Λαμπεντούζα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Λαμπεντούζα το μικρό νησάκι στη νότια Ιταλία. Ένας κρυφός παράδεισος. Λαμπεντούζα το μέρος όπου ξεβράζονται άψυχα σώματα ανθρώπων. Λαμπεντούζα είναι όμως κι ο τίτλος του έργου του Άντερς Λουστγκάρτεν.

Ο Στέφανο είναι ψαράς. Πάππου προς πάππου πηγαίνει στις επόμενες γενιές η παράδοση αυτή. Όμως τα ψάρια της Μεσογείου στέρεψαν κι εκείνος κάπως πρέπει να ζήσει. Πλέον περισυλλέγει άψυχα σώματα προσφύγων που πνίγονται στα ανοιχτά της Λαμπεντούζα. Η Ντενίζ είναι φοιτήτρια, που για να μπορέσει να πληρώσει τα δίδακτρα των σπουδών της αναγκάζεται κι εκείνη να κάνει μια εξίσου άχαρη δουλειά- δουλεύει ως υπάλληλος μιας εταιρείας είσπραξης δανείων. Κοινώς πηγαίνει πόρτα-πόρτα και ζητά την εξόφληση των χρωστούμενων δόσεων. Στη δουλειά όμως αυτή έρχεται πολύ συχνά αντιμέτωπη με το ρατσισμό. Ούσα Κινεζικής και Αγγλικής καταγωγής πολύ συχνά δέχεται ρατσιστικά σχόλια για το συνδυασμό των διαφορετικών εθνικοτήτων της.

Δύο παράλληλοι μονόλογοι. Δύο άνθρωποι που δε συναντώνται ποτέ. Κι όμως μοιάζουν να έχουν κοινά στοιχεία. Κι οι δύο εξαιτίας της κρίσης αναγκάστηκαν να κάνουν δουλειές που ούτε τις φαντάζονταν. Ίσως όμως το σημαντικότερο κοινό τους είναι πως γνώρισαν την καλοσύνη των ξένων. Ο Μοντίμπο από το Μάλι θα δώσει χείρα βοηθείας, όταν ο Στέφανο τον χρειαστεί και κάπως έτσι θα αναπτυχθεί μια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ του αυτόχθονα ψαρά και του «ξένου». Και η Ντενίζ, όμως, θα γνωρίσει την καλοσύνη μιας ξένης. Η Πορτογαλέζα Καρολίνα, είναι μία από τους πολλούς οφειλέτες, με τους οποίους έρχεται σε επαφή η Ντενίζ. Είναι η μόνη όμως που θα της ανοίξει το σπίτι της, αλλά και την καρδιά της, κάνοντας τη Ντενίζ να αναρωτιέται: «γιατί είναι καλοί οι άνθρωποι;».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ιδανικός ο Αργύρης Ξάφης ως ψαράς. Κατάφερε να μπει στο πετσί του ρόλου ή προσάρμοσε το ρόλο σε εκείνον; Δεν έχει καμία σημασία. Το αποτέλεσμα είναι καθηλωτικό. Από το στήσιμο του σώματός του και την κινησιολογία του μέχρι την εκφορά του λόγου, που είναι καίρια, χωρίς υπερβολές, φαίνεται να έχει μελετήσει σε βάθος το ρόλο, δίνοντας στο κοινό μια ακόμη καλοδουλεμένη ερμηνεία. Η Χαρά-Μάτα Γιαννάτου αποδίδει με νεύρο κι ένταση τη νεαρή φοιτήτρια που βιώνει τη ματαίωση των ονείρων της.

Οι μουσικές επιλογές του Σταύρου Γασπαράτου υπήρξαν καίριες. Είτε ως παρεμβολές ανάμεσα στους δύο μονολόγους είτε ως συνοδεία κατάφεραν να προσδώσουν μια νότα ελπίδας στην όλη μαυρίλα που εξιστορούν οι δύο ήρωες. Έξυπνοι κι οι φωτισμοί που έδιναν την απαραίτητη ένταση, όπου έπρεπε.

Έργο σύγχρονο,που μιλά για το προσφυγικό ζήτημα και την κρίση ανθρωπιάς που βιώνει η παγκόσμια κοινότητα σήμερα. Πέραν όμως του ερωτηματικού που δημιουργεί ως προς την ευθύνη του καθενός μας στην κοινωνία, δίνει την ελπίδα πως κάπου εκεί έξω υπάρχει ένα φως.

Με μία λέξη: Σπεύσατε.

Advertising

 

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…