Το Σπίτι Της Μπερνάρντα Άλμπα παρουσιάζει η θεατρική ομάδα Mariposa για δεύτερη χρονιά από τις 4 Οκτωβρίου στον Τεχνοχώρο Εργοτάξιον στην περιοχή της Δάφνης. Ο συγκεκριμένος χώρος διακρίνεται για την ιδιαίτερη vintage διακόσμησή του που παραπέμπει στο στυλ μιας άλλης εποχής. Η αναμονή των θεατών στην αίθουσα υποδοχής συνοδεύεται από ισπανόφωνη μουσική και μελωδίες κιθάρας που μεταφέρουν τους θεατές στην ισπανική ύπαιθρο και τους προετοιμάζουν για τη συναισθηματική τους μέθεξη στο έργο.
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το Σπίτι Της Μπερνάρντα Άλμπα προσεγγίζει τη ζωή της Μπερνάρντα Άλμπα που πρόσφατα έχασε τον δεύτερο σύζυγό της και επιδιώκει να επιβάλλει έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής στις πέντε κόρες της: Αγκούστιας, Μαγκνταλένα, Αμέλια, Μαρτίριο και Αδέλα. Ειδικότερα, γίνεται τυραννική μαζί τους επιβάλλοντας 8 χρόνια πένθους στο σπίτι. Της εξαναγκάζει να φορούν μονίμως μαύρα, τους απαγορεύει την έξοδο από το σπίτι και φυσικά την οποιαδήποτε συναναστροφή με το ανδρικό φύλο. Ενδεικτική μάλιστα του εγκλεισμού των γυναικών είναι η τεράστια κουνουπιέρα που περιβάλλει τη σκηνή απομονώνοντάς τες μέχρι και από τους θεατές. Στο συγκεκριμένο σπίτι ζουν ακόμη η μητέρα της Μπερνάρντα Άλμπα, η δούλα και η Πόνθια.
Μετά το θάνατο του πατέρα τους οι κόρες πρέπει να μοιραστούν την περιουσία του, η οποία είναι πολύ μικρή, με αποτέλεσμα να αναλογεί ένα πολύ μικρό μερίδιο στην καθεμία. Εξαίρεση αποτελεί, βέβαια, η Αγκούστιας, η μεγάλη κόρη της Μπερνάρντα Άλμπα, παιδί από τον πρώτο της γάμο. Εκείνη κληρονομεί την σαφώς μεγαλύτερη περιουσία του πρώτου συζύγου της Μπερνάρντα Άλμπα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ενός νέου του χωριού, του Πέπε Ρομάνο. Με τον ίδιο νέο, όμως, είναι ερωτευμένες και δύο από τις αδελφές της, η Μαρτίριο και η Αδέλα. Ο έρωτας της Μαρτίριο για τον Πέπε δεν είναι δυνατόν να βρει ανταπόκριση λόγω του παρουσιαστικού και της ασχήμιας της. Η Αδέλα, όμως, με την ομορφιά και τα νιάτα της κατορθώνει να κερδίσει την καρδιά του Πέπε. Πώς θα αντιδράσουν όλες στο σπίτι, όταν μαθευτεί η παράνομη σχέση που έχει συνάψει η Αδέλα με τον αρραβωνιαστικό της αδελφής της;
Τι είδους θέματα προσεγγίζει η συγκεκριμένη παράσταση;
Το συγκεκριμένο έργο θίγει ποικίλα ζητήματα. Αρχικά, τίθεται στο προσκήνιο το ζήτημα της καταπίεσης των γυναικών. Οι κυρίαρχες απόψεις σχετικά με τη διατήρηση της τιμιότητας των γυναικών και την παρθενία ασκούν ψυχολογική πίεση στις γυναίκες αναγκάζοντάς τες να καταπιέσουν τα όνειρα και τις επιθυμίες τους και να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής που δεν τους ταιριάζει. Οι αντιλήψεις αυτές, μάλιστα, φέρνουν σε ρήξη τις γυναίκες του σπιτιού μεταξύ τους διαταράσσοντας την ισορροπία της οικογενειακής ζωής και υπονομεύοντας τους δεσμούς μεταξύ τους. Θα μπορούσε κανείς να πει πως το έργο αποτελεί μία πάλη ανάμεσα στον συντηρητισμό και τον αυταρχισμό που εκφράζεται με την Μπερνάρντα Άλμπα εναντίον του φιλελεύθερου πνεύματος και της αποδέσμευσης της σεξουαλικότητας που εκφράζει η Αδέλα.
Ας προβληματιστούμε με αφορμή την παράσταση σχετικά με το πόσο έχει αλλάξει η νοοτροπία σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην εποχή μας. Τυπικά η ισότιμη αντιμετώπιση των δύο φύλων και η παραχώρηση ελευθεριών στις γυναίκες έχει κατοχυρωθεί σε ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη. Όμως, φαινόμενα κακοποίησης, σωματικής, σεξουαλικής και συναισθηματικής, υποτίμησης των ικανοτήτων των γυναικών, καταστρατήγησης των δικαιωμάτων τους, φίμωσης της ελεύθερης βούλησής τους, που άλλοτε βρίσκουν το φως της δημοσιότητας και άλλοτε παραμένουν κρυφά, μας θορυβούν και μας προβληματίζουν σχετικά με την επικαιρότητα όλων όσα γράφει ο Λόρκα στο έργο του Το Σπίτι Της Μπερνάρντα Άλμπα αρκετές δεκαετίες πριν.
Επίσης, μέσω της ισχυρής παρουσίας της Μπερνάρντα Άλμπα ο συγγραφέας του έργου, Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, βρίσκει την ευκαιρία να προβάλλει το θεσμό της μητριαρχίας σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Είναι χαρακτηριστικό πως σε αυτή την παράσταση δεν εμφανίζεται κανένας ανδρικός ρόλος, ούτε καν ο Πέπε Ρομάνο που έχει κατακτήσει την καρδιά τριών από τις πέντε κόρες της Μπερνάρντα Άλμπα. Παράλληλα, εξαίρεται και ο ρόλος της μοίρας, η οποία φαίνεται να λειτουργεί ανεξάρτητα από τη θέληση των γυναικών, με αποτέλεσμα να καθορίζει τη ζωή τους. Τέλος, πρέπει να επισημανθεί πως η καταπίεση των γυναικών από την Μπερνάρντα Άλμπα αποτελεί προάγγελο της δικτατορίας του Φράνκο που θα ακολουθήσει.