον, άλλες πιθανώς σχετικές νευροαναπτυξιακές διαταραχές, όπως η δυσλεξία ή ο αυτισμός, είναι πιο συχνές στα μέλη της οικογένειας ενός παιδιού με ΑΓΔ.
Η εκμάθηση περισσότερων από μίας γλώσσας ταυτόχρονα δεν προκαλεί ΑΓΔ. Η διαταραχή μπορεί, ωστόσο, να επηρεάσει τόσο πολύγλωσσα παιδιά όσο και παιδιά που μιλούν μόνο μία γλώσσα. Για τα πολύγλωσσα παιδιά, η ΑΓΔ θα επηρεάσει όλες τις γλώσσες που ομιλούνται από ένα παιδί. Είναι σημαντικό ότι η εκμάθηση πολλών γλωσσών δεν είναι επιβλαβής για ένα παιδί με ΑΓΔ. Ένα πολύγλωσσο παιδί με ΑΓΔ δε θα δυσκολευτεί περισσότερο από ένα παιδί με ΑΓΔ που μιλάει μόνο μία γλώσσα.
Ποια είναι τα συμπτώματα της ΑΓΔ;
Ένα παιδί με ΑΓΔ συχνά έχει ιστορικό αργής ομιλίας (φτάνοντας τα ορόσημα της ομιλούμενης γλώσσας αργότερα από τους συνομηλίκους του). Αν και κάποια παιδιά που μιλάνε αργά τελικά φτάνουν τους συνομηλίκους τους, τα παιδιά με ΑΓΔ έχουν επίμονες γλωσσικές δυσκολίες.
Τα μικρότερα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να:
- Αργούν να βάλουν τις λέξεις σε προτάσεις.
- Δυσκολεύονται να μάθουν νέες λέξεις και να κάνουν μία συζήτηση.
- Δυσκολεύονται να ακολουθήσουν οδηγίες, όχι επειδή είναι πεισματάρηδες, αλλά επειδή δεν καταλαβαίνουν πλήρως τα λόγια που τους λέει κάποιος.
- Κάνουν συχνά γραμματικά λάθη όταν μιλάνε.
Τα συμπτώματα που είναι συνηθισμένα σε μεγαλύτερα παιδιά και ενήλικες με ΑΓΔ περιλαμβάνουν:
- Περιορισμένη χρήση σύνθετων προτάσεων.
- Δυσκολία στην εύρεση των κατάλληλων λέξεων.
- Δυσκολία στην κατανόηση της μεταφορικής γλώσσας.
- Προβλήματα ανάγνωσης.
- Ανοργάνωτη αφήγηση και γραφή.
- Συχνά γραμματικά και ορθογραφικά λάθη.
Οι γλωσσικές δυσκολίες μπορεί να παρερμηνευθούν ως πρόβλημα συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, ένα παιδί που δυσκολεύεται με τη γλώσσα μπορεί να αποφεύγει τις αλληλεπιδράσεις, οδηγώντας τους άλλους να πιστεύουν ότι το παιδί είναι ντροπαλό. Ένα παιδί μπορεί να μην ακολουθεί τις οδηγίες επειδή δεν τις καταλαβαίνει, αλλά οι άλλοι μπορεί να το ερμηνεύσουν αυτό ως κακή συμπεριφορά. Ένα παιδί που δυσκολεύεται να επικοινωνήσει μπορεί να απογοητευτεί και να αντιδράσει άσχημα. Όταν ένα παιδί δυσκολεύεται στο σπίτι ή στο σχολείο, είναι σημαντικό να προσδιοριστεί εάν οι γλωσσικές δυσκολίες του μπορεί να αποτελούν μέρος του προβλήματος.
Πώς διαγιγνώσκεται η ΑΓΔ;
Εάν ένας γιατρός, δάσκαλος ή γονέας υποψιάζεται ότι ένα παιδί έχει ΑΓΔ, ένας λογοθεραπευτής (ένας επαγγελματίας εκπαιδευμένος στην αξιολόγηση και τη θεραπεία ατόμων με προβλήματα ομιλίας ή γλώσσας) μπορεί να αξιολογήσει τις γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού. Ο τύπος της αξιολόγησης εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και τις ανησυχίες που οδήγησαν στην αξιολόγηση. Γενικά, μια αξιολόγηση περιλαμβάνει:
- Την άμεση παρατήρηση του παιδιού.
- Συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια που συμπληρώνονται από γονείς ή/και εκπαιδευτικούς.
- Αξιολογήσεις της μαθησιακής ικανότητας του παιδιού.
- Σταθμισμένα τεστ της γλωσσικής επίδοσης.
Αυτά τα εργαλεία επιτρέπουν στον λογοθεραπευτή να συγκρίνει τις γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού με εκείνες των συνομηλίκων του, να εντοπίσει συγκεκριμένες δυσκολίες και να σχεδιάσει πιθανούς θεραπευτικούς στόχους.
Είναι η ΑΓΔ το ίδιο πράγμα με μια μαθησιακή δυσκολία;
Η ΑΓΔ δεν είναι το ίδιο πράγμα με μια μαθησιακή δυσκολία. Αντίθετα, η ΑΓΔ αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών, καθώς τα προβλήματα με τις βασικές γλωσσικές δεξιότητες επηρεάζουν την επίδοση στην τάξη. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά με ΑΓΔ είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με μαθησιακές δυσκολίες από τα παιδιά που δεν έχουν ΑΓΔ. Μπορεί να δυσκολεύονται να μεταφράσουν τα γράμματα σε ήχους για ανάγνωση. Οι γραπτές τους δεξιότητες μπορεί να αποδυναμωθούν από τα γραμματικά λάθη, το περιορισμένο λεξιλόγιο και τα προβλήματα κατανόησης και οργάνωσης των σκέψεων σε συνεκτικές προτάσεις. Οι δυσκολίες στην κατανόηση της γλώσσας μπορούν να καταστήσουν τα μαθηματικά προβλήματα, δύσκολα. Μερικά παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να εμφανίσουν σημάδια δυσλεξίας.
Μέχρι την ενηλικίωση, τα άτομα με ΑΓΔ έχουν έξι φορές περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με δυσκολίες στην ανάγνωση και την ορθογραφία και τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με μαθηματικές δυσκολίες σε σχέση με εκείνα που δεν έχουν ΑΓΔ.
Είναι η ΑΓΔ μια δια βίου διαταραχή;
Η ΑΓΔ είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, που σημαίνει ότι τα συμπτώματά της εμφανίζονται για πρώτη φορά στην παιδική ηλικία. Αυτό δεν σημαίνει ότι, καθώς τα παιδιά αναπτύσσονται, ξεπερνούν το πρόβλημα. Αντίθετα, η διαταραχή είναι εμφανής στην πρώιμη παιδική ηλικία και πιθανότατα θα εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά θα αλλάξει καθώς το παιδί μεγαλώνει. Για παράδειγμα, ένα μικρό παιδί με ΑΓΔ μπορεί να χρησιμοποιεί αγραμματικές προτάσεις σε μια συζήτηση, ενώ ένας νεαρός ενήλικας με ΑΓΔ μπορεί να αποφεύγει πολύπλοκες προτάσεις σε μια συζήτηση και να δυσκολεύεται να παράγει σαφή, συνοπτική, καλά οργανωμένη και γραμματικά ακριβή γραφή.
Η έγκαιρη θεραπεία κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να βελτιώσει τις δεξιότητες πολλών παιδιών με γλωσσικές καθυστερήσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ΑΓΔ.
Τα παιδιά που ξεκινούν το νηπιαγωγείο με σημαντικές γλωσσικές καθυστερήσεις είναι πιθανό να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, αλλά αυτά και ακόμη και τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν από τη θεραπεία.
Advertising
Πολλοί ενήλικες αναπτύσσουν στρατηγικές για τη διαχείριση των συμπτωμάτων της ΑΓΔ. Αυτό μπορεί να βελτιώσει την καθημερινή κοινωνική, οικογενειακή και επαγγελματική τους ζωή.
Ποιες θεραπείες είναι διαθέσιμες για την ΑΓΔ;
Οι υπηρεσίες θεραπείας για την ΑΓΔ συνήθως παρέχονται ή επιβλέπονται από έναν λογοθεραπευτή. Η θεραπεία μπορεί να παρέχεται σε σπίτια, σχολεία, πανεπιστημιακά προγράμματα λογοπαθολογίας, ιδιωτικές κλινικές ή σε εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων.
Η αναγνώριση και η θεραπεία των παιδιών με ΑΓΔ νωρίς στη ζωή είναι ιδανική, αλλά οι άνθρωποι μπορούν να ωφεληθούν από τη θεραπεία ανεξάρτητα από το πότε ξεκινά. Η θεραπεία εξαρτάται από την ηλικία και τις ανάγκες του ατόμου. Η έγκαιρη έναρξη της θεραπείας μπορεί να βοηθήσει τα μικρά παιδιά να:
- Αποκτήσουν γραμματικές δεξιότητες τις οποίες δεν κατέχουν.
- Να διευρύνουν την κατανόησή τους και τη χρήση των λέξεων.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικής επικοινωνίας.
Για τα παιδιά σχολικής ηλικίας, η θεραπεία μπορεί να επικεντρωθεί στην κατανόηση της διδασκαλίας στην τάξη, συμπεριλαμβανομένης της βοήθειας σε θέματα όπως:
- Το να ακολουθούν οδηγίες.
- Να κατανοούν τη σημασία των λέξεων που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί.
- Την οργάνωση των πληροφοριών.
- Τη βελτίωση των δεξιοτήτων ομιλίας, ανάγνωσης και γραφής.
Ενήλικες που εισέρχονται σε νέες θέσεις εργασίας, προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης ή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να χρειάζονται βοήθεια για την εκμάθηση του τεχνικού λεξιλογίου ή τη βελτίωση των δεξιοτήτων γραφής στον χώρο εργασίας.
Ποιες έρευνες υποστηρίζει το NIDCD για την ΑΓΔ;
Το The National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (NIDCD) υποστηρίζει ένα ευρύ φάσμα έρευνας σχετικά με τις αιτίες, τα συμπτώματα, τη διάγνωση και τη θεραπεία της ΑΓΔ. Για παράδειγμα, το NIDCD χρηματοδοτεί την έρευνα που επιδιώκει να κατανοήσει πώς διαφέρουν εγκεφαλικά και μαθησιακά τα παιδιά με ΑΓΔ σε σύγκριση με παιδιά με τυπική γλωσσική ανάπτυξη.
Άλλες έρευνες επικεντρώνονται στην κατανόηση του γιατί οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ΑΓΔ σε παιδιά από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος.
Οι επιστήμονες που υποστηρίζονται από το NIDCD καθορίζουν επίσης τον τρόπο ακριβούς διάγνωσης της ΑΓΔ, ειδικά σε παιδιά με πολιτισμική ποικιλομορφία που μιλούν μια ποικιλία διαλέκτων ή γλωσσών.
Το Ινστιτούτο χρηματοδοτεί επίσης την έρευνα για να διαπιστωθούν, σε ένα εξαιρετικά πρακτικό και συγκεκριμένο επίπεδο, οι καλύτεροι τρόποι διδασκαλίας της γλώσσας σε παιδιά με ΑΓΔ, συμπεριλαμβανομένου του πόσες φορές πρέπει να εξασκείται μια γλωσσική δομή (π.χ., χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο χρόνο), πώς πρέπει να οργανώνονται οι διδακτικές συνεδρίες και πόσο συχνά πρέπει να πραγματοποιείται η διδασκαλία. Τα προγράμματα που υποστηρίζονται από το NIDCD ερευνούν επίσης πώς να καθοδηγήσουν τους γονείς ή τους συνομηλίκους παιδιών με ΑΓΔ ώστε να υποστηρίξουν τη γλωσσική ανάπτυξη στο σπίτι ή στο σχολείο.
Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες για την ΑΓΔ;
Το NIDCD διατηρεί έναν κατάλογο οργανισμών που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις τυπικές και μη τυπικές διαδικασίες της ακοής, της ισορροπίας, της γεύσης, της όσφρησης, της φωνής, της ομιλίας και της γλώσσας.
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Τί είναι η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ); αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.