Όταν η φύση ήταν ο σκηνοθέτης σε μια άλλη εποχή

2 Οκτωβρίου 2019
Περιβάλλον
Τίποτα στη ζωή δεν είναι Αίνιγμα. Νίκος Εγγονόπουλος, 1969. Πηγή: www.engonopoulos.gr

Η τεχνολογία του αιώνα μας έχει μεταμορφώσει σημαντικά την καθημερινότητα μας. Η επικοινωνία, η μετακίνηση, η ενημέρωση, η περίθαλψη αλλά και τόσα άλλα γίνονται πια εύκολα και γρήγορα. Το θέατρο δεν θα ήταν λογικό να μείνει ανεπηρέαστο από όλη αυτή την επέλαση της τεχνολογίας. Η σύγχρονη σκηνογραφία χρησιμοποιεί όλα τα τεχνικά μέσα από ψηφιακές απεικονίσεις μέχρι ειδικά εφέ. Η ακουστική των σύγχρονων θεάτρων αγγίζει την τελειότητα. Όλες οι αίθουσες πια έχουν ειδικά συστήματα κλιματισμού, μπορείς να κλείσεις εισιτήριο online και παρόλο που οι παραστάσεις γίνονται βράδυ ο φωτισμός της σκηνής δεν επηρεάζει την πρόσληψη του δράματος. Υπήρχε όμως κάποτε μια εποχή όπου η φύση ήταν ο μόνος σκηνοθέτης.

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στην Αθήνα οι παραστάσεις γίνονταν πάντα την Άνοιξη, στα Μεγάλα Διονύσια, σηματοδοτώντας το άνοιγμα της σοδειάς του κρασιού από το προηγούμενο Φθινόπωρο. Ο καιρός ήταν ζεστός, άλλα ο ήλιος δεν έκαιγε ακόμα. Αυτό βοηθούσε τους επισκέπτες να ταξιδεύουν με ασφάλεια στην Αθήνα με πλοίο. Όσοι ζούσαν στα περίχωρα μπορούσαν να πάνε στην πόλη και να κοιμηθούν στο ύπαιθρο.

Το αθηναϊκό θέατρο απευθυνόταν σε ένα κοινό 15.000 ή και περισσότερων ανθρώπων. Η κεντρική σκηνή και ο πιο απομακρυσμένος θεατής είχαν απόσταση πάνω από 1οο μέτρα .  Για να ακουστεί η φωνή του ηθοποιού που μιλούσε ή τραγουδούσε χρειαζόταν  δεινή εκπαίδευση. Πιθανόν οι αρχαίοι να είχαν καλύτερη ακοή και σίγουρα υπήρχε λιγότερός θόρυβος σε σχέση με εμάς που ζούμε σε μια πολύβουη καθημερινότητα. Στο αρχαίο θέατρο δεν υπήρχαν πλαϊνοί τοίχοι για την αντανάκλαση του ήχου και έτσι οι ηθοποιοί ήταν υποχρεωμένοι να κάνουν μετωπική απαγγελία. Ο άνεμος επίσης ήταν πάντα ένας επικίνδυνος παράγοντας. Οι μακροσκελείς λόγοι της αρχαιοελληνικής τραγωδίας έπρεπε να ταιριάζουν με τις απαιτήσεις του χώρου.

Advertising

Advertisements
Ad 14
περιβάλλον
Επίδαυρος 1956. Δημήτριος Χαρασιάδης. Πηγή: www.benakishop.gr

Το σημαντικότερο όμως όλων ήταν ότι η παράσταση γινόταν μέσα σε φυσικό περιβάλλον. Ο θεατής ένιωθε την κίνηση του ήλιου, τον ξαφνικό άνεμο, έβλεπε τα πουλιά να πετάνε. Η φύση όριζε το σκηνικό. Ο θεατής ζούσε την παράσταση στο τώρα. Μοιραζόταν την ίδια αίσθηση του χώρου με τους ηθοποιούς που στέκονταν στο κατώφλι ενός τάφου ή έξω από ένα ανάκτορο. Τα αρχαία θέατρα είναι ανοιχτά προς τον ουρανό και αυτό μεγεθύνει την αντίληψη των θεατών για την μοίρα, τους θεούς και το πεπρωμένο του ανθρώπου που είναι πάντα άγνωστο.

Το 1927 σε μια παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη στους Δελφούς, τη στιγμή που ο Προμηθέας αναφερόταν στο συκώτι του που το ράμφιζαν οι αετοί, δυο αετοί πέταξαν πάνω απο το βουνό. Φανταστείτε το δέος που θα ένιωσαν οι θεατές! Τρία χρόνια αργότερα σε μια παράσταση των Ικέτιδων του Αισχύλου στους Δελφούς, η βροχή συνέπεσε με την κορύφωση της πλοκής, και η λιακάδα συνέπεσε με το θριαμβευτικό τέλος δημιουργώντας και πάλι την αίσθηση ότι η παράσταση είναι μέρος μιας μεγαλύτερης κοσμικής διαδικασίας.

Οι σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος που γίνονται μες το κατακαλόκαιρο και πάντα βράδυ με τον φωτισμό της σκηνής είναι αδύνατον να δημιουργήσουν τις ίδιες ευκαιρίες για “θεϊκές” παρεμβάσεις. Ειδικά τα τελευταία χρόνια με την κλιματική αλλαγή και τις βροχές οι παραστάσεις σε ανοιχτούς χώρους γίνονται όλο και πιο ριψοκίνδυνες. Οι Θόρυβοι των αστικών κέντρων, τα αυτοκίνητα που περνάνε, τα αεροπλάνα που πετάνε μας θυμίζουν διαρκώς ότι οι παραστάσεις τώρα πια είναι παράταιρες με το περιβάλλον.

Πρέπει να θυμόμαστε  πάντα ότι ήταν η φύση που σαν γυναίκα χρησιμοποίησε τα βουνά σαν προστατευτικό στήθος και την κοιλότητα της σκηνής σαν μήτρα για να γεννήσει ένα από τα μεγαλύτερα δώρα στη ζωή του ανθρώπου: την τέχνη του θεάτρου!

Advertising

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…