Ελία Καζάν: Από την Κωνσταντινούπολη στην Αμερική

Ο Ελία Καζάν (Καισάρεια, 7 Σεπτεμβρίου 1909 – Νέα Υόρκη, 28 Σεπτεμβρίου 2003) ήταν Έλληνας σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου με καριέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

 

Ελία Καζάν

 

Βιογραφία

Το κανονικό του όνομα ήταν Ηλίας Καζαντζόγλου. Ήταν ο σκηνοθέτης που ανέδειξε τον Μάρλον Μπράντο και τον Γουόρεν Μπίτι. Συνέβαλε στην καθιέρωση της προσέγγισης του ηθοποιού με βάση τη μέθοδο, που είχε αναπτύξει ο Κωνσταντίν Στανισλάβσκι. Οδήγησε 21 ηθοποιούς στις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός στο θέατρο Group Theatre όπου παρέμεινε στη περίοδο 1932-1939. Το 1934 εγγράφεται στο Κομμουνιστικό Κόμμα Αμερικής, στο οποίο παραμένει για περίπου 1,5 χρόνο.  Το 1942 μεταπήδησε στη σκηνοθεσία παρουσιάζοντας τη πρώτη του παράσταση “Με τα δόντια” του Θόρντον Γουάιλντερ. Έκτοτε άρχισε ν΄ ανεβάζει με αυξανόμενη επιτυχία έργα διάσημων Αμερικανών συγγραφέων. Εν τω μεταξύ το 1945 άρχισε να «γυρίζει» κινηματογραφικές ταινίες όπου και έγινε διάσημος στο Broadway, σκηνοθετώντας, ανάμεσα σε άλλα, τα έργα «Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν» (1945), «Το μεγάλο κατηγορώ» (1946), «Συμφωνία Κυρίων» (1947), «Λεωφορείον ο πόθος» (1951), «Βίβα Ζαπάτα» (1952), «Το λιμάνι της αγωνίας» (1954), «Ένα πρόσωπο στο πλήθος» (1957), «Λάσπη στ’ αστέρια» (1960), «ο Θάνατος του Εμποράκου», «Ανατολικά της Εδέμ»,το «Αμέρικα, Αμέρικα» και «Λυσσασμένη Γάτα». Τιμήθηκε με δύο βραβεία Όσκαρ σκηνοθεσίας για τα έργα Συμφωνία Κυρίων και Το Λιμάνι της Αγωνίας, ενώ ήταν τρεις φορές υποψήφιος για τα έργα Λεωφορείο ο πόθος, Ανατολικά της Εδέμ και Αμέρικα, Αμέρικα, αντίστοιχα. Το 1999 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου του απένειμε Τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο του έργου του.

  • Ο Ηλίας Καζάν μαζί με τον Ρόμπερτ Λιούις και την Τσέριλ Κρόφορντ ίδρυσαν το περίφημο Actors studio,μια λέσχη επαγγελματιών ηθοποιών στην οποία καλλιτεχνικός διευθυντής και δάσκαλος υπήρξε ο Λι Στράζμπεργκ.
  • Ο Καζάν κατακρίθηκε για τη συνεργασία του το 1952 με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων, μέσω της οποίας κατέδωσε στις αρχές συναδέλφους του ως κομμουνιστές (βλ. Μαύρη Λίστα του Χόλιγουντ). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν είχε καταδώσει τον Αριστερό σκηνοθέτη Ζυλ Ντασέν ως Κομμουνιστή, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να καταφύγει τελικά στην Ευρώπη.
Διαβάστε επίσης  Αντονέν Αρτώ: Το θέατρο της Σκληρότητας

Η ουσία της θεατρικής σκηνής είναι συγκέντρωση και διεισδυτικότητα. Της οθόνης είναι δράση, κίνηση και εναλλαγή.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ελία Καζάν

 Ελία Καζάν 

Φιλμογραφία

  • Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν / Χαμένα νιάτα (A tree grows in Brooklyn, 1945)
  • θάλασσα από γρασίδι / Η παραστρατημένη μητέρα (The Sea of Grass, 1947)
  • Το μεγάλο κατηγορώ (Boomerang!, 1947)
  • Συμφωνία Κυρίων (Gentleman’s Agreement, 1947)
  • Πίνκι, η μιγάς (Pinky, 1949)
  • Πανικός στους δρόμους (Panic in the streets, 1950)
  • Λεωφορείον ο Πόθος (A streetcar named desire, 1951)
  • Βίβα Ζαπάτα (Viva Zapata!, 1952)
  • Δραπέτες του τρόμου (Man on a tightrope, 1953)
  • Το λιμάνι της αγωνίας (On the waterfront, 1954)
  • Ανατολικά της Εδέμ (East of Eden, 1955)
  • Η Φωνή του Πόθου (Baby Doll, 1956)
  • Μια μορφή μέσα στο πλήθος (A face in the crowd, 1957)
  • Λάσπη στ’ αστέρια (Wild river, 1960)
  • Πυρετός στο αίμα (Splendor in the grass, 1961)
  • Αμέρικα, Αμέρικα (America, America, 1963)
  • Ο συμβιβασμός (The arrangement, 1969)
  • Οι επισκέπτες (The visitors, 1972)
  • Ο τελευταίος των μεγιστάνων (The last tycoon, 1976)

 

Ελία Καζάν

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Την άνοιξη αν δεν την βρεις, την φτιάχνεις...

Την άνοιξη αν δεν την βρεις, την φτιάχνεις…

“Την άνοιξη αν δεν την βρεις, την φτιάχνεις” όπως γράφει

«Η πιο πλούσια αγελάδα του κόσμου» ονειροπολεί

Φρέσκα βιβλία από τις εκδόσεις Μάρτης μόλις κυκλοφόρησαν! Η νέα