Αύγουστος Μπόαλ: Το Θέατρο του Καταπιεσμένου

Στις αρχές του 20ου αιώνα μια βιωματική μορφή διδασκαλίας εμφανίστηκε στα σχολεία της Αμερικής και της Ευρώπης δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη της σκέψης και της δημιουργικότητας. Οι παιδαγωγοί συνδυάζοντας τις γνώσεις της ψυχολογίας, της σύγχρονης παιδαγωγικής καθώς και της τέχνης δημιούργησαν ένα νέο παρακλάδι στην εκπαίδευση με επιστημονικές και καλλιτεχνικές βάσεις, αλλάζοντας την αντίληψη που ταύτιζε το θέατρο στην εκπαίδευση με την θεατρική παράσταση. Η θεατρική αγωγή άνθισε προοδευτικά από τους ειδικούς μέσω  πειραματικών και εναλλακτικών τακτικών που ακολούθησαν. Η ελευθερία που παρείχε η τέχνη οδήγησε διδάσκοντες και διδασκόμενους να κινηθούν σε νέους δημιουργικούς δρόμους χωρίς περιορισμούς. Μεγάλοι θεωρητικοί αλλά και σκηνοθέτες συνέβαλαν στο να θεμελιωθεί η παιδαγωγική του θεάτρου. Οι σκηνοθέτες Στανισλάφσκι και Μπρεχτ από το πρώτο μισό του 20ου αιώνα έδωσαν την συμβολή τους στην παιδαγωγική και ακολούθησαν οι Γκροτόφσκι, Πίτερ Μπρουκ, Αύγουστος Μπόαλ κ.ά.

Πολλοί αναφέρουν το θέατρο ως καθαρά ψυχαγωγικό μέσο όμως η δύναμη του είναι ισχυρότερη. Μέσα από το θέατρο μπορούμε να κατανοήσουμε τον εαυτό μας αλλά και τον κόσμο γύρω μας, να προβληματιστούμε και κυρίως να εκπαιδευτούμε μέσα από μια διαφορετική, δημιουργική και ευχάριστη εμπειρία. Το Θέατρο του Καταπιεσμένου είναι μια θεατρική μέθοδος που γεννήθηκε τη δεκαετία του΄60 στη Βραζιλία µε εµπνευστή το βραζιλιάνο σκηνοθέτη Αύγουστος Μπόαλ . Ως αντίδραση στα καταπιεστικά και δικτατορικά καθεστώτα, η μέθοδος αυτή διαδόθηκε γρήγορα στη Βραζιλία και σε όλη τη Λατινική Αμερική. Στα τέλη της δεκαετίας του΄70 έφτασε και στην Ευρώπη, όταν ο Αύγουστος Μπόαλ κυνηγημένος αναγκάστηκε να κρυφτεί ως πολιτικός πρόσφυγας. Ο Μπόαλ δίνει την δύναμη στον θεατή να αντιδράσει και από απλός παρατηρητής μιας κατάστασης να γίνει πρωταγωνιστής αλλάζοντας την έκβαση της ιστορίας. Ο θεατής πρέπει με οξύτητα να ανακαλύψει την ρίζα του προβλήματος και με δική του πρωτοβουλία να σπάσει το τέταρτο τοίχος και να δώσει την λύση στον καταπιεσμένο ήρωα. Για τον Μπόαλ δεν χρειάζεται να είσαι ηθοποιός για να ανέβεις στην σκηνή.

Το Θέατρο του Καταπιεσμένου έχει δύο βασικές μορφές. Η πρώτη είναι το θέατρο Φόρουμ στο οποίο παίζεται μια ιστορία και έχει άσχημη έκβαση για τον καταπιεσμένο. Μεταξύ σκηνής και κοινού στέκεται ένας μεσολαβητής ο οποίος δημιουργεί επικοινωνία μεταξύ των δρώντων προσώπων με το κοινό. Η ιστορία ξανά παίζεται και όταν νιώσει ένας θεατής έτοιμος φωνάζει ”στοπ” και η ιστορία παγώνει. Ο θεατής έχει την ευκαιρία να διαλέξει αν θέλει να πάρει την θέση του καταπιεστή ή του καταπιεσμένου δείχνοντας στο κοινό την δική του οπτική γωνία. Η ιστορία παίζεται συνεχώς και όλο και περισσότερες τοποθετήσεις έχουμε, οδηγώντας σε συζήτηση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Η δεύτερη μορφή είναι το Αόρατο θέατρο. Από μια ομάδα ηθοποιών παρουσιάζεται θεατρική σκηνή στο δρόμο, στο λεωφορείο, στην αγορά, στην καφετέρια ή στο µπαρ, χωρίς να αποκαλύπτεται στους θεατές-ηθοποιούς ότι πρόκειται για θέατρο. Οι θεατές εµπλέκονται οι ίδιοι στη δράση µε την βοήθεια ηθοποιών που παριστάνουν τους άσχετους µε την κατάσταση που παρουσιάζεται. Οι ”αόρατοι” ηθοποιοί χρησιμοποιούν περιστατικά τα οποία συναντάμε καθημερινά γύρω μας και αφορούν τον ρατσισμό, τον σεξισμό, τον υπερκαταναλωτισμό, την έλλειψη επικοινωνίας, την αδιαφορία και πολλά ειδικά θέματα: η κυριαρχία του αυτοκινήτου, τα κινητά τηλέφωνα, η επιθετικότητα, η καταπάτηση των χώρων πρασίνου, οι νταήδες, τα ναρκωτικά, η τηλεόραση κλπ. Αυτή η μορφή θεάτρου βέβαια είναι αρκετά ριψοκίνδυνη γιατί δεν γνωρίζουμε πως θα αντιδράσουν οι περαστικοί καθώς επίσης και τι κατάληξη μπορεί να έχει. Προφανώς η βία σε καμία περίπτωση δεν είναι αρεστή. Το θέατρο έχει πολλές άγνωστες μορφές που δεν έχουν μόνο ψυχαγωγικό ρόλο αλλά και εκπαιδευτικό. Το θέατρο του καταπιεσμένου, όπως και άλλα ήδη θεάτρου δίνουν σημαντικές απαντήσεις σε μείζονα κοινωνικά θέματα μέσα από μια δημιουργική και εναλλακτική διαδικασία.

                                            ”Θέατρο μπορεί να γίνει παντού, ακόμα και στο θέατρο”

Advertising

Advertisements
Ad 14

                                                                                   Αύγουστος Μπόαλ

                                                                                     

 

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,

Η τέχνη ως εργαλείο για την κατανόηση ψυχικών διαταραχών

Η τέχνη λειτουργεί ως εξερευνητής της ψυχής—ειδικά σε διαταραχές όπως