«Francis Bacon-Παραμορφώσεις»
O εκκεντρικός και μηδενιστής Francis Bacon (1909-1992) γεννήθηκε στο Δουβλίνο και θεωρείται ένας από τους μέγιστους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Αυτοδίδακτος, παθιασμένος και ανήσυχος άφησε πίσω του ένα σημαντικό εικαστικό αλλά και φιλοσοφικό έργο. Με επιρροές από ζωγράφους όπως ο Πικάσο και ο Βαν Γκονγκ, από σκηνοθέτες του κινηματογράφου, όπως ο Σεργκέι Αϊζενστάιν και ο Λουίς Μπουνιουέλ, από ποιητές όπως ο Τ. Σ. Έλιοτ, από φωτογράφους όπως ο Μέιμπριτζ, ισορροπούσε σε όλη του τη ζωή ανάμεσα στη φήμη της τέχνης του και στις ακρότητες της ζωής του τις οποίες συνειδητά επέλεγε. Έζησε στο μεσοπολεμικό Βερολίνο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, στο πολιτισμικό και βίαιο Παρίσι, στο Λονδίνο, στο εκρηκτικό Μόντε Κάρλο αντλώντας υλικό έμπνευσης για το έργο του και εξαντλώντας τον εαυτό του και την περιουσία του σε ακατάσχετες κραιπάλες. Οι εικόνες των σφαγιασμένων κρεάτων, τα εικονογραφημένα ιατρικά εγχειρίδια και τα ιδιαίτερα πρόσωπα των φίλων του και των συντρόφων του αποτέλεσαν την βάση για τα έργα τα οποία ζωγράφιζε και πολλές φορές επέλεγε να καταστρέψει.
Αισθάνομαι ότι είμαι σπίτι μου μες στο χάος, γιατί το χάος μού φέρνει στο νου εικόνες.
Το βιβλίο του κριτικού τέχνης David Sylvester «Η ωμότητα των πραγμάτων – Συζητήσεις με τον Francis Bacon» αποτελείται από έναν μεγάλο αριθμό συνεντεύξεων του μεγάλου ζωγράφου Francis Bacon στον ίδιο που πραγματοποιήθηκαν το διάστημα 1962-1986. Ο Bacon σε αυτές τις συνεντεύξεις μιλά για το έργο του, για τις απόψεις του περί τέχνης και ζωής και αποκαλύπτει τον εαυτό του ως σκεπτόμενο άνθρωπο και ως ζωγράφο που «η συναισθηματική του ζωή κατευθυνόταν από την ζωγραφική και όχι το αντίθετο».
Ο Bacon αναζητούσε νέους τρόπους δημιουργίας της πραγματικότητας αρνούμενος την επανάληψη και την αναπαραγωγή και απορρίπτοντας τον ρεαλισμό της αναπαράστασης. Στην αρχή αυτή βασίστηκε και ο εικαστικός Κωνσταντίνος Παυλίδης ο οποίος σκηνοθετεί την performance «Francis Bacon-Παραμορφώσεις» η οποία έκανε την πρεμιέρα της στις 12 Οκτωβρίου στο Vis Motrix Performance Studio.
“Γνωρίζοντας και θαυμάζοντας την δουλειά του Francis bacon ξεκίνησα να διαβάζω το βιβλίο «Η ωμότητα των πραγμάτων» συνειδητοποιώντας πόσο κοντά βρίσκεται και στα πιστεύω μου για την τέχνη και για το τι θεωρείται τέχνη” εξομολογείται ο σκηνοθέτης. Το «Francis Bacon-Παραμορφώσεις» για μένα είναι ένα εγχείρημα όπου μια συνέντευξη θα μετατραπεί σε κάτι παραστάσιμο. Το μεγάλο στοίχημα ήταν να αποδώσω το ζωγραφικό του έργο επί σκηνής και αυτό προέκυψε με μια σειρά δοκιμών που ξεκίνησα να κάνω πριν 8 μήνες”.
Η παράσταση μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια θεατρική performance η οποία αγγίζει το θέατρο της Εικόνας και προκύπτει από την συνεργασία ανθρώπων που προέρχονται από διάφορους καλλιτεχνικούς χώρους και τομείς δίνοντας της έτσι έναν χαρακτήρα ετερόκλητων στοιχείων με κοινό όμως παρονομαστή.
“Δεν είναι μια θεατρική παράσταση αλλά πρόκειται για κάτι ερευνητικό, ζωντανό, το οποίο εξελίσσεται κάθε μέρα διαφορετικά χωρίς να έχει την διάθεση να παγιώσει αλλά αναζητά να βρει μέσω της έρευνας και της υβριδιακής του μορφής τι μπορεί να αλλάξει στο γενικότερο τοπίο” επισημαίνει η Μαρία Λάππα που έχει αναλάβει την επιμέλεια της κίνησης.
Η performance δημιουργεί την συνθήκη ενός εργαστηρίου όπου το φιλοσοφικό και το βιογραφικό συναντιέται με το εικαστικό και το δημιουργικό και ο θεατής αποκτά μια πολυεστιακή θέαση του καλλιτέχνη και των ιδεών του. Δίχως να περιχαρακώνεται τοπικά και χρονικά, επιδιώκει να επικοινωνήσει την διαχρονικότητα της βιαιότητας και δη της παραμόρφωσης, μέσα από τις εικαστικές δράσεις, την κίνηση, την μουσική αλλά και τον λόγο. Οι παραμορφώσεις συμβαίνουν επί σκηνής μέσω του ήχου, του καθρέφτη, του γυαλιού, των σωμάτων. Οι performers (Δημήτρης Ήλκος, Σία Κουτλή, Αναστασία Κωστοπούλου , Μαρία Σαρώφ) παραδίδονται σαν μορφές και σώματα δημιουργώντας εικόνες, πίνακες, γλυπτά ενόσω η θεατρική αφήγηση του Θανάση Διμηνά δίνει το πλαίσιο και τις λέξεις. Η εικόνα και ο λόγος λειτουργούν ισότιμα σαν να συμπληρώνουν και να επεξηγούν το ένα το άλλο και αποτελούν τις δύο όψεις του Bacon, του καλλιτέχνη που «Πάντα, ναι, πάντα ήθελα, μα ποτέ δεν τα κατάφερα να ζωγραφίσω το χαμόγελο».
Η performance επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Διεθνές Φεστιβάλ UKYA CITY TAKEOVER που θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2019 στο Nottingham.
"Όταν μιλάμε για τη βία του χρώματος, δεν έχει να κάνει με τη βία του πολέμου. Έχει σχέση, όμως, με μία προσπάθεια να ξαναφτιάξεις τη βία της ίδιας της πραγματικότητας."Francis Bacon – ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣΣκηνοθεσία: Konstantinos PavlidisΠαραστάσεις: Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21:30Κρατήσεις: 6943 92 25 32 και στο inbox
Publiée par Vis Motrix Theater sur Dimanche 14 octobre 2018
Advertising
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη ιδέας – Εικαστικό περιβάλλον – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Παυλίδης
Επιμέλεια κίνησης: Μαρία Λάππα
Μουσική σύνθεση & εκτέλεση: Γιώργος Αυφαντής, Φίλιππος Καραπάτσιος
Σχεδιασμός φωτισμού: Ελένη Χούμου
Φωτογραφίες – video: Karen Gkiounasian
Σχεδιασμός αφίσας: Γιάννης Ξηροκώστας
Επιμέλεια παραγωγής: Σάσα Νάτση
Performers:
Θανάσης Διμηνάς
Δημήτρης Ήλκος
Σία Κουτλή
Αναστασία Κωστοπούλου
Μαρία Σαρώφ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Vis Motrix Performance Studio, Έδισσον 4 (απέναντι από το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης)
Πρεμιέρα: 12 Οκτωβρίου 2018
Παραστάσεις: Έως 29 Οκτωβρίου | Κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή & Δευτέρα στις 21:30
Τιμές εισιτηρίων: 12€ κανονικό | 8€ μειωμένο
Περισσότερες πληροφορίες: www.facebook.com/VisMotrixTheater & www.facebook.com/francisbaconproject