Λογόμετρο®: Ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών δυσκολιών

Πηγή εικόνας: Πρώιμη ανίχνευση αναγνωστικών δυσκολιών

Το Λογόμετρο® είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο ανίχνευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-7 ετών) τα οποία ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής (ΑΓΔ) και των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Η ΑΓΔ είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές η οποία επηρεάζει περίπου 1 στα 14 παιδιά στο νηπιαγωγείο. Η ΑΓΔ είναι μια διαταραχή της επικοινωνίας η οποία παρεμβαίνει στη μάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Αυτές οι γλωσσικές δυσκολίες δεν εξηγούνται από άλλες παθήσεις, όπως η απώλεια της ακοής ή ο αυτισμός, ή από συνθήκες, όπως η έλλειψη έκθεσης στη γλώσσα. Η ΑΓΔ μπορεί να επηρεάσει την έκφραση, την ακουστική κατανόηση, την ανάγνωση και τη γραφή ενός παιδιού.

Τα παιδιά τα οποία ξεκινούν το νηπιαγωγείο με σημαντικές γλωσσικές καθυστερήσεις είναι πιθανό να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, αλλά αυτά και ακόμη και τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν από τη θεραπεία. Η έγκαιρη θεραπεία κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να βελτιώσει τις δεξιότητες πολλών παιδιών με γλωσσικές καθυστερήσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ΑΓΔ.

Σκοπός της ανάπτυξης του εργαλείου Λογόμετρο® είναι ο έγκαιρος εντοπισμός των παιδιών υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση γλωσσικών δυσκολιών (π.χ., Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, γλωσσική διαταραχή), αλλά και δυσκολιών του γραπτού λόγου (π.χ., δυσλεξία, δυσγραφία).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν ελλείμματα στις γλωσσικές ή μαθησιακές δεξιότητες (π.χ., την ανάγνωση ή τη γραφή, τα μαθηματικά, τον συλλογισμό), τα οποία δεν σχετίζονται με τη σχολική εκπαίδευση, το περιβάλλον του παιδιού, αλλά ούτε και με προβλήματα όρασης, ακοής, συναισθηματικών δυσκολιών ή διανοητικής αναπηρίας.

Ποιες δεξιότητες αξιολογεί το Λογόμετρο®;

Το Λογόμετρο® αξιολογεί:

Είναι το Λογόμετρο® ένα έγκυρο και αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο;

Σε ένα δείγμα 926 παιδιών ηλικίας 4 έως 7 ετών από διάφορα μέρη της Ελλάδας, η Antoniou και οι συνεργάτιδές της (2022) αξιολόγησαν την εγκυρότητα και την αξιοπιστία του εργαλείου Λογόμετρο®. Από τα 926 παιδιά, οκτακόσια ήταν τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά και 126 ήταν παιδιά με ΑΓΔ ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το Λογόμετρο® χαρακτηρίζεται από καλές ψυχομετρικές ιδιότητες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων του προφορικού λόγου και των δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού.

Advertising

Συμπερασματικά, το Λογόμετρο® είναι ένα εργαλείο το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να ενημερώσει τους επαγγελματίες καθώς και τους ερευνητές σχετικά με τα δυνατά και αδύναμα σημεία των γλωσσικών δεξιοτήτων ενός παιδιού και να αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία μπορούν οι ειδικοί να σχεδιάσουν μια εξατομικευμένη παρέμβαση.

Βιβλιογραφία

Antoniou, F., Ralli, A. M., Mouzaki, A., Diamanti, V., & Papaioannou, S. (2022). Logometro®: The psychometric properties of a norm-referenced digital battery for language assessment of Greek-speaking 4-7 years old children. Frontiers in psychology13, 900600. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.900600

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…