Το Φαινόμενο Dunning–Kruger: Μια συνήθης Γνωστική Διαταραχή

πηγή εικόνας: pinterest.com

Συχνά, άνθρωποι με περιορισμένες δεξιότητες αποκτούν μια ψευδαίσθηση ανωτερότητας, η οποία οφείλεται στη λανθασμένη εκτίμηση ότι οι γνωστικές τους ικανότητες είναι υψηλότερες από ό,τι στην πραγματικότητα. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται Dunning – Kruger και πήρε την ονομασία από τους ίδιους τους μελετητές του. Πρόκειται για μία Γνωστική Διαταραχή, γνωστή και ως ‘Mount Stupid’, η οποία πηγάζει από μία μεταγνωστική αδυναμία των ανειδίκευτων να αναγνωρίσουν την προσωπική τους ανεπάρκεια με αποτέλεσμα να μην αξιολογούν με ακρίβεια τις ικανότητες τους.

Αντίστροφα, άτομα υψηλής ειδίκευσης υποτιμούν τις ικανότητες τους κι εσφαλμένα υποθέτουν ότι οι δεξιότητες, οι οποίες είναι εύκολες για τους ίδιους είναι εξίσου εύκολες και για τους άλλους! Συγκεκριμένα, το φαινόμενο αυτό μελετήθηκε πειραματικά στο Πανεπιστήμιο Cornell της Νέας Υόρκης το 1999 από τους Ντέιβιντ Ντάνινγκ και Τζάστιν Κρούγκερ.

Ένας άλλος τρόπος να εκφράσουμε αυτήν την εσωτερική ψευδαίσθηση των ανειδίκευτων και παράλληλα, εξωτερική παρεξήγηση για τους ειδικούς είναι ο εξής: «Η λανθασμένη εκτίμηση του ανίκανου προκύπτει από μία πλάνη που αφορά τον εαυτό του, ενώ η λανθασμένη εκτίμηση του εξαιρετικά ικανού προκύπτει από μία πλάνη που αφορά τους άλλους».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Περιληπτικά, οι πάσχοντες:

  1. Aποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τη δική τους έλλειψη δεξιοτήτων
  2. Αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν την έκταση της ανεπάρκειας
  3. Αποτυγχάνουν να υπολογίσουν με ακρίβεια τις δεξιότητες των άλλων
  4. Αντιλαμβάνονται και αναγνωρίζουν τη δική τους έλλειψη ικανότητας μόνο αφού εκτεθούν σε κατάρτιση για αυτή τη δεξιότητα
Διαβάστε επίσης  Συναισθηματική υπερφαγία: τρόποι διαχείρισης μένοντας σπίτι

Τι λένε σχετικές έρευνες

Τα ίδια επιβεβαίωσαν και μια σειρά από έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε φοιτητές ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ (Cornell) με επικεφαλείς τους Ντάνινγκ και Κρούγκερ. Ζήτησαν από τους φοιτητές να αξιολογήσουν τον εαυτό τους για τις γραμματικές και γνωστικές τους δεξιότητες, ακόμη και για το χιούμορ τους! Η ανίκανη ομάδα υπερεκτίμησε τις δυνατότητες της, ενώ η ικανή εκτίμησε την κατάταξη της με ακρίβεια. Μάλιστα, οι φοιτητές που ήταν να πάρουν Δ’ και Ε’ δήλωσαν ότι περιμένουν βαθμό Β’ ή καλύτερο! Συνεπώς, το φαινόμενο συναντάται ακόμα και σε φοιτητές ψυχολογίας, οι οποίοι μετά την αποφοίτηση τους αναμένεται να καθοδηγήσουν σωστά άλλους πάσχοντες!!

Advertising

Στην πορεία ανακαλύφθηκε ότι κάποιοι από την ανίκανη ομάδα μετά από 3 – 4 μαθήματα αντιλήφθηκε την ανεπάρκεια της και προόδευσε. Βέβαια, το 2008 οι Ehrlinger et al.  πραγματοποίησαν μια μελέτη η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε αντίθεση με τα άτομα με υψηλές επιδόσεις, λίγοι από τα άτομα με φτωχές επιδόσεις μαθαίνουν από την ανατροφοδότηση που αποσκοπεί στην ανάγκη να το αντιληφθούν και να βελτιωθούν…

Επιπρόσθετα, το φαινόμενο αυτό μπορεί να επεκταθεί ως πείραμα και σε ευρύτερες κοινωνικές ή πολιτισμικές ομάδες. Για παράδειγμα, οι Ανατολικοί Ασιάτες τείνουν να υποτιμούν τις ικανότητες τους. Παράλληλα, αντιμετωπίζουν τις χαμηλές τους επιδόσεις ως μια ευκαιρία για να βελτιώσουν τον εαυτό τους και να προοδεύσουν συγκριτικά με άλλους λαούς ή πολιτισμούς!

Whats more…?

Advertising

Αν και το φαινόμενο Ντάνινγκ – Κρούγκερ σχηματοποιήθηκε το 1999, έχουν σημειωθεί παλαιότερες παρατηρήσεις προς την ίδια κατεύθυνση από φιλόσοφους κι επιστήμονες:

Διαβάστε επίσης  Τρία πειράματα για την οπτική αντίληψη

Κομφούκιος: «Η πραγματική γνώση είναι να ξέρεις την έκταση της άγνοιας»

Μπέρτραντ Ράσελ: «Ένα από τα οδυνηρά πράγματα για την εποχή μας είναι ότι αυτοί που αισθάνονται βεβαιότητα είναι ηλίθιοι και αυτοί με φαντασία και κατανόηση γεμίζουν με αμφιβολία και αναποφασιστικότητα»

Advertising

Κάρολος Δαρβίνος: «Η άγνοια πιο συχνά γεννά εμπιστοσύνη από ό, τι η γνώση»

Σαίξπηρ:  «Όπως σας αρέσει – Ο Ηλίθιος πιστεύει ότι είναι σοφός, αλλά ο σοφός γνωρίζει ότι ο ίδιος είναι Ηλίθιος»

Τέλος, το 2000 απονεμήθηκε στους Ντάνινγκ και Κρούγκερ σατιρικό(!)  Ig Νόμπελ Ψυχολογίας για την μετριόφρων έκθεση τους «Αδέξιοι και Ανενημέρωτοι: Πώς οι δυσκολίες στην αναγνώριση της δικής μας ανικανότητας οδηγεί σε διογκωμένες αυτοαξιολογήσεις»!

Advertising

ΥΓ. Δεν είναι αστείο το γεγονός ότι ανάμεσα μας κυκλοφορούν άτομα με το φαινόμενο αυτό και δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη του; Πόσες φορές έχετε συναντήσει τέτοιες περιπτώσεις;

H λέξη ‘ ψώνιο’ σας θυμίζει κάτι; xxx

Πηγές: www.el.wikipedia.org, www.braining.gr, www.kafeneio-megalopolis.gr

Advertising

 

Τελείωσα το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, όπου πέρασα με την 1η Υποτροφία και το Ά Βραβείο. Συνέχισα τις σπουδές μου στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στο τμήμα Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων. Από μικρή μελετούσα πιάνο και στην ηλικία των 16 κέρδισα το Ά Βραβείο στην Αττική και Τιμητική Διάκριση σε όλη την Ελλάδα στους Ά Πανελλήνιους Μουσικούς Αγώνες του Υπουργείου Παιδείας. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης μου στο Ωδείο Αθηνών τιμήθηκα με το Ά Βραβείο Ερμηνείας, όπως και μια μαθήτρια μου στα πλαίσια του Πρακτικού Διδασκαλείου. Πολύ αργότερα, έφυγα στη Μελβούρνη αναζητώντας ένα πιο λειτουργικό κράτος πρόνοιας κι ένα πιο υγιές εργασιακό περιβάλλον. Εργάστηκα σε ένα ωδείο κάνοντας τα όνειρα μου για τη μουσική πραγματικότητα. Οδήγησα μέσα σε ένα χρόνο 14 παιδιά στις εξετάσεις - κάνοντας νέο ρεκόρ με διαφορά για τα δεδομένα του συγκεκριμένου ωδείου - εκ των οποίων πέρασαν όλα και τα 4 βραβεύτηκαν. Στη ζωή μου συνάντησα ανθρώπους αργόσχολους και σκοτεινούς που δε διστάζουν να σε υπονομεύσουν για να μη φανεί η αξία σου. Δε σέβονται τη μόρφωση, τη γνώση και τη δημιουργία παρά τη δύναμη, την εξουσία, τα χρήματα, τα παιχνίδια και την ομορφιά. Καταφύγιο μου η μουσική, η ποίηση, η συγγραφή, ο διαλογισμός και το Τρίτο Πρόγραμμα. Γράφω για τους φωτεινούς και όσους πολεμούν για έναν καλύτερο κόσμο.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην τέχνη

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην

Βραβευμένα ντοκιμαντέρ να απολαύσεις!

Δεν είναι λίγες οι φορές που αποφεύγουμε να παρακολουθήσουμε ένα