«Νησί των σκλάβων»: Ο Μαριβώ έρχεται στο σήμερα

«Νησί των σκλάβων»
Οι ηθοποιοί της παράστασης Φωτογραφία: Κατερίνα Αρβανίτη Πηγή: www.more.com

Αν αναζητείς καινούργιες θεατρικές παραστάσεις, με φρέσκους ανθρώπους και πρωτότυπη ματιά, σου έχω την ιδανική πρόταση: Το «Νησί των σκλάβων» ανεβαίνει αναδιασκευασμένο στον καλλιτεχνικό πολυχώρο H.ug (Human Underground). Εκεί, θα συναντήσεις μια ομάδα τριών ταλαντούχων ηθοποιών που κάνουν την ανατροπή. Κάπως έτσι, το κλασικό έργο του Πιερ Ντε Μαριβώ φτάνει πάλι στο θεατρικό προσκήνιο, πιο μοντέρνο από ποτέ.

Ας πάμε, όμως, να δούμε την παράσταση λίγο πιο αναλυτικά:

Η Μάρω Λεσιώτη υπογράφει την σκηνοθεσία και συνοδεύει τις ηθοποιούς (Λουκία Καλέμου, Ευρυδίκη Κερκύρα) σε ένα διασκεδαστικό θεατρικό παιχνίδι. Οι ρόλοι εναλλάσσονται δημιουργικά, αφού η διανομή για την κάθε ηθοποιό είναι διπλή. Ο θεατής ταξιδεύει ανάμεσα στο φανταστικό και το πραγματικό, τη θεατρική πράξη και την πραγματικότητα. Τίποτα δεν μένει κρυφό σε αυτή την παράσταση: Οι ηθοποιοί αλλάζουν μπροστά μας, είναι φροντιστές της σκηνής τους και εμπλέκουν το κοινό στο παιχνίδι τους. Σε όλα αυτά μάλιστα, παίρνει μέρος ενεργά η σκηνοθέτρια. Ο υποκριτικός της ρόλος εναλλάσσεται με τον ρόλο της ως σκηνοθέτρια και συντονίστρια σκηνής. Ακολουθεί τις ηθοποιούς, βγαίνει από τον ρόλο της και οργανώνει την παράσταση. Τροποποιεί έτσι τα όρια της θεατρικής σύμβασης και δίνει μια νέα ματιά στο «Νησί των σκλάβων».

«Νησί των σκλάβων»
Οι ηθοποιοί της παράστασης Φωτογραφία: Κατερίνα Αρβανίτη Πηγή: www.more.com

Υπόθεση του έργου «Νησί των σκλάβων» και σχόλια για την παράσταση

Το 1725 ο Πιερ ντε Μαριβώ παρουσίασε πρώτη φορά το έργο. Στην παράσταση, ωστόσο, ο ακριβής χρόνος μένει απροσδιόριστος. Η κεντρική πλοκή παραμένει η ίδια: Μια παρέα αριστοκρατών ναυαγεί στο περίφημο «Νησί των Σκλάβων», όπου οι ρόλοι μεταξύ υπηρετών και αρχόντων αλλάζουν δυναμικές. Η κυριότερη ανατροπή της παράστασης αφορά την αφετηρία και το τέλος. Δεν θέλω να κάνω σπόιλερ και έτσι θα πω απλά ότι η ιστορία χάνεται μέσα στο ονειρικό και το πραγματικό. Κάτι τέτοιο δεν πρέπει να σε αναστατώνει: Ο κεντρικός κορμός της ιστορίας παραμένει απολύτως ξεκάθαρος και παρά τις σκηνοθετικές ανατροπές το νόημα είναι σαφές.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Για να γίνω λίγο πιο αναλυτική, η παράσταση εστιάζει στον άρχοντα Ιφικράτη και τον αρλεκίνο του. Όταν ο Ιφικράτης κάνει το λάθος να αποκαλύψει ότι έχουν ναυαγήσει στο λεγόμενο «Νησί των σκλάβων», οι ισορροπίες αλλάζουν. Ο λόγος; Στο νησί αυτό έχουν ιδρύσει την δική τους κοινωνία, οι πρώην υπηρέτες που κέρδισαν την ελευθερία τους. Έτσι, όταν κάποιος αριστοκράτης τυγχάνει να βρεθεί στο νησί τους, τον μετατρέπουν σε δούλο, με αφεντικό τον πρώην υπηρέτη του. Οι προθέσεις τους δεν είναι κακές: Ο στόχος τους είναι να διδάξουν στον αριστοκράτη λίγη ανθρωπιά.

Πέρα από τον Ιφικράτη και τον αρλεκίνο, η ιστορία παρουσιάζει και την αρχόντισσα Ευφροσύνη με την δούλα της, Μάρθα. Εδώ σίγουρα παρατηρείς ότι οι ρόλοι ξεπερνούν τους ηθοποιούς. Οι ηθοποιοί όμως, παίζουν και τους αφέντες και τους υπηρέτες τους. Οι εναλλαγές αυτές είναι βεβαίως δεξιοτεχνικές και διασκεδαστικές για εμάς.

Τέλος, το έργο συμπληρώνει ένας από τους επικεφαλής του νησιού που φροντίζει την ομαλή ροή όλων των διαδικασιών. Όπως είπα πριν, ο επικεφαλής μπλέκεται με τον πραγματικό ρόλο του σκηνοθέτη -ή καλύτερα του συντονιστή σκηνής- δίνοντας μια καινούργια οπτική στη δράση.

Τι μας έκανε εντύπωση;

Οι γρήγορες εναλλαγές μεταξύ ρόλων είναι από τα εντυπωσιακότερα στοιχεία της παράστασης. Η επικοινωνία των ηθοποιών είναι συνεχής και ταχύτατη, ώστε να ανταποκριθούν σε αυτό το δύσκολο έργο. Το πέρασμα από τον έναν χαρακτήρα στον άλλον συμβαίνει μέσα από την αλλαγή κουστουμιού. Μάλιστα, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί ο καθρέφτης στο βάθος της σκηνής. Οι ηθοποιοί στέκονται και αλλάζουν κοστούμια μπροστά στον καθρέπτη, μέσα από την αντανάκλαση του οποίου το κοινό γίνεται μάρτυρας της όλης διαδικασίας. Πιο συγκεκριμένα, η σκηνοθέτρια στοχεύει στο να αναδείξει τις εναλλαγές και όχι να τις αποκρύψει μέσα στην δράση.

Advertising

Έτσι, για ακόμα μια φορά, η παράσταση επιβεβαιώνει τον στόχο της. Οι ηθοποιοί δεν μας δείχνουν μια άλλη πραγματικότητα, έναν καινούργιο κόσμο ή μια διαφορετική κοινωνία. Αντίθετα, μπαίνουν οι ίδιοι στην δίκη μας κοινωνία, στον δικό μας κόσμο. Αν εστιάσεις στον τελευταίο μονόλογο της παράστασης κατανοείς πασιφανώς το μήνυμα που κρύβει το «Νησί των σκλάβων». Ποιο είναι αυτό; Ότι η αδικία και η εκμετάλλευση είναι πληγές της δικής μας κοινωνίας. Τελικά, ο στόχος του έργου είναι να δείξει ότι καθρεφτίζει τον κόσμο μας. Έτσι, λοιπόν, είναι στο χέρι μας να διεκδικήσουμε, ωσάν άλλοι δούλοι, την ελευθερία μας και να τον αλλάξουμε.

Πληροφορίες για την παράσταση

Από τις 24/09 μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου, στις 29/10, θα βρεις την παράσταση «Νησί των σκλάβων» στο θέατρο H.ug στα Άνω Πετράλωνα. Μπορείς να κλείσεις τα εισιτήρια σου πανεύκολα από το more.com, σε προσιτές τιμές που ξεκινούν από τα 5 ευρώ. Η διάρκεια της παράστασης είναι μία ώρα.

Η παραγωγή της παράστασης οφείλει τη στήριξή της στην σχολή θεατρικού αυτοσχεδιασμού ImprovSynthesis.

Συντελεστές:

Advertising

Σκηνοθεσία-Διασκευή: Μάρω Λεσιώτη

Ηθοποιοί: Λουκία Καλέμου, Ευρυδίκη Κερκύρα, Μάρω Λεσιώτη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Δογορίτη

Βοηθός Παραγωγής: Ειρήνη Τσοχαντάρη

Advertising

Μετάφραση: Λογιάνθη Μεταξινού

Σκηνικά: Ομάδα Ελεύθερης Βούλησης

Κοστούμια: Γεωργία Ρηγάκου

Μουσική, Φωτισμοί: Μάρω Λεσιώτη

Advertising

Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη

«Νησί των σκλάβων»
Οι ηθοποιοί της παράστασης Φωτογραφία: Κατερίνα Αρβανίτη Πηγή: www.more.com

 

Με λένε Κωνσταντίνα, είμαι 22 ετών και είμαι φοιτήτρια. Σπουδάζω ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και παράλληλα με αυτό, αποφοίτησα από δραματική σχολή το 2024. Ο κινηματογράφος είναι από τους αγαπημένους μου καλλιτεχνικούς χώρους και λατρεύω να γράφω για ταινίες.

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

«Ορέστεια» του Τερζόπουλου: Σύγχρονη πολιτική διαμαρτυρία

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου ως πνευματική και πολιτική εμπειρία Παρακολουθήσαμε την «Ορέστεια» του Τερζόπουλου στο…

Θέατρο

Θέατρο και θεραπεία πάνε μαζί…

 Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για όσους αγαπούν τη σκηνή. Είναι ένας…

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…