Τι είναι το Site Specific θέατρο;

site specific
“Insenso” του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Πηγή: monopoli.gr

Στην αρχαία Ελλάδα όλες οι παραστάσεις γίνονταν σε ανοιχτά θέατρα. Οι αρχιτεκτονικές γνώσεις των αρχαίων Ελλήνων δεν ήταν επαρκείς για να ξέρουν πως να στεγάσουν χιλιάδες άτομα σε κλειστούς χώρους. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο το φυσικό περιβάλλον και να δημιουργήσουν αμφιθέατρα με κερκίδες που κοιτούσαν κλιμακωτά προς τη σκηνή. Οι αρχαίοι θεατές θεωρούσαν αυτονόητο ότι θα έπρεπε να βρεθούν στον ανοιχτό χώρο από το ξημέρωμα προκειμένου να παρακολουθήσουν μια παράσταση. Οι τραγωδοί επίσης ήξεραν πως να ενσωματώσουν το περιβάλλον στον μύθο χρησιμοποιώντας το φως του ήλιου, τις παρόδους αλλά και την ακουστική του θεάτρου.

Φυσικά οι αρχιτεκτονικές γνώσεις των ανθρώπων εξελίχθηκαν και έτσι άρχισαν να φτιάχνονται τα θέατρα όπως τα ξέρουμε σήμερα. Η σκηνή είναι υπερυψωμένη και οι θεατές παρακολουθούν από την αυλαία ή τον εξώστη. Αυτή η αρχιτεκτονική έχει κάνει τον σύγχρονο θεατή να θεωρεί δεδομένο ότι οι παραστάσεις γίνονται αποκλειστικά σε κλειστές θεατρικές σκηνές. Τι γίνεται όμως όταν οι σκηνοθέτες μεταφέρουν το κοινό εκτός θεάτρου; Τότε μιλάμε για τις site specific παραστάσεις.

site specific
Ε-φυγα Μικρασία απο την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου. Πηγή: elculture.gr

 

Το 2012  στο Φεστιβάλ Αθηνών ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθέτησε το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη «Insenso». Οι θεατές της παράστασης περπάτησαν την οδό Πειραιώς και βρέθηκαν σε έναν καλά κρυμμένο υδροβιότοπο τον οποίο εκμεταλλεύτηκε σκηνοθετικά ο Μιχάλης Μαρμάρινός. Το πρώτο μέρος της παράστασης παίχτηκε σε φυσικό φως και σε εξωτερικό χώρο. Οι ταξιθέτριες έπειτα οδήγησαν τους θεατές μέσα από χωμάτινους δρόμους στον κλειστό χώρο της Πειραιώς όπου ερμηνεύτηκε το δεύτερο μέρος. Τόσο στον εξωτερικό, όσο και στον εσωτερικό χώρο υπήρχε πιάνο που έντυνε μουσικά την παράσταση.

Η σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου έκανε μια site specific παράσταση με τον τίτλο Ε_φυγα Μικρασία με θέμα την προσφυγιά και την αναγκαστική μετανάστευση. Πρωταγωνιστές της παράστασης ήταν οι απόγονοι των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας. Οι θεατές περπατούσαν σε μια ιδιότυπη γειτονία του συνοικισμού. Το σκηνικό της παράστασης ήταν τα μικρά προσφυγικά σπίτια στα οποία οι θεατές έμπαιναν και ακούγανε τις ιστορίες των προσφύγων. Τους άκουγαν να τραγουδούν μικρασιάτικα τραγούδια, τους τρατάρανε γλυκό και φυσικά όλα τα αντικείμενα και τα ρούχα ήταν εποχής.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Θα μπορούσατε να φανταστείτε παραστάσεις να δίνονται σε εγκαταλελειμμένα σπίτια; Η ιδέα για τα Χ APPARTMENTS ξεκίνησε από τον Matthias Lilienthal το 2002. Το 2015 δεκαπέντε Έλληνες αλλά και διεθνείς καλλιτέχνες δημιούργησαν έργα για σπίτια και διαμερίσματα της Αθήνας. Οι θεατές έμπαιναν ανα δέκα λεπτά και μετακινούνται εξωτερικά από σπίτι σε σπίτι. Τα διαμερίσματα ήταν μεσοπολεμικά με πλούσια αρχιτεκτονικό παρελθόν. Το σκηνικό ήταν χώροι κενοί και κατοικίες γεμάτες μνήμες και παλιά αντικείμενα.

Στη Θεσσαλονίκη το κλείσιμο ενός από τα γνωστότερα θέατρα της πόλης, οδήγησε τη σκηνοθέτρια Χριστίνα Χατζηβασιλείου να μεταφέρει τον «Βυσσινόκηπο»  του Τσέχοφ στο φυσικό του θα λέγαμε χώρο, στη Βίλα Καπαντζή. Ένα από τα πιο όμορφα αρχοντικά της Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκε κατάλληλα ώστε να φιλοξενήσει το εμβληματικό έργο του Τσέχοφ. Οι Θεατές στα καθίσματα τους παρακολουθούσαν τους ηθοποιούς να μπαινοβγαινουν από τα δωμάτια, να πίνουν το τσάι τους και να ανεβοκατεβαίνουν τις σκάλες. Στο τέλος τους είδαν να μαζεύουν τα πράγματα τους και να φεύγουν από τη Βίλα καπατζή αποδίδοντας το δραματικό φινάλε του έργου.

Οι site specific παραστάσεις επαναφέρουν την αρχαία ιδέα της Τέχνης σε εξωτερικό χώρο. Φύση και θέατρο γίνονται ξανά ένα. Άλλωστε η φύση είναι ο τόπος που τρέχει ο άνθρωπος για να φωνάξει την οδύνη του…

site specific
Ο Βυσσινόκηπος σκηνοθετημένος από την Χριστίνα Χατζηβασιλείου στη Βίλα Καπαντζή. Πηγή: Christina.chatzivasileiou.gr

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…