Λογόμετρο®: Ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών δυσκολιών

Πηγή εικόνας: Πρώιμη ανίχνευση αναγνωστικών δυσκολιών

Το Λογόμετρο® είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο ανίχνευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-7 ετών) τα οποία ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής (ΑΓΔ) και των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Η ΑΓΔ είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές η οποία επηρεάζει περίπου 1 στα 14 παιδιά στο νηπιαγωγείο. Η ΑΓΔ είναι μια διαταραχή της επικοινωνίας η οποία παρεμβαίνει στη μάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Αυτές οι γλωσσικές δυσκολίες δεν εξηγούνται από άλλες παθήσεις, όπως η απώλεια της ακοής ή ο αυτισμός, ή από συνθήκες, όπως η έλλειψη έκθεσης στη γλώσσα. Η ΑΓΔ μπορεί να επηρεάσει την έκφραση, την ακουστική κατανόηση, την ανάγνωση και τη γραφή ενός παιδιού.

Τα παιδιά τα οποία ξεκινούν το νηπιαγωγείο με σημαντικές γλωσσικές καθυστερήσεις είναι πιθανό να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, αλλά αυτά και ακόμη και τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν από τη θεραπεία. Η έγκαιρη θεραπεία κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να βελτιώσει τις δεξιότητες πολλών παιδιών με γλωσσικές καθυστερήσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ΑΓΔ.

Σκοπός της ανάπτυξης του εργαλείου Λογόμετρο® είναι ο έγκαιρος εντοπισμός των παιδιών υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση γλωσσικών δυσκολιών (π.χ., Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, γλωσσική διαταραχή), αλλά και δυσκολιών του γραπτού λόγου (π.χ., δυσλεξία, δυσγραφία).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν ελλείμματα στις γλωσσικές ή μαθησιακές δεξιότητες (π.χ., την ανάγνωση ή τη γραφή, τα μαθηματικά, τον συλλογισμό), τα οποία δεν σχετίζονται με τη σχολική εκπαίδευση, το περιβάλλον του παιδιού, αλλά ούτε και με προβλήματα όρασης, ακοής, συναισθηματικών δυσκολιών ή διανοητικής αναπηρίας.

Ποιες δεξιότητες αξιολογεί το Λογόμετρο®;

Το Λογόμετρο® αξιολογεί:

Είναι το Λογόμετρο® ένα έγκυρο και αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο;

Σε ένα δείγμα 926 παιδιών ηλικίας 4 έως 7 ετών από διάφορα μέρη της Ελλάδας, η Antoniou και οι συνεργάτιδές της (2022) αξιολόγησαν την εγκυρότητα και την αξιοπιστία του εργαλείου Λογόμετρο®. Από τα 926 παιδιά, οκτακόσια ήταν τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά και 126 ήταν παιδιά με ΑΓΔ ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το Λογόμετρο® χαρακτηρίζεται από καλές ψυχομετρικές ιδιότητες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων του προφορικού λόγου και των δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού.

Advertising

Συμπερασματικά, το Λογόμετρο® είναι ένα εργαλείο το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να ενημερώσει τους επαγγελματίες καθώς και τους ερευνητές σχετικά με τα δυνατά και αδύναμα σημεία των γλωσσικών δεξιοτήτων ενός παιδιού και να αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία μπορούν οι ειδικοί να σχεδιάσουν μια εξατομικευμένη παρέμβαση.

Βιβλιογραφία

Antoniou, F., Ralli, A. M., Mouzaki, A., Diamanti, V., & Papaioannou, S. (2022). Logometro®: The psychometric properties of a norm-referenced digital battery for language assessment of Greek-speaking 4-7 years old children. Frontiers in psychology13, 900600. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.900600

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις

Στόχος του παρόντος άρθρου, με τίτλο Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις, είναι να αποδομήσει τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές, θα παρουσιάσει κάποιες από τις διαταραχές…