Καλδερόν Ντε Μπάρκα: Η ζωή είναι ένα όνειρο

Ντε Μπάρκα
Καλδερόν Ντε Μπάρκα: Η ζωή είναι ένα όνειρο Πηγή εικόνας: https://www.unprofesor.com/

 

 

Ο Καλδερόν Ντε Μπάρκα (1600-1681) έγραψε κυρίως έργα για το αυλικό θέατρο. Ήταν υπάλληλος της αυλής, έλαβε πανεπιστημιακή μόρφωση και στην συνέχεια μπήκε στην υπηρεσία ενός ευγενούς από τα 200 έργα του σώζονται τα 100 και τα 80 είναι autos sacramentales. Ο Ντε Μπάρκα έγραψε τα περισσότερα κορυφαία του μη θρησκευτικά έργα μεταξύ του 1622 και 1640. Κυρίως χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Τις κωμωδίες ‘’μανδύα και ξίφους’’ που βασίζονται στις ερωτικές υποθέσεις και τις παρεξηγήσεις με καλό τέλος και τις τραγωδίες ζήλιας και τιμής.

Ντε Μπάρκα
Καλδερόν Ντε Μπάρκα: Η ζωή είναι ένα όνειρο. Πηγή εικόνας: https://www.azquotes.com

Το Η ζωή είναι όνειρο είναι μία φιλοσοφική αλληγορία για τα ανθρώπινα ζητήματα και το μυστήριο της ζωής. Ο κεντρικός ήρωας ο Σιγισμούνδος έχει γεννηθεί πρίγκιπας αλλά ζει φυλακισμένος. Όταν αναλαμβάνει την εξουσία όταν τον κρίνουν ακατάλληλο τον οδηγούν ξανά στα δεσμά, ναρκωμένο, κι όταν ξυπνάει πιστεύει ότι αυτό που είχε ζήσει πριν ήταν έναν όνειρο. Όταν φτάνει στο συμπέρασμα ότι η ίδια η ζωή είναι ένα όνειρο παίρνει το θρόνο μέσω ενός εμφυλίου και γίνεται ένας συνετός κυβερνήτης.

Η ουσία του δράματος συρρικνώνεται στην διαμάχη μεταξύ της ελεύθερης βούλησης και της μοίρας, της πραγματικότητας και του ονείρου, της αλήθειας και της ψευδαίσθησης. Ο Ντε Μπάρκα κατάφερε σε αυτό το έργο να συνδυάσει τα ιδεώδη του δυτικού 17ου αιώνα – την καθολική πίστη, την υποταγή στον Ισπανό μονάρχη και την αποκατάσταση της τιμής- με τον βαθύ φιλοσοφικό στοχασμό για την ελευθερία της βούλησης και της προδιαγεγραμμένης μοίρας.

Ντε Μπάρκα
Καλδερόν Ντε Μπάρκα: Η ζωή είναι ένα όνειρο. Πηγή εικόνας: https://www.frasescelebres.com/

Σε σχέση με την πλοκή διακρίνονται διάφορα επίπεδα σύνθεσης. Σε πρώτο επίπεδο αναπτύσσεται η σύγκρουση μεταξύ των κεντρικών ηρώων, Βασιλείου και Σιδιγμούντου, η οποίοι αντιπροσωπεύουν την σύγκρουση μεταξύ του παλιού και του καινούργιου, του παρόντος και του παρελθόντος. Σε ένα δεύτερο επίπεδο αναπτύσσεται μια ιστορία με το προσφιλές για το ισπανικό κοινό του 17ου αιώνα θέμα της τιμής (pundonor). Η Ροζάουρα φθάνει στον πύργο-φυλακή τού Σιγισμούνδου και ζητά να εκδικηθεί αυτόν που προσέβαλλε την τιμή της, αλλά αυτό που συμβαίνει απροσδόκητα είναι η συνάντηση με τον πραγματικό της πατέρα, τον Κλοτάλντο, μέσω ενός αδιαμφισβήτητου στοιχείου αναγνώρισης, του σπαθιού˙ το σπαθί αυτό το είχε αφήσει κληροδότημα στον γιο που πίστευε ο Κλοτάλντο ότι θα του γεννούσε η μητέρα της Ροζάουρα. Η πολυπλοκότητα της πλοκής με την ανάπτυξη ποικίλων θεμάτων και επιπέδων δράσης αποτελεί ένα στοιχείο της αισθητικής του Μπαρόκ στο θέατρο, όπου κυριαρχεί η αστάθεια, το σκοτεινό, το ακανόνιστο, η ρευστότητα των πραγμάτων αλλά και της ίδιας της ζωής.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Με το έργο του, ο Ντε Μπάρκα, εκφράζει το μεταφυσικό πνεύμα που κυριαρχεί στην Ισπανία υπό την επίδραση της Καθολικής Αντιμεταρρύθμισης. Διατυπώνει με δραματουργική γλώσσα τη ρευστότητα της ανθρώπινης κατάστασης, τη σχετικότητα της αλήθειας, την αμφιβολία για το αν η ζωή είναι αληθινή ή ψευδαισθητική και κυρίως προβάλλει ότι ο άνθρωπος έχει τη δύναμη να καθορίσει μόνος του τη μοίρα του.

 

Βιβλιογραφικές Πηγές:

Brocket O. – Hildy F. Ιστορία του Θεάτρου, 2013

Ιστορία και Δραματολογία του Ευρωπαϊκού Θεάτρου, Ταμπακάκη Α-Σπυριδοπούλου Μ. Αλτουβά, 2015

Advertising

Γεννηθήκα στα Χανιά το 1990. Ασχολούμαι 12 χρόνια με τη συγγραφή παραμυθιών και άρθρων ενώ τα τελευταία χρόνια άρχισα την συγγραφή θεατρικών έργων και την υποκριτική δύο πράγματα που αποτελούν τον ζωτικό μου χώρο. Έχω εκδώσει ένα βιβλίο με παιδικές ιστορίες με τίτλο Ρώτα το παραμύθι. Θεωρώ το διάβασμα το Θέατρο και τον Κινηματογράφο την πιο κατάλληλη ψυχαγωγία

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…