Ελένη Ευθυμίου: ”Η κοινωνία έχει την τάση να θεωρεί τους ανθρώπους με αναπηρίες μη ερωτικά όντα”

Ελένη Ευθυμίου

Η σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου είναι απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ, παράλληλα σπούδασε μουσική, μία τέχνη που δεν λείπει ποτέ από τις παραστάσεις της. Ο ήχος, ο κινηματογράφος, οι εικαστικές τέχνες, το ντοκιμαντέρ και η κίνηση είναι στοιχεία τα οποία χρησιμοποιεί η σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου για τη σύνθεση μιας επιτυχημένης και ατμοσφαιρικής παράστασης, με κέντρο πάντα τον άνθρωπο. Από το 2013, σκηνοθετεί στην θεατρική ομάδα ”Εν Δυνάμει”. Η θεατρική παράσταση ”Ερωτευμένα Άλογα” φιλοξενήθηκε από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έως τις 27 Μαΐου.

Επιμέλεια Συνέντευξης: Δάνος Στρατής

 

Ελένη Ευθυμίου

Advertising

Advertisements
Ad 14
  • Ξεκινώντας τη συνέντευξη μας θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για την ομάδα. Τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε να συνεργαστείτε και τι σημαίνει πραγματικά για εσάς η ομάδα « Εν δυνάμει» ;

Το 2013 μου πρότεινε η καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας Ελένη Δημοπούλου να σκηνοθετήσω την ομάδα Εν Δυνάμει. Σχεδόν ενστικτωδώς είπα ναι. Ήταν πολύ λίγο καιρό μετά, αφού γνώρισα καλύτερα την τόσο πειθαρχημένη και έτοιμη για σκληρή δουλειά μεικτή ομάδα νέων καλλιτεχνών, όταν κατάλαβα ότι υπάρχει χημεία μεταξύ μας και ότι μέσα στο δυναμικό των Εν δυνάμει υπάρχει έφορο έδαφος να συμβούν πραγματικά ενδιαφέροντα πράγματα, τόσο ως προς το καλλιτεχνικό κομμάτι όσο και ως προς το κομμάτι της δημιουργίας ενός ισχυρού συνόλου που έχει πραγματικά κάτι να πει, κάτι να καταθέσει. Μετά από πέντε χρόνια συνεργασίας μου με την ομάδα αυτό που έχω να πω είναι ότι αποτελεί για μένα ένα πρότυπο για το πώς θα έπρεπε να λειτουργεί ιδανικά η κοινωνία, ενσωματώνοντας δηλαδή όλους τους ανθρώπους, βρίσκοντας και αξιοποιώντας τα δυνατά σημεία του καθένα και προσπερνώντας-σμιλεύοντας τις όποιες δυσκολίες με τρόπο δημιουργικό.

Διαβάστε επίσης  «Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΗΣ ΜΥΤΗΣ» στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών

 

  • Το «Ερωτευμένα Άλογα» είναι η νέα παραγωγή της ομάδας και αποτελεί το τρίτο μέρος μιας θεατρικής τριλογίας με τίτλο «Το Άλλο το κανονικό». Τι συναισθήματα θέλετε να προκαλέσετε στο θεατή μέσα από την θεατρική παράσταση;

Πέρα από το διαχρονικό θέμα του έρωτα, που είναι ο κεντρικός άξονας της παράστασης, θέλουμε να μιλήσουμε για ένα θέμα πάνω στο οποίο η ελληνική κοινωνία αποφεύγει να πάρει θέση: την πρόσβαση στον έρωτα από ανθρώπους που έχουν κάποια αναπηρία. Το συγκεκριμένο ζήτημα δυστυχώς αποτελεί ακόμα θέμα ταμπού, λίγοι μιλούν γι’ αυτό και οι περισσότεροι προσπαθούν να το παρακάμψουν λες και μπορεί η βιολογική ορμή και η ψυχική ανάγκη να καταπιεστεί και να παρακμφθεί. Δεν προσπαθούμε να προκαλέσουμε συναισθήματα, αυτό συμβαίνει ερήμην μας, ίσως επειδή το θέμα του έρωτα και της δυσκολίας να τον κατακτήσεις μας αγγίζει όλους εξίσου. Αυτό που προσπαθούμε στην ουσία να κάνουμε είναι να κάνουμε την αρχή σε έναν διάλογο.

 

  • Ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ είχε πει για τον έρωτα: “Ο έρωτας μπορεί να είναι το ωραιότερο όνειρο, αλλά και ο χειρότερος εφιάλτης.” Για εσάς τι σημαίνει  έρωτας;

Πολλά και διαφορετικά πράγματα. Σίγουρα τον συνδέω με την φύση. Και με μία βασική κινητήριο δύναμη.

Advertising

Ελένη Ευθυμίου

  • Πόσο σημαντικός είναι ο έρωτας στη ζωή του ανθρώπου;

Θα μου επιτρέψετε να απαντήσω με μία ερώτηση. Πόσο σημαντικός είναι ο έρωτας για εσάς;

 

  • Ποιος ήταν ο λόγος που σας οδήγησε στην επιλογή του θέματος του έρωτα για να μιλήσετε μέσα από το «Ερωτευμένα Άλογα» ;

Είχαμε αποφασίσει από την αρχή της δημιουργίας της Τριλογίας ότι θέλουμε να καταπιαστούμε με αυτό το θέμα. Αφορμή αποτέλεσε η ανάγκη μας να μάθουμε περισσότερα για εμάς καταρχήν, σαν ομάδα αλλά και σαν άτομα. Η ανάγκη μας να δώσουμε απαντήσεις στους εαυτούς μας. Στη συνέχεια λειτούργησε η ανάγκη μας να ανοίξουμε το ζήτημα του έρωτα στο κοινό. Να μοιραστούμε με το κοινό το παράλλογο του έρωτα, τα προβλήματα της προσβασιμότητας σε αυτόν, τις κρυμμένες ιστορίες μας, τις φαντασιώσεις μας αλλά και την απόλυτη πίστη μας και κατάφασή μας σε αυτόν.

Διαβάστε επίσης  «Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ από το ΚΘΒΕ
Advertising

Ελένη Ευθυμίου

  • Γνωρίζουμε πως οι θεατρικές παραστάσεις της Ομάδας «Εν δυνάμει»  δημιουργούνται μέσα από τις τεχνικές του θεάτρου Ντοκουμέντο και του θεάτρου επινόησης. Για τους πρωταγωνιστές της παράστασης  ήταν εύκολο να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματα τους και να μιλήσουν για τις προσωπικές εμπειρίες τους πάνω στον έρωτα;

Μέσα στην ομάδα υπάρχει εμπιστοσύνη αλλά και σεβασμός στα όρια και τις επιθυμίες του καθένα οπότε ό,τι προκείπτει σαν κείμενο μεταξύ μας είναι και κάτι που θέλει ο καθένας να εκφράσει και να μοιραστεί. Στη συνέχεια το κείμενο συντίθεται με τέτοιον τρόπο που ποτέ δεν είσαι απόλυτα σίγουρος εάν αυτός που μιλάει εκπροσωπεί τον εαυτό του ή κάποιον άλλον. Έτσι ο τρόπος που ενσωματώνεται το αληθινό μέσα στη δραματουργία δεν δίνει περιθώρια σε κάποιον ηθοποιό να νιώθει εκτεθιμένος. Παράλληλα λειτουργεί σε εμάς πολύ η δυναμική του συνόλου. Είμαστε ένας χορός που εκφράζει μία αντικειμενική αλήθεια, τη δική μας αλήθεια. Όταν είσαι μέρος ενός συνόλου μόνο δύναμη μπορείς να αισθάνεσαι.

 

  • Η όποια διαφορετικότητα ενός ανθρώπου μπορεί να σταθεί εμπόδιο στον έρωτα; Τελικά, έχουν όλοι πρόσβαση σε αυτόν;

Όχι δεν έχουν όλοι πρόσβαση σε αυτόν. Ο βασικός όμως λόγος δεν είναι η καθ’ αυτή διαφορετικότητα (εκτός φυσικά από τις περιπτώσεις πολύ βαριάς αναπηρίας) αλλά η στάση της κοινωνίας απέναντι στη διαφορετικότητα, η έλλειψη της εκπαίδευσης πάνω σε θέματα ερωτικής και σεξουαλικής συμπεριφοράς, η έλλειψη ενημέρωσης των γονέων και των άμεσα ενδιαφερόμενων πάνω στο ζήτημα της πρόσβασης στον έρωτα. Η κοινωνία έχει την τάση να θεωρεί τους ανθρώπους με αναπηρίες μη ερωτικά όντα-κάτι που σε καμία περίπτωση δεν ισχύει-και με αυτό τον τρόπο δίνει την εύκολη λύση: δε μιλάμε γι’ αυτά, άρα, δεν πονάμε γι’ αυτά.

Διαβάστε επίσης  Αφροδίτη Φλώρου: "Η κοπέλα που υποδύομαι στην e-kt@toria είναι εξαρτημένη από τα social media"
Advertising

 

  • Πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξη, θα θέλατε να μας μιλήσετε για το τι ακολουθεί στη συνέχεια;

Για αρχή συνεχίζουμε να καλπάζουμε με το Ερωτευμένα Άλογα με σκοπό να το ταξιδέψουμε όσο πιο πολύ μπορούμε. Παράλληλα, σε λίγες μέρες από σήμερα, ετοιμάζουμε τις βαλίτσες μας για να ταξιδέψουμε στο Φεστιβάλ Créarc της Γκρενόμπλ για να παρουσιάσουμε ξανά την παράσταση Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα. Κι έχουμε στα σκαριά διάφορα ακόμα πρότζεκτ…

Ελένη Ευθυμίου

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σύλληψη & Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Ελένη Δημοπούλου
Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου
Έρευνα & Συγγραφή Κειμένου: Ελένη Ευθυμίου ομάδα «Εν δυνάμει»
Δραματουργική Επεξεργασία: Σοφία Ευτυχιάδου
Σκηνικά & Κοστούμια: Ευαγγελία Κιρκινέ
Συνεργάτης – σκηνογράφος: Richard Anthony
Σχεδιασμός Φωτισμών: Richard Anthony, Βαγγέλης Μαρούλης
Χορογραφία & Διδασκαλία Κίνησης: Τάσος Παπαδόπουλος
Καλλιτεχνική Συνεργάτης: Βιτόρια Κωτσάλου
Οπτικό Περιβάλλον & Βίντεο: Δημήτρης Ζάχος
Μουσική: Ελένη Ευθυμίου, Οδυσσέας Γκάλλιος
Σχεδιασμός Ήχου & Ενορχήστρωση: Οδυσσέας Γκάλλιος
Οργάνωση Παραγωγής: Φωτεινή Τσακίρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βαγγέλης Κοσμίδης
Βοηθός Σκηνογράφου & Ενδυματολόγου: Σοφία Πατσινακίδου
Ειδικές Σκηνογραφικές & Ενδυματολογικές Κατασκευές: Μάριος-Λέανδρος Μπαστέας
Φωτογραφίες Παράστασης: Δημήτρης Χονδροπήδας

Advertising

Ερμηνεύουν: Κλειώ Αντωνοπούλου, Νοεμή Βασιλειάδου, Χρύσα Γκούμα, Μαρία Δαχλύθρα, Μαργαρίτα Καϊναδά, Άννα Καλίντσεβα, Ευαγγελία Κεφάλα, Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη, Βαγγέλης Κοσμίδης, Ηλίας Κουγιουμτζής, Γιώτα Κουϊτζόγλου, Θεανώ Κόντα, Νίκος Κυπαρίσσης, Άγγελος Κωνσταντίνου, Λωξάνδρα Λούκας, Δημήτρης Λύρας, Σοφία Μπλέτσου, Θάνος Νανάσης, Μιχάλης Ντολόπουλος, Θεανώ Παπαβασιλείου, Αργύρης Πνευματικός, Χρήστος Σιούμης, Αθηνά Σωτήρογλου, Δέσποινα Τριανταφυλλίδου, Νεφέλη Τσίντζου, Δανάη Τσορλίνη, Αλέξανδρος Χάτσιος

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Conclave

Conclave: Ο καθολικισμός στο απόσπασμα

Το “Conclave” είναι ένα πολιτικό θρίλερ του 2024, σε
Θιουδάδ Ρεάλ

Θιουδάδ Ρεάλ: ταξίδι στα χνάρια του Δον Κιχώτη

H Θιουδάδ Ρεάλ, είναι στο κάμπο Καλατράβα της Ισπανίας, στο