Καινούρια ενότητα,για τους φωτογράφους του κόσμου. Σήμερα στο φωτογραφικό φακό μας,βλέπουμε τον Αλβανό Gjon Mili και το ταξίδι του στην φωτογραφία. Δεν είναι ευρέως γνωστός,όμως παρακάτω θα σας παραθέσω ,κάποια γεγονότα για την δουλειά του.
1. Ο Gjon Mili είδε φως
Ο Gjon Mili γεννήθηκε το 1904 στην Κορυτσά. Όμως τα παιδικά του χρόνια, τα πέρασε στο Βουκουρέστι. Η παραμονή του στην Ρουμανία δεν κράτησε για πολύ,αφού στα 20 του μετανάστευσε στην Αμερική. Πιο συγκεκριμένα φεύγει , στην Μασαχουσέτη. Εκεί σπουδάζει ηλεκτρολογία, στο διάσημο M.I.T . Προς το τέλος των σπουδών του, γνωρίζει και τον καθηγητή Harold E. Edgerton, και μαζί καινοτομούν. Δημιουργούν το στροβοσκοπικό φακό,που με χρήση μιας κάμερας,βοηθάει στην απαθανάτιση των πολλαπλών κινήσεων,σε μια μόνο φωτογραφία. Αυτό κάνει τον Gjon Mili να είναι από τους πρώτους που χρησιμοποιούν το φλας,ως κύριο εργαλείο για την φωτογραφία.
Το 1939 ο Gjon Mili γνωρίζει την φωτογραφία,και έτσι ξεκινάει την καριέρα του. Φωτογραφίζει μουσικούς,χορευτές,ηθοποιούς και πολλούς άλλους.Αλλά δεν σταμάτησε εκεί. Σκηνοθέτησε μια μικρού μήκους ταινία το 1944,για μια jazz συνεδρία.Σε αυτή την συνεδρία, που γυρίστηκε στα στούντιο της Warner Bros.,ήταν παρευρισκόμενοι μεγάλοι Άφρο-Αμερικανοί μουσικοί. ²Λέγεται ότι κατά την διάρκεια των γυρισμάτων,ακουγόταν η μουσική σε όλα τα στούντιο,και αυτό έκανε μεγάλους ηθοποιούς της εποχής(πχ Bette Davis) να σταματήσουν ο,τι έκαναν, για να ακούσουν. Από όλους τους Άφρο-Αμερικανούς ,υπήρξε μόνο ένας άσπρος κιθαρίστας, που τον έκρυβαν πίσω από σκιές, και του χρωμάτισαν τα χέρια με χυμό βατόμουρου,για να μην ξεχωρίζει.
2. Ένα Mili μακριά,για έναν Picasso
Το 1939 ο Gjon Mili ξεκίνησε και επισήμως, την καριέρα του στην φωτογραφία. Ωστόσο η ανάδειξη του ως φωτογράφος έγινε,δέκα χρόνια μετά. Έκανε ένα ταξίδι που θα άλλαζε,την ζωή του. Ταξίδεψε ως την Γαλλία, για να συναντηθεί με τον Picasso, για να του δείξει μια ιδέα του.
Όταν βρέθηκε στο σπίτι του,του έδειξε σειρά φωτογραφιών που απεικόνιζαν πατινέρ ,που ο Gjon Mili είχε τοποθετήσει μικρά φώτα στα παπούτσια τους. Ο Picasso του έδωσε 15 λεπτά και τίποτα παραπάνω.Τότε ο Gjon Mili τοποθέτησε 2 κάμερες -η μία σε γωνία 90 μοιρών από την άλλη- και έδωσε στον Picasso ένα στροβοσκοπικό φακό,ώστε να ζωγραφίσει σε ένα αόρατο καμβά.Ο Picasso όταν είδε,τα πρώτα αποτελέσματα,ενθουσιάστηκε και ζήτησε πέντε ακόμα συνεδρίες με τον Gjon Mili. Ο Picasso ζωγράφιζε, και ο Mili φωτογράφιζε την καλλιτεχνική ιδιοφυΐα του Picasso.
Μια ζωή γεμάτη δημιουργία και,πρωτοπορία. Αυτή η ζωή δυστυχώς, ήρθε στο τέλος της,από πνευμονία τον χειμώνα του 1984.