Ξένο beat – Ελληνικό rap

Το beat μετράει πολύ

Σύμφωνοι, η ραπ μουσική έχει σαν κύριο χαρακτηριστικό της το στίχο. Μία έξυπνη ατάκα, ένα αιχμηρό κοινωνικό ή πολιτικό σχόλιο ή μια ωμή περιγραφή της πραγματικότητας μπορούν να σε κάνουν να κολλήσεις με ένα κομμάτι.

Όμως, το beat έχει τη δύναμη να απογειώσει ή να χαντακώσει, τόσο το συγκεκριμένο τραγούδι, όσο και τον MC γενικότερα. Μπορεί να αναδείξει το flow του, ή την έλλειψη αυτόυ. Τα bpm (beats per minute) για παράδειγμα, μπορούν να καπελώσουν το ράπερ, αλλά ταυτόχρονα να επιβεβαιώσουν την ικανότητα του να πατήσει σε πολύ γρήγορο tempo.

Advertising

Advertisements
Ad 14

To ξένο beat παίζει συχνά

Είναι αλήθεια πως είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συνθέσει κανείς ένα beat που να κολλάει ακριβώς με το στυλ του MC, να αναδείξει όλα τα θετικά του στοιχεία και να καλύψει τις όποιες αδυναμίες του. Ακόμα δυσκολότερο, εάν έχεις ήδη γράψει το τραγούδι και ψάχνεις ένα beat να το “ντύσεις”.

Για αυτό, όσο κι αν συχνά γίνεται προσπάθεια να μη γίνει αντιληπτό, χρησιμοποιείται ξένο beat πάνω στο οποίο ο ράπερ επιλέγει να χτίσει τους στίχους του και να δώσει στον ακροατή ένα τουλάχιστον αξιοπρεπές κομμάτι.

Φυσικά, υπάρχουν περιπτώσεις που το παραπάνω γίνεται εντελώς φανερά και με ξεκάθαρη αναλογία με το αντίστοιχο ξένο κομμάτι, κάτι σαν remake αν θέλετε, φυσικά με κατάλληλες προσαρμογές (δεν μιλάμε για “κλέψιμο” στο ξένο beat). Τέτοια κομμάτια θα συζητήσουμε σήμερα.

 

Μικρός Κλέφτης – The potion (Ludacris)

Advertising

Επίδειξη skills και σωστών αλλαγών στο flow από το Μικρό Κλέφτη σε ένα απίστευτα δύσκολο ξένο beat που μπορεί να σε καταπιεί, εκτός κι αν … είσαι ο Μικρός Κλέφτης. Εκμεταλλεύτηκε άψογα τα ψηλά σημεία του beat, ίσως καλύτερα κι από τον ίδιο τον Ludacris, αποδεικνύοντας πως είναι ίσως ο καλύτερος Έλληνας rapper σε θέμα skills.

Διαβάστε επίσης  Η γενιά beat και η επίδρασή της στο σινεμά των ‘00s

Ρωτάν πού το πάω πριν το πάω καλά καλά

Το πάω όπου πηγαίνει συνήθως και πάει μακριά

Advertising

“Έχουμε φτάσει σε σημείο να μην καταλαβαίνουμε πότε είναι freestyle και πότε γραμμένο” σχολιάζει ένας ακροατής από κάτω και είναι η μεγαλύτερη αναγνώριση για τον μάστερ της ατάκας, Μικρό Κλέφτη.

 

Zoro&Buzz – Whiskey Bar (Ξένο beat: Whiskey Bar- The Doors)

Show me the way to the next whiskey bar τραγουδάνε οι Doors κι ακούμε και στο ρεφρέν εδώ. Δείξε μου το δρόμο για το επόμενο bar, τραγουδάει ο Buzz σε μια μετάφραση του ρεφρέν. Τo Whiskey Bar είναι από τα πιο γνωστά τραγούδια του συγκροτήματος και αυτό που τους έκανε αρχικά γνωστούς στο ευρύ κοινό. Σε χαλαρό ύφος, με έξυπνες ατάκες αλλά και σκληρές αλήθειες σε διάφορα σημεία, ο Zoro και ο Buzz συνδυάζονται μουσικά σαν “επιθετικό δίδυμο Μέσι – Ετό.”

Γύρω μου ο κόσμος προσκυνά αφέντες τσαρλατάνους

Advertising

λένε πως φτάσανε ψηλά τους βλέπω ακόμα νάνους

Άνεμος απ’ την Αφρική φέρνει και πάλι σκόνη

σέρνει μαζί πολιτισμούς που η δύση τους σκοτώνει

 

Ευθύμης – Δεν μ’αγγίζεις (Ξένο beat: U can’t touch this – MC Hammer)

Advertising

Σε μια ξεκάθαρη δήλωση, όμοια με τη φιλοσοφία όλου του δίσκου, ο Ευθύμης επιλέγει το “Can’t Touch This” για να διαχωρίσει τη θέση του. Από τους διαχρονικότερους Έλληνες ράπερ, δείχνει πως είναι πάνω απ’όλους, και κανείς δε μπορεί να τον αγγίξει. Γιατί πολύ απλά, ο “λυρικός δαίμονας” είναι από αυτούς που έμαθαν το ραπ στην Ελλάδα (μαζί με FFC, ZN και Active Member), από εποχές Terror X Crew. Το λέει ο ίδιος σε ένα μόνο τετράστιχο, πολύ καλύτερα απ’όσο μπορώ να το περιγράψω εγώ σε ένα κείμενο.

Διαβάστε επίσης  Οι Greta Van Fleet πάνε το κλασσικό ροκ πίσω στο μέλλον

Καθένας μπορεί να λέει το μακρύ και το κοντό του

Μα η γνώμη του μετράει όσο μετράει το παρελθόν του

Λοιπόν, ας έρθει με το βιογραφικό του

Advertising

Θα φέρω το δικό μου και θα δεις, δε μ’ αγγίζεις

 

Κόκκινο – Explicit (Ξένο beat: Esclavo Y Amo – The Echocentrics)

Πριν ακόμα βγουν οι Μηχανές, ο δίσκος που καθιέρωσε τους Στίχοιμα ως ένα από τα επιδραστικότερα ραπ συγκροτήματα στη χώρα, ο Explicit είχε κυκλοφορήσει αυτό το διαμάντι. Οι στίχοι είναι πραγματικά εκπληκτικοί και ο συνδυασμός της Ελληνικής πραγματικότητας με ένα ξένο για εμάς πρόβλημα, είναι για να διδάσκεται. Θίγοντας, πότε αλληγορικά και πότε εντελώς ευθεία το ζήτημα των ταυρομαχιών, τι πιο ταιριαστό από τη χρήση beat ενός ισπανόφωνου κομματιού.

Είμαι ο ταύρος που πάει πάνω στο κόκκινο

Advertising

Είμαι σκοτάδι και κάνω τον κόσμο φωτεινό

Μέσα μου ψάχνω για κάτι ακόμα ανθρώπινο

Για κάτι που ‘χα μέσα μου πριν απ’ το κόκκινο

 

Solmeister – Έχω Θέματα (Ξένο Beat: Eminem – Kill you)

Advertising

Απίστευτα έξυπνο κομμάτι, ακόμα εξυπνότερο video clip. O Solmeister σε ένα ξέσπασμα κατά πάντων, με καταπληκτικές ατάκες και πολύ δυνατό flow. Ποιο ξένο beat χρησιμοποίησε; Το λέει ο ίδιος.

Κόπιαρα το beat απ’ το kill you

γιατί οι πιο πολλοί από εσάς δεν νοιώθουν το στυλ μου

Αλλά και πάλι μιλάμε για την ελληνική σκηνή

Advertising

Οπότε το κοινό δεν ξέρει το kill you

Σε ένα τετράστιχο καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο ένα από τα προβλήματα της Ελληνικής χιπ-χοπ κουλτούρας (και Ελληνικής κοινωνίας γενικότερα). Και σε ένα τραγούδι θίγει τόσα διαφορετικά ζητήματα με τόσο αποφασιστικό τρόπο που άλλοι χρειάζονται δίσκους για να το κάνουν. Χωρίς να παραλείψει να αυτοσαρκαστεί όποτε χρειάζεται.

Διαβάστε επίσης  Rous live @ FAUST (1 Ιουνίου)

 

Βαβυλώνα – Policemania (Ξένο beat: KRS One – Sound of da police)

Το Sound of da police είναι με διαφορά το πιο χρησιμοποιημένο ξένο beat και η παραλλαγή του από το Βέβηλο και τον Παράφρων, με ακόμα μεγαλύτερη διαφορά, το γνωστότερο κομμάτι που το χρησιμοποιήσε. Κάθε φορά δημιουργεί τον ίδιο πανικό όταν ακουστεί live, κάθε φορά η νοσταλγία χτυπάει κόκκινο όταν ακούγεται το γνωστότερο κομμάτι του συγκροτήματος (δημιουργία του 1999). Νομίζω καταλαβαίνετε γενικά το περιεχόμενο των στίχων του και τον λόγο που δε θα παραθέσω κάποιο τετράστιχο εδώ. Εάν όχι, να αναφέρω ότι το Policemania δεν προβλήθηκε ποτέ στην Ελληνική τηλεόραση ελέω λογοκρισίας.

Advertising

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα

Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις

Το παρόν άρθρο Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά