Χένρυ Φήλντινγκ: αντισυμβατικός μέχρι το τέλος

Χένρυ Φήλντινγκ

Ο Χένρυ Φήλντινγκ ήταν Άγγλος σατυρικός δραματουργός και συγγραφέας του 18ου αιώνα. Γεννήθηκε στις 22 Απριλίου του 1707 στο Σόμερσετ της Αγγλίας και φοίτησε στο Ήτον, ένα από τα διασημότερα κολλέγια, όπου εκεί γνώρισε και έναν από τους καλύτερους του φίλους, τον Γούλιαμ Πιτ τον πρεσβύτερο. Μετακόμισε στο Λονδίνο, έπειτα από ένα ατυχές ειδύλλιο που παραλίγο να του στοιχίσει την ελευθερία του, όπου και ξεκίνησε την ενασχόληση του με το γράψιμο.

Το 1728 ταξιδεύει στο Λέιντεν της Ολλανδίας για να παρακολουθήσει κύκλο κλασσικών σπουδών και νομικής. Ελλείψει όμως οικονομικής στήριξης, αναγκάζεται να επιστρέψει στο Λονδίνο, όπου ασχολείται με τη συγγραφή θεατρικών κειμένων. Από το 1740 στρέφεται στη δικηγορία.

Ο Φήλντινγκ ποτέ δεν σταμάτησε να γράφει. Ασχολήθηκε με την πολιτική σάτιρα αλλά και με σάτιρα που αφορούσε σε ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών σάτιρες του τρέχοντος τεχνών και των γραμμάτων. Η «Τραγωδία των Τραγωδιών», θεατρικό του έργο, γνώρισε επιτυχία. Με το γράψιμο ασχολήθηκε τυχαία τα το 1741, όταν εξοργισμένος από την επιτυχία  του Ρίτσαρντσον με την Πάμελα, έγραψε την παρωδία Shamela. Ακολουθεί το έργο «Τζόζεφ Άντριους» (1742), κεντρικός ήρωας του οποίου είναι ο αδελφός της Πάμελα, ο Ιωσήφ. Αν και ξεκίνησε ως μια παρωδία, εξελίχθηκε σε ένα ολοκληρωμένο μυθιστόρημα και θεωρείται το ντεμπούτο του Fielding ως μυθιστοριογράφου. Το 1743, δημοσιεύεται το μυθιστόρημα «Η ζωή του Τζόναθαν Ουάιλντ του μεγάλου».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το ανώνυμο έργο «Η Γυναίκα σύζυγος» (1746) αφορά σε  μια γυναίκα τραβεστί, η οποία  δικάστηκε καθώς εξαπάτησε μια άλλη γυναίκα σε γάμο. Το γνωστότερό του έργο, «Η ιστορία του Τομ Τζόουνς, ενός έκθετου» εκδίδεται λίγα χρόνια αργότερα, το 1749. Αφορά σ’ έναν άνθρωπο, που ήταν έκθετο βρέφος και πώς απέκτησε περιουσία.

Χένρυ Φήλντινγκ

Η αγγλική έκδοση του βιβλίου “Η ιστορία του Τομ Τζόουνς, ενός έκθετου”

Όσον αφορά στην προσωπική του ζωή, ο Φήλντινγκ παντρεύτηκε δύο φορές. Με την πρώτη του σύζυγο, τη Σάρλοτ Κράντοκ  παντρεύτηκε το 1734 στο Σόμερσετ. Ο γάμος αυτός όμως δεν κράτησε πολύ καθώς η Σάρλοτ πέθανε το 1744. Με την Σάρλοτ απέκτησε πέντε παιδιά, εκ των οποίων μόνο μία κόρη, η Εριέττα, επέζησε της παιδικής ηλικίας. Πέθανε,όμως, στα 23 της λόγω μελαγχολίας. Τρία χρόνια μετά το θάνατο της Σάρλοτ, ο Φήλντινγκ παντρεύτηκε την πρώην υπηρέτριά τη Μαίρη Ντάνιελ, η οποία ήταν έγκυος. Κι από αυτό το γάμο απέκτησε πέντε παιδιά. Οι τρεις κόρες, οι οποίες όμως πέθαναν νέες και δύο γιους, τον Γουίλιαμ και τον Άλεν.

Advertising

Γιατί όπως είπε κι ο Φήλντινγκ “Ο έρωτας και το σκάνδαλο είναι η καλύτερη ζάχαρη για το τσάι”.

Ως δικαστής ο Φήλντνγκ διέπρεψε. Αντίθετος με την πολιτική εκείνης της εποχής, που ήθελε την εγκαθίδρυση της βασιλείας σε Αγγλία, Σκωτία κι Ιρλανδία, τόλμησε να εκφραστεί δημόσια. Εν τούτοις έγινε επικεφαλής του δικαστικού σώματος στο Λονδίνο. Συμμετείχε ενεργά στη δικαστική μεταρρύθμιση καθώς και στη βελτίωση των συνθηκών κράτησης. Πνεύμα πρωτοπόρο για την εποχή του ο Φήλντινγκ πρότεινε την κατάργηση των δημόσιων απαγχονισμών.

Το 1752  ξεκίνησε την έκδοση ενός δεκαπενθήμερου περιοδικού με τίτλο «Covent Garden-Journal», όπου  θα δημοσιεύει με το ψευδώνυμο «Sir Alexander Drawcansir, KNT, λογοκριτής της Μεγάλης Βρετανίας» μέχρι το Νοέμβριο του ίδιου έτους. Σε αυτό καυτηρίαζε το στρατό, αλλά και σύγχρονούς του συγγραφείς.
Ο Φήλντινγκ πέθανε το 1754 στη Λισαβόνα, όπου είχε πάει προκειμένου να θεραπευτεί από τα διάφορα προβλήματα που αντιμετώπιζε. Ο τάφος του βρίσκεται στο αγγλικό νεκροταφείο (Cemitério Inglês), το οποίο πλέον έχει μετονομαστεί σε νεκροταφείο της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου, της Λισαβόνας.

 

Πηγές:

Advertising

en.wikipedia.org

www.biography.com

www.thefamouspeople.com

 

 

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

«Ορέστεια» του Τερζόπουλου: Σύγχρονη πολιτική διαμαρτυρία

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου ως πνευματική και πολιτική εμπειρία Παρακολουθήσαμε την «Ορέστεια» του Τερζόπουλου στο…

Θέατρο

Θέατρο και θεραπεία πάνε μαζί…

 Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για όσους αγαπούν τη σκηνή. Είναι ένας…

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…