Γονική χρήση της τεχνολογίας παρουσία του παιδιού: Επιπτώσεις

Πηγή εικόνας: Γονική χρήση της τεχνολογίας παρουσία του παιδιού: Επιπτώσεις

Το παρόν άρθρο

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γονική χρήση της τεχνολογίας παρουσία του παιδιού: Επιπτώσεις, θα παρουσιάσει τα ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας η οποία διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της χρήσης τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού τους και της κινητικής ανάπτυξης, της γνωστικής ανάπτυξης, της ψυχοκοινωνικής υγείας, της σωματικής δραστηριότητας, του χρόνου μπροστά στις οθόνες και του ύπνου σε παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.

Ο Toledo-Vargas και οι συνεργάτες του (2025), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, βρήκαν ότι η χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού τους συσχετίστηκε σημαντικά με φτωχότερη γνωστική λειτουργία και προκοινωνική συμπεριφορά, φτωχότερο δεσμό, υψηλότερα επίπεδα εσωτερικευμένων και εξωτερικευμένων προβλημάτων και υψηλότερα επίπεδα χρόνου μπροστά στις οθόνες των παιδιών τους.

Η χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού η οποία συχνά αναφέρεται ως technoference, αποτελεί μία αυξανόμενη ανησυχία στη δυναμική της οικογένειας και καμία μελέτη δεν έχει συνθέσει ποσοτικά τις συσχετίσεις με την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών.

Η έρευνα

Ο Toledo-Vargas και οι συνεργάτες του (2025) εντόπισαν συνολικά 6,212 μελέτες. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν μελέτες εάν εξέταζαν τις συσχετίσεις μεταξύ της χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία των φαινομενικά υγιών παιδιών τους (από τη γέννηση έως την ηλικία των 4,9 ετών) και της κινητικής ανάπτυξης, της γνωστικής ανάπτυξης, της ψυχοκοινωνικής υγείας, της σωματικής δραστηριότητας, του χρόνου μπροστά στις οθόνες ή του ύπνου των παιδιών. 

Advertising

Advertisements
Διαβάστε επίσης  Οι γονείς έχουν αγαπημένο παιδί!
Ad 14

Αποτελέσματα

  • Η χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς συσχετίστηκε αρνητικά με τα γνωστικά και ψυχοκοινωνικά αποτελέσματα, καθώς και με τον χρόνο μπροστά στις οθόνες στα παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.
  • Βρέθηκαν σημαντικές συσχετίσεις για τη γνωστική λειτουργία, την εσωτερίκευση της συμπεριφοράς και των συναισθημάτων, την εξωτερίκευση της συμπεριφοράς, την προκοινωνική συμπεριφορά, τον δεσμό και τον χρόνο μπροστά στις οθόνες.
  • Ωστόσο, τα μεγέθη των επιδράσεων ήταν μικρά.

  • Είκοσι μία μελέτες στις οποίες συμμετείχαν 14,900 συμμετέχοντες από 10 χώρες συμπεριλήφθηκαν στη μετα-ανάλυση.
  • Διαπιστώθηκαν σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ της χρήσης τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού και:
  • Δε βρέθηκαν επιδράσεις που να διαμεσολαβούν τη σχέση (moderating effects) του τύπου χρήσης της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού για καμία συσχέτιση.
  • Καμία μελέτη δεν εξέτασε την κινητική ανάπτυξη, τη σωματική δραστηριότητα ή τον ύπνο των παιδιών σε σχέση με τη χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία τους.

Συμπεράσματα

Η χρήση της τεχνολογίας από τους γονείς παρουσία του παιδιού τους συσχετίστηκε αρνητικά με τα γνωστικά και ψυχοκοινωνικά αποτελέσματα και τον χρόνο μπροστά στις οθόνες μεταξύ των μικρών παιδιών, αν και τα μεγέθη των επιπτώσεων ήταν μικρά.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα η οποία θα επικεντρώνεται στις πιθανές επιπτώσεις στη σωματική δραστηριότητα, τον ύπνο και τις κινητικές δεξιότητες. Η κατανόηση αυτών των συσχετίσεων είναι ζωτικής σημασίας για την ενημέρωση της έρευνας και των κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην ελαχιστοποίηση των πιθανών αρνητικών επιπτώσεων αυτού του φαινομένου στην ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας. 

Διαβάστε επίσης  Λειτουργικός αναλφαβητισμός: Ορισμός

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γονική χρήση της τεχνολογίας παρουσία του παιδιού: Επιπτώσεις, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα μέρους του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Toledo-Vargas, M., Chong, K. H., Maddren, C. I., Howard, S. J., Wakefield, B., & Okely, A. D. (2025). Parental Technology Use in a Child’s Presence and Health and Development in the Early Years: A Systematic Review and Meta-Analysis. JAMA pediatrics, e250682. Advance online publication. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2025.0682

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Ανεπάρκεια βιταμίνης D στα νεογνά: Σχέση με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ και σχιζοφρένεια

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ανεπάρκεια βιταμίνης D στα νεογνά:
Άνθρωποι με... φως

Άνθρωποι με… φως

Τι σημαίνει να είναι κάποιος άνθρωπος με φως; Με μια