Στο Θέατρο ΠΚ, από το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου και για 18 παραστάσεις, ανεβαίνει, το αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας του Αύγουστου Στρίντμπεργκ «Miss Julia», σε μετάφραση Δήμητρας Ζακυνθηνού και σκηνοθεσία Εμμάνουελ Μανιού, με τους Έλενα Θωμοπούλου, Νικόλα Μακρή και Βαλίσια Βύζα. Ένα νατουραλιστικό δράμα που γράφτηκε το 1888, για το οποίο έχουν γραφτεί αμέτρητες ψυχολογικές αναλύσεις, έχει αγαπηθεί από τις διεθνείς θεατρικές σκηνές και έχει παρασταθεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.
Μετά την περσινή επιτυχία “Κεκλεισμένων των θυρών” του Ζαν Πωλ Σαρτρ, η ταλαντούχα Έλενα Θωμοπούλου βρίσκεται και πάλι στο θέατρο ΠΚ για να ενσαρκώσει την Miss Julia, έναν από τους δυσκολότερους ρόλους του διεθνούς ρεπερτορίου.
Επιμέλεια Συνέντευξης: Καστανάρα Μαρία
- Φέτος σας συναντούμε και πάλι στο Θέατρο ΠΚ στην παράσταση “Miss Julia” του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Εμμάνουελ Μανιού. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση και τους συντελεστές της.
Η “Δεσποινίς Τζούλια” του Α.Στρίντμπεργκ είναι ένα αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το κλασικό έργο του, πιο διαχρονικό από ποτέ, αναγεννιέται σε μία έπαυλη, στα υπόγεια του υπηρετικού προσωπικού, ανάμεσα σε έργα τέχνης και ρετρό μουσικές του 1950. Στην οικογενειακή έπαυλη, στην αγγλική εξοχή, η δεσποινίς Τζούλια φλερτάρει με τη φωτιά και προκαλεί τον υπηρέτη Ζαν σε ένα παιχνίδι ρόλων και αποκαλύψεων. Η Τζούλια και ο Ζαν, καταδικασμένα διχασμένοι, ζουν την ιστορία τους με πάθος και ουτοπισμό γνωρίζοντας ότι το πρωινό φως θα φέρει την αλήθεια. Η «ματιά» του Εμμάνουελ Μανιού, θα μας οδηγήσει να ανακαλύψουμε τη σκηνοθεσία μέσω ευφάνταστων λεπτομερειών με ρετρό μουσικές και αισθητική της δεκαετίας του 1950. Το σκηνικό της παράστασης κάθε βδομάδα θα είναι δυναμικό με φιλοξενία διαφορετικών συλλογών έργων- σύγχρονων Ελληνίδων ζωγράφων.
- Η Τζούλια επαναστατική, επιθετική και διεκδικητική για τα δεδομένα της εποχής, αλλά και με στοιχεία μεταιχμιακής προσωπικότητας. Με ποιο τρόπο την προσεγγίζει η παράσταση του Εμμάνουελ Μανιού;
Η σκηνοθετική προσέγγιση της Τζούλιας στο συγκεκριμένο έργο, δίνει μια επίκαιρη διάσταση στο χαρακτήρα αυτής της κοπέλας. Με συναρπάζει ο πολυδιάστατος κόσμος της. Ψάχνει να καταλάβει και να ανακαλύψει ποιά είναι. Από τη μια ασκεί εξουσία και από την άλλη υποτάσσεται. Είναι σαν μια καταραμένη ηρωίδα που παίζει με την φωτιά έχοντας άγνοια του κινδύνου. Είναι τόσο απρόβλεπτη και τολμηρή που μου προκαλεί το ενδιαφέρον να την εξερευνήσω.
- Επιθετική, αλαζονική, κακομαθημένη και ταυτόχρονα αδύναμη, ερωτική και ασθενής. Ο ρόλος της Τζούλιας στο πολυπαιγμένο και τολμηρό, για την εποχή του, θεατρικό έργο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, είναι ένας ρόλος πρόκληση για κάθε ηθοποιό. Ποιες ήταν οι δυσκολίες που συναντήσατε στην επαφή σας με την Τζούλια;
Η “Δεσποινίς Τζούλια” ήταν ένα έργο κι ένας ρόλος που πάντα ονειρευόμουν να υποδυθώ γιατί έχει έντονες συναισθηματικές εναλλαγές. Ενθουσιάστηκα όταν ο σκηνοθέτης Εμμάνουελ Μανιός μου έκανε την πρόταση. Είναι πρόκληση για μένα ο χαρακτήρας της Τζούλιας γιατί με κάνει να ξεπερνάω τα όρια μου. Είναι μια κατάθεση ακραίων συναισθημάτων που με απελευθερώνει και με οδηγεί σε σκοτεινά μονοπάτια. Μέσω των δυσκολιών που έχει αυτός ο ρόλος ανακαλύπτω όλο και περισσότερο ότι για να περάσεις στο φως, χρειάζεται πρώτα να συναντηθείς με το σκοτάδι.
- Ο Ζαν, είναι ο λακές του Κόμη, του πατέρα της Τζούλιας. Ένας μεγαλομανής, ματαιόδοξος και κομπλεξικός ως προς την καταγωγή του υπηρέτης, ο οποίος προσπαθεί να παρεισφρήσει με αθέμιτα μέσα σε μια, εν τέλει, παρακμάζουσα κοινωνική τάξη. Η φιλοδοξία τελικά τυφλώνει;
Ο Ζαν φιλοδοξεί να ανέλθει κοινωνικά και προχωρεί χωρίς συναισθηματική κατανόηση των ανθρώπινων σχέσεων, βρίσκει μια ευκαιρία μέσω της Τζούλιας για να εκπληρώσει τα μεγαλεπίβολα σχέδια του. Τέτοιοι άνθρωποι δε γίνονται καλοί παρτενέρ, εάν δουν ότι αποκλείεται η ικανοποίηση της ματαιοδοξίας τους, προσπαθούν συχνά να επιτύχουν τουλάχιστον να υποφέρουν οι άλλοι.
- Η Κριστίν από την άλλη, είναι ένας χαρακτήρας ενταγμένος στον καθωσπρεπισμό της χριστιανικής ηθικής, κυνική και συμβιβασμένη με την κοινωνική της θέση. Θεωρείτε ότι η Τζούλια ή η Κριστίν είναι σε καλύτερη επαφή με τον εαυτό της και τους γύρω της;
Ένα πιο καθημερινό ζητούμενο είναι ότι η Κριστίν επιθυμεί να κάνει οικογένεια. Σε σχέση με τις υπαρξιακές αγωνίες της Τζούλιας. Η Κριστίν θα έλεγα ότι είναι άνθρωπος της σκέψης, της λογικής και του προγράμματος, οπότε δεν θεωρώ ότι λειτουργεί αυθόρμητα. Θα έλεγα ότι από τους τρεις, είναι η λιγότερο παρορμητική φύση.
- Οι σχέσεις εξουσίας και οι συγκρούσεις που προκύπτουν από αυτές είναι θεμελιακό στοιχείο του έργου το οποίο διακτινίζεται σε πολλές μορφές, όπως η πάλη των τάξεων, αλλά και η μάχη των φύλων. Φυσικά και μιλάμε για διαχρονικές έννοιες, αλλά με ποιο τρόπο παρουσιάζονται αυτές στο σήμερα;
Οι ανθρώπινες σχέσεις είναι τόσο δύσκολες γιατί όλοι αναζητούμε το τέλειο. Όμως, στη ζωή κανένας άνθρωπος και καμία σχέση δεν είναι τέλεια. Όλα γύρω μας έχουν ελαττώματα και αυτό είναι που τα κάνει ξεχωριστά. Εκτός αυτού, όμως, οι ανθρώπινες σχέσεις είναι τόσο δύσκολες γιατί βασική προϋπόθεση του να αγαπήσεις κάποιον άλλον, είναι να αγαπήσεις πρώτα τον εαυτό σου.
Φωτογραφία Δημήτρης Κάλχας
- Η φεμινιστική ανατροφή της Τζούλιας, από μια μητέρα ανυπότακτη και αχαλίνωτη στους «νόμους» της γυναικείας φύσης και συμπεριφοράς, δυσχέρανε την προσπάθεια της να βρει τη θέση της σε ένα κόσμο με ορισμένους κοινωνικούς κανόνες. Θα μπορούσε να το πετύχει σήμερα, το 2017;
Η Τζούλια έχει πολύ σκοτεινές καταβολές από την οικογένεια της και από τον πατέρα και από την μητέρα της. Νιώθει άδεια, νιώθει πλήξη, νιώθει ότι τίποτα δεν την γεμίζει, δεν νιώθει ενδιαφέρον για την ζωή. Για να προχωρήσουμε μπροστά πρέπει να αγκαλιάσουμε όσα ενδεχομένως να μας πλήγωσαν στο παρελθόν. Είναι δύσκολο γιατί όλοι κουβαλάμε μικρά ή μεγάλα διαφορετικά φορτία. Πρέπει να μπούμε στην διαδικασία να καταλάβουμε γιατί κάτι έγινε όπως έγινε. Πιστεύω ότι υπάρχουν κοπέλες στην εποχή μας που έχουν τέτοιου είδους ανησυχίες και προσπαθούν να εξελιχθούν.
- Η αυτοχειρία της Τζούλιας είναι προδιαγραμμένο γεγονός; Μπορεί να είναι ο ασυνείδητος, διακαής της πόθος που κινεί τα νήματα των γεγονότων ώστε να οδηγηθεί στο τέλος εκεί; Αν το έργο είχε γραφτεί σήμερα, θα μπορούσε να υπάρχει ένα διαφορετικό τέλος από την αυτοκτονία;
Η αυτοχειρία της είναι προδιαγεγραμμένη γιατί αποζητά την ανυπαρξία. Είναι ταυτόχρονα δειλή και γενναία γιατί δεν έχει το θάρρος να παλεύει με το χρόνο, αλλά δεν φοβάται την αιωνιότητα. Αν δρούσε στο παρόν δεν θα άλλαζε το τέλος της γιατί η απελπισία της, την πείθει ότι δεν έχει δικαίωμα επιλογής.
- Η “Μiss Julia” ανήκει στα νατουραλιστικά έργα: Οι «αμαρτίες γονέων» ωθούν στην σύγκρουση με τον εαυτό και τους άλλους, και η θέση μας στην ιεραρχία των κοινωνικών τάξεων επιβάλλει τους δικούς της κανόνες και συμπεριφορές. Πόσο σημαντικό ρόλο πιστεύετε πως διαδραματίζει στη διαμόρφωση της προσωπικότητας μας η επιρροή από το άμεσο και το έμμεσο περιβάλλον;
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν είμαστε αυτό που μας συνέβη, είμαστε αυτό που επιλέγουμε εμείς να είμαστε. Οι ρίζες είναι για να βγάζουμε κλαδιά και όχι να επιστρέφουμε σ’ αυτές.
Έλενα Θωμοπούλου Έλενα Θωμοπούλου Έλενα Θωμοπούλου
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση – Απόδοση: Δήμητρα Ζακυνθηνού
Σκηνοθεσία – Σκηνικά: Εμμάνουελ Μανιός
Φωτισμοί: Άγγελος Παπαδόπουλος
Κοστούμια: Τάνια Χριστοφοράτου, Βασιλική Μαυρίδη & Kathy Heyndels
Μουσική επιμέλεια: Cave Sonic Studio
Επιμελήτρια Εκθέσεων: Ιωάννα Καφίδα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ευριπίδης Νιάκαρης
Παραγωγός: Γεωργία Σαραντοπούλου/ AbyssΟn Productions
Ερμηνεύουν:
Τζούλια: Έλενα Θωμοπούλου
Ζαν: Νικόλας Μακρής
Κριστίν: Βαλίσια Βύζα
Τοποθεσία: Θέατρο ΠΚ
Διεύθυνση: Κασομούλη 30, Νέος Κόσμος (Αθήνα)
Πρεμιέρα: Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: κάθε Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 18:45 (έως τη Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2018)
Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 15 ευρώ, Μειωμένο: 10 ευρώ
Τηλέφωνο Ταμείου: 210 9011677
*Το σκηνικό της παράστασης κάθε βδομάδα θα είναι δυναμικό με φιλοξενία διαφορετικών συλλογών έργων- σύγχρονων Ελληνίδων ζωγράφων, με την επιμέλεια της ζωγράφου Ιωάννας Καφίδα.
Τίτλος έκθεσης: “8 Παρουσίες” Έρωτας ζωής. Μια Γυναίκα. Δεσποινίς Τζούλια.
Το αιώνιο καθήκον της είναι να παραμείνει ξεχωριστή και ιδιαίτερη αλλά και συνδεδεμένη με το φύλλο της, με το παρελθόν της, με τον άνδρα, με την κοινωνία των ανθρώπων. Η άλλοτε τραγική και άλλοτε υπέροχη, μεταφυσική αλλά ταυτόχρονα γήινη ισορροπία ανάμεσα στην δύναμη της παθητικότητας και την αδυναμία της ιδιαιτερότητας είναι ότι κάνει την ηρωίδα του Στρίντμπεργκ να ακροβατεί. Ένα θυμωμένο κορίτσι μιας αθυμικής μητέρας, έγινε αμφιθυμική γυναίκα και παλεύει ως δυσθυμική ερωμένη. Όλα υπό αίρεση. Πάθος, αδυναμία, ανασφάλεια, έρωτας, τρέλα. Κι όμως, πάνω από όλα η απέραντη και μεγαλειώδης θέληση και δύναμη για ζωή που η γυναικεία φύση πυρηνικά κλείνει στην ψυχή και την μήτρα της.
Σημείωμα Ιωάννας Καφίδα Ζωγράφος-Επιμελήτρια έκθεσης
Ημερομηνίες έκθεσης συμμετεχόντων ζωγράφων:
2-3/12 Καφίδα Ιωάννα,
9-10/12 Φραγκουδάκη Μαρία,
16-17/12 Αποστολάτου Εύα,
23-30/12 Κυπαρίσση-Γλυνιαδάκη Αντιγόνη (ΚΙΠ),
6-7/01 Τσιτουρίδου Κατερίνα ,
13-14/01 Μπίλη Άννα,
20-21/01 Μπεχράκη Βένια,
27-28/01 Γλύνη Ελένη,
3-4/02 Καφίδα Ιωάννα
Το προσωπικό ίχνος της καλλιτεχνικής δημιουργίας που θα περιστοιχίζει σε κάθε παράσταση τον λόγο και τα πρόσωπα του θεάτρου, γίνεται μέσα από τα πρωτότυπα έργα αυτών των ζωγράφων, ένα περιβάλλον ζωντανής γυναικείας παρουσίας. Η μητέρα της Τζούλιας ήταν ζωγράφος, ο κόσμος της όμως δεν είχε ούτε χρώμα ούτε φως. Μήπως αυτά τα ζωγραφικά έργα από τα χέρια οκτώ σύγχρονων γυναικών μπορούν να λειτουργήσουν ως άνοιγμα φωτός και ως απαντήσεις ζωής στην τραγικότητα της γυναίκας-ηρωίδας;
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι:
Ιστοσελίδα: Έλενα Θωμοπούλου
Έλενα Θωμοπούλου Έλενα Θωμοπούλου Έλενα Θωμοπούλου