Εκδήλωση για την έμφυλη βία
Δύο λόγια για την εκδήλωση με θέμα την «έμφυλη βία»
Τη Δευτέρα 3 Ιουλίου και ώρα 7:00 μ.μ., στο Θεατράκι Πάρκο Καλαβρύτων στην Ηλιούπολη, θα γίνει εκδήλωση με θέμα «Πόσες ζωές… Έμφυλα στερεότυπα βαθιά ριζωμένα στις κοινωνίες». Η εκδήλωση για την έμφυλη βία τελεί υπό την αιγίδα του συνδυασμού Ηλιούπολη Φωτεινή Πόλη και της πρωτοβουλίας στήριξης γυναικών «Είμαι Εδώ». Θα χαιρετήσουν και θα μιλήσουν:
Δημήτρης Ευαγγέλου (Υποψήφιος Δήμαρχος)
Αντωνία Καλαθιανάκη (Υποψήφια Δημ. Σύμβουλος)
Νατάσα Λάμπρου (Διδάκτωρ Σύγχρονης Λατινοαμερικάνικης
Λογοτεχνίας, μεταφράστρια)
Χρύσα Δουζένη (Συντονιστικό «Είμαι Εδώ»)
Άννα Οικονομάκη (Νομική Σύμβουλος «Είμαι Εδώ»)
Πολυξένη Ζαρκαδούλα (Πολιτικός επιστήμων, ποιήτρια)
Η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης για την έμφυλη βία
Τα τελευταία χρόνια τα σημάδευσαν όχι μόνο η πανδημία αλλά και οι γυναικοκτονίες που συνέβησαν στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία σε έναν πρωτοφανή βαθμό για την κοινωνία μας. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ το 2019 οι περιστατικά έμφυλης βίας αφορούσαν 8 στις 10 γυναίκες από τους συντρόφους τους. Αρχικά, η οικονομική κρίση κι ύστερα ο καταναγκαστικός εγκλεισμός διόγκωσαν τα βίαια ένστικτα του ανθρώπου και δη του άνδρα. Έμφυλη βία είναι οποιαδήποτε διάκριση ή βία ασκεί κάποιος σε κάποιον άλλον με βάση το κοινωνικό φύλο ή τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Η έμφυλη βία ξεχωρίζει από τις άλλες μορφές βίας καθώς η βάση της είναι η ανισότητα των δύο φύλων. Έμφυλη βία μπορεί να προκαλέσει κάποιος και με την απειλή προκειμένου να εξαναγκάσει το θύμα του να υπακούσει στους όρους του. Με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης που υπέγραψε η Ελλάδα το 2018 και μορφές βίας που δε θεωρούσαν πριν ποινικά αδικήματα τώρα λογίζονται ως τέτοια. Θύμα σεξουαλικής βίας μπορεί να πέσει κάποια ανεξαρτήτως μόρφωσης, ηλικία, οικονομικού εισοδήματος αν και περισσότερο βαθμό επικινδυνότητας σύμφωνα με πηγές έχουν οι μετανάστριες λόγω του ότι έχουν να δαχειριστούν και μία ξένη χώρα/γλώσσα και σε άτομα ΛΟΑΤΚΙ.
Ο ρόλος της οικογένειας
Αρχής γενομένης από την οικογένεια, η φυλετική ανισότητα διαπερνά και στον θεσμό της οικογένειας από έναν πατέρα (ή σύντροφο) χειριστικό που έχει μάθει να περνάει το δικό του, να κακοποιεί λεκτικά, σεξουαλικά, ψυχολογικά πρώτα τη γυναίκα του/ σύντροφό του κι ύστερα τα παιδιά του μέσα στα πλαίσια μιας πατριαρχικής οικογένειας με μία μητέρα εξαφανισμένη και θλιμμένη και όλα αυτά μπορεί να οδηγήσουν το παιδί στη βία. Από εκεί και πέρα είναι πιθανόν, αν το παιδί δε μπορέσει να επουλώσει τα όποια τραύματά του, να συνεχίσει έναν κύκλο έμφυλης βίας.
Ο ρόλος της εκπαίδευσης
Από το σύστημα του σχολείου, τη δεύτερη πηγή κοινωνικοποίησης. Οι λανθάνουσες πρακτικές κοινωνικοποίησης που ακόμα κι αν κάτι δεν πάει καλά στην οικογένεια, στο σπίτι, μπορεί το δεύτερο σύστημα κοινωνικοποίησης να το διορθώσει αλλά σήμερα αντί αυτού το αναπτύσσει και στεγανοποιεί τις υφέρπουσες δοξασίες και προκαταλήψεις γιατί ο ρόλος του μέχρι και σήμερα είναι δυστυχώς μόνο διεκπεραιωτικός. Σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες εξίσου σημαντικούς αν δε μπορέσει να προλάβει καταστάσεις έντονου θυμού μπορεί να οδηγήσει στην έμφυλη βία. Πάντα, φυσικά, υπάρχουν και αυτοί που τιμούν τον ρόλο που τους έχει αναθέσει η πολιτεία.
Η γυναίκα στον εργασιακό στίβο
Ύστερα, μεγαλώνοντας η γυναίκα δίνει τον δικό της αγώνα στον εργασιακό στίβο. Αν δεν είναι σε ηλικία γάμου, αν δε σκοπεύει να κάνει παιδί, κι αν είναι όμορφη ε, είναι όμορφη τι μπορεί περισσότερο να προσφέρει; Ας τη χρησιμοποιήσουμε σαν βιτρίνα. Αν καταφέρει να τα ξεπεράσει όλα αυτά πάντα σε σχέση με μισθούς και άδειες μπορεί να εργαστεί σε ισότιμο επίπεδο, σχεδόν, με τον άνδρα που το μόνο που έχει να παλέψει είναι η στρατιωτική του θητεία. Αυτό δεν καταδεικνύει σίγουρα έμφυλη βία αλλά υποδαυλίζει την ήδη υπάρχουσα ανισότητα στα δύο φύλα που μπορεί να οδηγήσει στην κακομεταχείριση μιας γυναίκας.
Όχι ανοιχτά μυαλά ανοιχτά στόματα για την έμφυλη βία
Όλα αυτά είναι κάποια παραδείγματα λίγο πολύ γνωστά αλλά είναι τόσο οικεία που τα θεωρούμε λίγο πολύ άνευ σημασίας. Όχι, όμως, όλα αυτά είναι συνήθειες χρόνων, απόψεις και παρωχημένες ιδέες, αρχέτυπα που περνάνε από γενιά σε γενιά και κάπου δυστυχώς εγκαθιδρύονται με τα όποια κακώς κείμενα έχει η κάθε εποχή και η κάθε νέα γενιά. Είναι εν τέλει η ζωή μας! Εδώ όμως που φτάσαμε κάθε μήνα να μετράμε και μία νέα γυναικοκτονία δεν μπορούμε να κλείνουμε άλλο τα μάτια. Δεν μπορούμε άλλο να κλείνουμε τα αυτιά. Δε χρειάζονται ανοιχτά μυαλά ανοιχτά στόματα χρειάζονται σε τέτοιες περιπτώσεις για να πάψουν περιστατικά εκφοβισμού και έμφυλης βίας να συνυπάρχουν στην κοινωνία μας. Σε περιπτώσεις έμφυλης βίας θα πρέπει να ειδοποίησει η γυναίκα που την υφίσταται κάποια δομή ή υπηρεσία. Είναι πολύ σημαντικό να μιλάμε οι γυναίκες ανοιχτά για τέτοια θέματα χωρίς φόβο και ντροπή αρκεί να ξέρουμε πού να απευθυνθούμε.
Η έμφυλη βία στην Ελλάδα
Για την 20χρονη Καρολάϊν στα Γλυκά Νερά, για την 26χρονη Γαρυφαλλιά στη Φολέγανδρο, για την 47χρονη Σταυρούλα από το Ρέθυμνο, για τη 32χρονη Δώρα στη Ρόδο, για τη 48χρονη Νεκταρία από την Ιεράπετρα, για την 55χρονη Αλεξάνδρα από τη Θεσσαλονίκη, για την 27χρονη Αναστάζια από την Κω κι ο κατάλογος έμφυλης βίας δεν έχει τελειωμό.
Το βιβλίο της Σάναθ Καράσα για την έμφυλη βία: Lagrima roja
Το βιβλίο «Lagrima roja» (Κόκκινο δάκρυ) αφορά μία ποιητική συλλογή της βραβευμένης ποιήτριας, Σάναθ Καράσα, με θέμα την έμφυλη βία και των αυτοχθόνων του κόσμου. Η εκδήλωση για την έμφυλη βία θα πλαισιωθεί από μουσική και απαγγελία ποιημάτων από τις:
Ειρήνη Αγρίτη, Σοφία Αλεξοπούλου, Μαρία Ζώρζου, Λώρα Κούγια.
«Ποίηση, μην ξεχνάς τις γυναίκες, να μην διαλυθούν με το νερό»
Η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή έχει ήδη μεταφραστεί σε δύο γλώσσες, αγγλική και ελληνική. Την ελληνική μετάφραση έχει κάνει η διδάκτωρ σύγχρονης λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας, Νατάσα Λάμπρου. Η Σάναθ Καράσα είναι καθηγήτρια λογοτεχνίας, ποιήτρια, πεζογράφος και ταξιδιώτισσα. Η ποιήτρια, Σάναθ Καράσα έχει κερδίσει βραβείο από το Φεστιβάλ ΛΕΑ (Ελληνο – ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Λογοτεχνίας εν Αθήναις). Ποιήματα που έχουν γραφτεί από τη Σάναθ Καράσα από το μελάνι της ψυχής της, γιατί στο Μεξικό τέτοια περιστατικά συμβαίνουν πολύ συχνά. Η ποιήτρια βλέπει και πονά την πατρίδα της στην οποία η έμφυλη βία έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.
ΠΗΓΕΣ:
1. Διότιμα, Κέντρο για τα έμφυλα δικαιώματα και την ισότητα, https://diotima.org.gr/orologies/
2. Σεβαστή Τσώνη Ψυχολόγος, MSc ”Ψυχική Υγεία και Ψυχιατρική Παιδιών και Εφήβων”, «Κατανοώντας την έμφυλη βία», 14 Δεκεμβρίου 2020, https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxologias/koinonia/via/9879-katanoontas-tin-emfyli-via.html