Το βιβλίο ακολουθεί τη ζωή τριών γυναικών της ίδιας οικογένειας, της γιαγιάς Άνα, της μητέρας Ντόρα Ροζάριο αλλά και της κόρης Λίζα, οι οποίες προσπαθούν να βρουν τα πατήματά τους και να συνεχίσουν τη ζωή τους μετά τον χαμό του Ντουάρτε, γιου, συζύγου και πατέρα αντίστοιχα, στην Πορτογαλία του 1960. Κεντρική ηρωίδα του, όμως, είναι η χήρα Ντόρα Ροζάριο, μια γυναίκα που λίγο πριν τα σαράντα της κι έχοντας περάσει δέκα χρόνια από τη ζωή της θρηνώντας τον χαμό του άνδρα της, ανακαλύπτει πως ο γάμος της ίσως τελικά βασιζόταν πάνω σε ένα πελώριο ψέμα. Έτσι, αναπόφευκτα καλείται να εγκαταλείψει τους ρόλους της άβουλης συζύγου και πενθούσας χήρας και να υιοθετήσει μια νέα ταυτότητα, αυτή της εργαζόμενης γυναίκας και μητέρας. Ωστόσο, η πατριαρχική κοινωνία μέσα στην οποία ζει και μεγαλώνει την κόρη της, βάζει σκοπέλους που η Ντόνα Ροζάριο θα πρέπει να υπερπηδήσει, θυσιάζοντας πολλά για να πετύχει τον στόχο της.
Τόσο η κεντρική ηρωίδα της Carvahlo, όσο κι οι υπόλοιποι ήρωες του βιβλίου της είναι γυναίκες, με τη μυστηριώδη αφηγήτρια να φανερώνεται από τη μέση του βιβλίου και μετά, αποκαλύπτοντας το δικό της ρόλο στην ιστορία αλλά κι εκείνον του επί χρόνια συντρόφου της. Παρά το γεγονός λοιπόν, πως ολόκληρη η αφήγηση περιστρέφεται γύρω από τη ζωή γυναικών, είναι δύο ανδρικές φιγούρες που παίζουν καταλυτικό ρόλο στην πορεία των γυναικών αυτών, έστω κι αν ο ένας από αυτούς δε βρίσκεται πια στη ζωή. Προσωπικά, θεωρώ πως αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που κάνει το βιβλίο διαχρονικό και, δυστυχώς, πιο επίκαιρο από ποτέ, δηλαδή αυτός ο επαναλαμβανόμενος κύκλος καθορισμένων –από τους άνδρες– γυναικείων ρόλων, επιταγμένων από φαλλοκρατικές αντιλήψεις, που διαιωνίζονται και καταδυναστεύουν τη γυναικεία υπόσταση.
Απογυμνωμένο από λογοτεχνικές φιοριτούρες και περιττό μελοδραματισμό, το «Άδειες Ντουλάπες» είναι ένα βιβλίο που, χωρίς να έχει κάποιον ξεκάθαρα φεμινιστικό χαρακτήρα, περιγράφει με καυστική και τραχιά γλώσσα γυναικείες υπάρξεις ανεπανόρθωτα καταπιεσμένες, καταδικασμένες να ζουν στη μοναξιά, εξαρτημένες από ανθρώπους του αντίθετου φύλου που ορίζουν τις ζωές τους και τις επιθυμίες τους. Οι ηρωίδες της Carvalho, θα μπορούσαν να είναι, δυστυχώς, γυναίκες του σήμερα, που προσπαθούν να υψώσουν το ανάστημά τους στην πατριαρχική κοινωνία που τις περιβάλλει. Γυναίκες που επιθυμούν να ορίσουν εκείνες την ταυτότητά τους κι όχι να καθορίζονται από τις επιλογές τους και να χαρακτηρίζονται “ανύπαντρες”, “άτεκνες”, “άνεργες”, με όλα αυτά τα στερητικά “α” που δε συνοδεύουν ποτέ έναν άνδρα.
Το βιβλίο της Carvahlo θα φανεί οικείο σε κάθε γυναίκα που θα το διαβάσει. Σε κάθε γυναίκα που ήρθε αντιμέτωπη με τον σεξισμό για να ανέλθει επαγγελματικά, σε εκείνη που αντιμετώπισε τον ηλικιακό ρατσισμό λες κι οι γυναίκες έχουν γεννηθεί με ημερομηνία λήξης, σε κάθε γυναίκα που δεν κατάφερε ή δε θέλησε να τεκνοποιήσει και λοιδορήθηκε ή αντιμετώπισε τον οίκτο των άλλων γι’ αυτή της την επιλογή. Σε κάθε γυναίκα που σφίγγει τα δόντια και παλεύει καθημερινά με το τέρας της πατριαρχίας, διεκδικώντας ένα καλύτερο μέλλον για τις κόρες, τις αδερφές, τις φίλες, τις συναδέλφους της. Για κάθε μία από εμάς, που συνεχίζουμε να πιστεύουμε πως το να γεννηθείς γυναίκα σήμερα, δεν είναι μειονέκτημα αλλά ευλογία.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος. Βρείτε το εδώ.
Γνωρίστε την συγγραφέα
[Πηγή : ikarosbooks.gr]