Ο Ζαν Ζιρωντού και… “Η Τρελή του Σαγιό”

Λίγα λόγια για τον Ζαν Ζιρωντού

Ο Ζαν Ζιρωντού (Jean Giraudoux) γεννήθηκε στις 29 Οκτωβρίου το 1882 στην μικρή πόλη Belloc της Γαλλίας. Ο πατέρας του, Léger Giraudoux ήταν δημόσιος υπάλληλος και η μητέρα του Anne Giraudoux, φαίνεται από γράμματα που έγραψε,  πως είχε έφεση στην γραφή. Σε νεαρή ηλικία, ο Ζιρωντού κέρδισε υποτροφία σε οικοτροφείο στην πόλη Chateauroux, και έτσι πέρασε τα εφηβικά του χρόνια, ενασχολούμενος με λογοτεχνία, φιλοσοφία, την ελληνική αλλά και λατινική γλώσσα. Χάρη σε δύο χρόνια σπουδών κοντά στο Παρίσι, του δόθηκε η ευκαιρία να εξερευνήσει την πρωτεύουσα και να έρθει σε επαφή με το θέατρο.

Μετά την υποχρεωτική του θητεία το 1903, ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του καριέρα στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης και ύστερα φοίτησε στο École Normale Supérieure στο Παρίσι. Ασχολήθηκε αρκετά με την γερμανική φιλολογία και επί ένα χρόνο βρισκόταν στο Μόναχο για σπουδές. Το 1907 δίδαξε γαλλικά στο Χάρβαρντ για ένα εξάμηνο. Κατά την διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων ήταν που άρχισε να ασχολείται με την δημιουργική γραφή και εξέδωσε τις πρώτες του ιστορίες σε λογοτεχνικά περιοδικά.

Η πρώτη του επαφή με το δράμα ήταν την δεκαετία του ’20 όταν μετέτρεψε το μυθιστόρημα του, Siegfried et le Limousin, σε θεατρικό έργο. Αργότερα στη διάρκεια της δεκαετίας του ’30 έγραψε 9 θεατρικά έργα και αρκετά βιβλία, γεγονός που τον ανέλιξε σε μία από τις σημαντικότερες μορφές της λογοτεχνίας. Όταν το 1940 η Γαλλία καταλήφθηκε από τους Γερμανούς, Ο Ζιρωντού απογοητεύτηκε βαθύτατα καθώς αγαπούσε την Γερμανία και την είχε σε υψηλή εκτίμηση, ωστόσο η ξαφνική αυτή απειλή προς την πατρίδα του τον ανάγκασε να αλλάξει στάση και από φίλος να μετατραπεί σε εχθρός των Γερμανών. Κάπως έτσι τα μετέπειτα έργα του αρχίζει να τα περικλείει ένας έντονος πεσιμισμός. Εκείνη την περίοδο, το 1943, γράφει Την Τρελή του Σαγιό (La Folle de Chaillot) και η πρώτη παράσταση έλαβε χώρα το 1945. Δεν πρόλαβε να δει το έργο του αυτό ανεβασμένο στην σκηνή καθώς στις 31 Ιανουαρίου του 1944, πέθανε στο Παρίσι από νεφρική ανεπάρκεια.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η Τρελή του Σαγιό

Το έργο αυτό του Ζιρωντού κυμαίνεται ανάμεσα στην φαντασία και στην λογική και οι χαρακτήρες, παρμένοι από τον κόσμο του παραμυθιού συγκινούν και μαγεύουν τους αναγνώστες. Γίνεται νύξη στην μάχη μεταξύ του κακού, όλων των “Προέδρων” των επιχειρήσεων του κόσμου και των συμφεροντολόγων που θυσιάζουν τον πολιτισμό και την ανθρωπιά στον βωμό των χρημάτων και του καλού, των ανθρώπων εκείνων που δεν άλλαξαν μπροστά στον πειρασμό των χρημάτων και που διατήρησαν την ψυχή τους αναλλοίωτη ακόμα και όταν δέχτηκαν την περιφρόνηση των δυνατών και των πλουσίων. Μια γυναίκα που δίνει τον δικό της πόλεμο ενάντια στην μοναξιά των γηρατειών και της εγκατάλειψης του έρωτα, δύο νέοι ερωτευμένοι των οποίων η μοίρα εξαρτάται από παλαιότερη γενιά, μαζί με τους πιο απλούς ανθρώπους του δρόμου, πωλητές, τραγουδιστές, ψυχαγωγούς, αναλαμβάνουν να κατατροπώσουν την απληστία και την δίψα των “Προέδρων”, των ΜΜΕ και τον θεό τους, τα λεφτά, που θέτουν σε κίνδυνο τόσο την πόλη Σαγιό όσο και την ευτυχία όλου του κόσμου. Με έντονη την σάτιρα τόσο σε πολιτικά θέματα όσο και στις ανθρώπινες σχέσεις, ο Ζαν Ζιρωντού προσέφερε στον κόσμο ένα έργο που αναδεικνύει την πίστη του στον ρομαντισμό που διέπει τον κόσμο όσο και την καυστική του διάθεση προς τους χειραγωγούς και ασύδοτους κερδοσκόπους. Ένα έργο που αν σας δοθεί η ευκαιρία, αξίζει να το δείτε επί σκηνής.

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

«Νησί των σκλάβων»: Ο Μαριβώ έρχεται στο σήμερα

Αν αναζητείς καινούργιες θεατρικές παραστάσεις, με φρέσκους ανθρώπους και πρωτότυπη ματιά, σου έχω την ιδανική…

Θέατρο

«Ορέστεια» του Τερζόπουλου: Σύγχρονη πολιτική διαμαρτυρία

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου ως πνευματική και πολιτική εμπειρία Παρακολουθήσαμε την «Ορέστεια» του Τερζόπουλου στο…

Θέατρο

Θέατρο και θεραπεία πάνε μαζί…

 Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για όσους αγαπούν τη σκηνή. Είναι ένας…

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…