Το Θέατρο του Παραλόγου

Θέατρο του Παραλόγου

Το Θέατρο του Παραλόγου είχε πρωτοεμφανιστεί στα έργα του Αριστοφάνη, αλλά ως ρεύμα έγινε πιο έντονο στα μισά του 20ου αιώνα, στην Ευρώπη, λόγω των πολέμων και κυρίως λόγω της εμφάνισης των πυρηνικών όπλων.

Μετά την βιομηχανική επανάσταση, επήλθε η αποθέωση της λογικής και πλέον ο κόσμος είχε πειστεί πως η επιστήμη υπήρχε για να εξυπηρετήσει το γενικό καλό. Ωστόσο τα δεδομένα όλων ανατράπηκαν, όταν κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου έκανε την εμφάνιση της η ατομική βόμβα και η Αμερική ως αντίποινα για την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, βομβάρδισε τις περιοχές Χιροσίμα και Ναγκασάκι της Ιαπωνίας.

Τότε οι άνθρωποι άρχισαν να αναρωτιούνται αν όντως η επιστήμη εξυπηρετούσε το γενικό καλό και έτσι προέκυψε το ηθικό κομμάτι του ζητήματος.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι παραστάσεις που ανήκουν στο Θέατρο του Παραλόγου, στοχεύουν στη διαγραφή των βεβαιοτήτων που μας βοηθάνε να κατανοήσουμε τον κόσμο και στην απόδειξη πως τα εργαλεία μέσω των οποίων αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο είναι ανεπαρκή. Ο άνθρωπος εμφανίζεται μπερδεμένος, χαμένος, αγανακτισμένος και δίχως κάποιο σκοπό. Στο Θέατρο του Παραλόγου, ο χρόνος και ο Θεός είναι απόντες και δεν υπάρχει κανένα σημείο αναφοράς, γεγονός που οδηγεί τους ήρωες στην τρέλα.

Έτσι και στην δική μας πραγματικότητα, μετά τις βόμβες του πολέμου, σε ποιον Θεό μπορούσε να πιστέψει κανείς όταν οι συνέπειες ήταν ασύλληπτες για τον ανθρώπινο νου? 

Κάπως έτσι λοιπόν, οι συγγραφείς της εποχής του πολέμου ανέδειξαν το Θέατρο του Παραλόγου με τον ίδιο τρόπο που οι γιατροί κάθε φορά υποδεικνύουν στους ασθενείς πιο φάρμακο να χρησιμοποιήσουν.

Θέατρο του Παραλόγου
Το Μάθημα του Ιονέσκο (The Lesson by Ionesco)

Οι θεατρικοί συγγραφείς υποδεικνύουν και το πόσο παράλογη είναι και η γλώσσα, η οποία είναι κλισέ (cliche), αινιγματική και με συνεχείς επαναλήψεις, η οποία όχι μόνο δεν ευνοεί την επικοινωνία αλλά γίνεται και επικίνδυνη. Για παράδειγμα στο Μάθημα του Ιονέσκο, οι λέξεις μετατρέπονται σε αντικείμενα που προκαλούν σωματική βλάβη (μαχαίρι).

Advertising

Η ιδιαιτερότητα των γλωσσικών επιλογών γίνεται αντιληπτή και στο έργο του Μπέκετ, Περιμένοντας τον Γκοντό, όπου ο μονόλογος του ενός από τους δύο ήρωες, του Λάκι, συμβολίζει τις έκπτωτες ιδέες και σκέψεις του Δυτικού κόσμου.

Θέατρο του Παραλόγου
Περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ (Waiting for Godot by Beckett)

Ένα τελευταίο και ιδιαίτερο στοιχείο της γλώσσας του Θεάτρου του Παραλόγου είναι το black  χιούμορ. Η χρήση της γλώσσας δηλαδή κάνει τους θεατές να γελάνε με πράγματα, καταστάσεις ή άτομα, ενώ κανονικά θα έπρεπε να λυπούνται για αυτά. 

Πλέον ανήκουμε στη γενιά που τίποτα δε μας προκαλεί αίσθηση, ακριβώς επειδή έχουμε βιώσει την ανθρωπότητα στα χειρότερα της. Ωστόσο, αξίζει να παρακολουθήσετε Θέατρο του Παραλόγου όποτε προκύπτει η ευκαιρία γιατί πάντα υπάρχει περιθώριο για τα δεδομένα σας να ανατραπούν πάνω σε θέματα και προβλήματα που ίσως να μη γνωρίζατε ότι υπάρχουν. 

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…