Σάρα Κέιν: Μια σύγχρονη “κλασσική” συγγραφέας

https://www.neolaia.gr
https://www.neolaia.gr

Η Σάρα Κέιν υπήρξε ένας διάττων αστέρας. Διέγραψε την εγκόσμια πορεία της θέτοντας τους δικούς της όρους, κοινώς αντισυμβατική, με επαναστατικό πνεύμα και την ορμή μιάς έφηβης με βαθιά ωριμότητα. Ακολουθούσε την αναλυτική, επώδυνη μεν, πορεία θεώρησης των κοινωνικών και ανθρώπινων στοιχείων, επιχειρώντας την αποδόμησή τους και την ανασύνθεσή τους πάνω στην βάση της αλήθειας. Προκειμένου, λοιπόν, να επιτύχει την απογύμνωση των πάντων, μίλησε με ωμότητα, υπήρξε σκληρή, χωρίς επιείκεια και καθωσπρεπισμό, δίχως να χαϊδεύει τα αυτιά των θεατών και επ’ ουδενί επιζητούσε τη αποδοχή των κριτικών. Άλλωστε η πραγματικότητα αυτή καθαυτή δεν είναι τρομακτική; και η αλήθεια δεν είναι εξίσου επώδυνη; επομένως προς τι η ωραιοποίηση; προς τι η σμίλευση των επίμαχων γωνιών; Έτσι, λοιπόν, κι αυτή δεν έκλεινε το μάτι στο θεατή με γυναικεία πονηρία (αλλοίμονο!) αλλά ‘έφτυνε’ την αλήθεια τους στο πρόσωπο τους. Μια πρόκληση και ένα σοκ, ταυτόχρονα και για τους κριτικούς που δεν της χαρίστηκαν καθόλου, την υποτίμησαν και της συμπεριφέρθηκαν με σκληρότητα. Η θορυβώδης φωνή της συνέχισε να ακούγεται ώσπου σταδιακά συγχρονίστηκε με εκείνες των Τζο Πένχολ, Τζεζ Μπάτεργουορθ,  Άντονι Νίλσον,  Μάρτιν Μακ Ντόνα,  Μαρκ Ρέιβενχιλ, που μαζί έστησαν το καινοτόμο inyerface theatre που ‘σκανδάλισε’ το κοινό με την ωμή αναπαράσταση της πραγματικότητας. Κανείς στενόμυαλος δεν μπορούσε να διακρίνει το ρόδο μέσα στα αγκάθια, την αισιοδοξία που φώναζε μέσα στην απελπισία, την ανάγκη που αχνοφαινόταν μέσα στην κραυγή. «Με το που συνειδητοποιήσεις  ότι η ζωή είναι πολύ σκληρή και βάναυση, η μόνη λύση είναι να ζήσεις  με όσο πιο πολύ ανθρωπισμό, χιούμορ και ελευθερία μπορείς», έλεγε.

Πάσχιζε με τον ίδιο της τον εαυτό, αναζητούσε το στίγμα της στο κόσμο, ανήσυχη, αεικίνητη στη δίνη των σκέψεών της και της ανάγκης της να αυτοπροσδιοριστεί μέσα σ’ ένα κόσμο που της δημιουργούσε τρόμο. Τρομαγμένη και κυνηγημένη από την κατάθλιψη, έδωσε τέλος στη ζωή της ενώ νοσηλευόταν. Στο τελευταίο έργο της «4:48 Ψύχωση» περιέγραφε με ανατριχιαστικό τρόπο την οδυνηρή πορεία προς το κατ’ επιλογή τέλoς.

Άξιο επανάληψης το ‘Λαχταρώ’, ένα από τα κορυφαία ποιήματα και θεατρικά του 20ου αι, που ολοκλήρωσε λίγο πριν την αυτοκτονία της το 1999. Ένα μακροσκελές έργο, ‘ωδή’ στο έρωτα που ανυψώνει αλλά και τσακίζει.

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

«Λαχταρώ», (Σάρα Κέιν, 1998)

«Και θέλω να παίζουμε κρυφτό και να σου δίνω τα ρούχα μου

και να σου λέω πόσο μ’ αρέσουν τα παπούτσια σου

Διαβάστε επίσης  Studio Μαυρομιχάλη, παράταση για τους Επιβάτες

και να κάθομαι στα σκαλιά ενώ εσύ κάνεις ντουζ

Advertising

και να σου τρίβω το σβέρκο

και να σου φιλάω τα πόδια και να σε κρατάω απ’ το χέρι

και να βγαίνουμε για φαγητό

και να μη με νοιάζει που τρως το δικό μου

Advertising

και να σε συναντώ στου Ρούντυ και να μιλάμε για τον καιρό

και να πληκτρολογώ τα γράμματά σου

και να κουβαλάω τα πράγματά σου

και να γελάω με την παράνοιά σου

Advertising

και να σου δίνω κασέτες που δεν τις ακούς

και να βλέπουμε σπουδαίες ταινίες και να βλέπουμε άθλιες ταινίες

και να γκρινιάζουμε για το ραδιόφωνο

και να σε βγάζω φωτογραφίες όταν κοιμάσαι

Advertising

και να σηκώνομαι για να σου φέρνω καφέ

και κουλούρια και κρουασάν

και να πηγαίνουμε στου Φλόρεντ

και να πίνουμε καφέ τα μεσάνυχτα

Advertising

και να μου κλέβεις τα τσιγάρα

και ποτέ να μην μπορώ να βρω ένα σπίρτο

και να σου λέω τι είδα στην τηλεόραση το προηγούμενο βράδυ

και να σε πηγαίνω στον οφθαλμίατρο

Advertising

και να μη γελάω με τα αστεία σου

και να σε θέλω το πρωί μα να σ’ αφήνω να κοιμηθείς λίγο ακόμα

και να φιλάω την πλάτη σου και να χαϊδεύω το δέρμα σου

και να σου λέω πόσο μ’ αρέσουν τα μαλλιά σου,

Advertising

τα μάτια σου, τα χείλη σου,

ο λαιμός σου, το στήθος σου, ο κώλος σου

και να περιμένω στα σκαλιά καπνίζοντας

μέχρι να γυρίσει σπίτι ο γείτονάς σου

Advertising

και να περιμένω στα σκαλιά καπνίζοντας

μέχρι εσύ να γυρίσεις σπίτι

και να ανησυχώ όταν αργείς

και να ξαφνιάζομαι όταν έρχεσαι νωρίς

Advertising

και να σου δίνω ηλιοτρόπια

και να πηγαίνω στο πάρτι σου

και να χορεύω μέχρι τελικής πτώσης

και να μετανιώνω όταν κάνω λάθος

Advertising

και να χαίρομαι όταν με συγχωρείς

Διαβάστε επίσης  Η ανατομία του αντιεμβολιαστικού κινήματος

και να κοιτάω τις φωτογραφίες σου

και να εύχομαι να σε ήξερα από πάντα

και ν’ ακούω τη φωνή σου στα αυτιά μου

Advertising

και να νιώθω το δέρμα σου στο δέρμα μου

και να τρομάζω όταν θυμώνεις

και το ένα σου μάτι έχει γίνει κόκκινο

και το άλλο γαλάζιο και η χωρίστρα σου στα αριστερά

Advertising

και το πρόσωπο σου σαν Κινέζου

και να σου λέω ότι είσαι πανέμορφος

και να σε αγκαλιάζω όταν αγχώνεσαι

και να σε κρατάω όταν πονάς

Advertising

και να σε θέλω όταν σε μυρίζω

και να σε προσβάλλω όταν σε αγγίζω

και να κλαψουρίζω όταν είμαι δίπλα σου

και να κλαψουρίζω όταν δεν είμαι

Advertising

και να μου τρέχουν τα σάλια στο στήθος σου

και να σε πνίγω τη νύχτα

και να κρυώνω όταν παίρνεις την κουβέρτα

και να ζεσταίνομαι όταν δεν την παίρνεις

Advertising

και να λιώνω όταν χαμογελάς

και να διαλύομαι όταν γελάς

και να μην καταλαβαίνω γιατί νομίζεις ότι σε απορρίπτω

όταν δε σε απορρίπτω

Advertising

και να αναρωτιέμαι πως σου πέρασε απ’ το μυαλό

ότι θα μπορούσα

ποτέ να σ’ απορρίψω

και να αναρωτιέμαι ποιος είσαι

Advertising

αλλά να σε δέχομαι ούτως ή άλλως

και να σου λέω για το μαγεμένο ξωτικό του δάσους

που διέσχισε πετώντας τον ωκεανό επειδή σε αγαπούσε

και να σου γράφω ποιήματα

Advertising

και να αναρωτιέμαι γιατί δε με πιστεύεις

και να αισθάνομαι κάτι τόσο βαθύ

που να μη βρίσκω λόγια να το περιγράψω

και να θέλω να σου αγοράσω ένα γατάκι

Advertising

το οποίο θα ζηλεύω επειδή θα το προσέχεις περισσότερο από μένα

και να σε κρατάω στο κρεβάτι όταν πρέπει να φύγεις

και να κλαίω σα μικρό παιδί όταν τελικά το κάνεις

και να διώχνω τις κατσαρίδες

Advertising

και να σου αγοράζω δώρα που δε θέλεις

Διαβάστε επίσης  «Έξω Πάνω Μέσα Κάτω» στο Βρεφικό Θέατρο ΚΘΒΕ

και να τα παίρνω πάλι πίσω

και να σου ζητάω να με παντρευτείς

και να λες πάλι όχι

Advertising

αλλά να συνεχίζω να στο ζητάω

επειδή αν και νομίζεις ότι δεν το εννοώ

πάντα το εννοούσα από την πρώτη φορά που στο ζήτησα

και να περιπλανιέμαι στην πόλη

Advertising

με τη σκέψη πως είναι άδεια χωρίς εσένα

και να θέλω ό,τι θέλεις

και να νομίζω ότι χάνω τον εαυτό μου

αλλά να ξέρω πως είμαι ασφαλής μαζί σου

Advertising

και να σου λέω για τη χειρότερη πλευρά μου

και να προσπαθώ να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου

επειδή δεν αξίζεις τίποτα λιγότερο

και να απαντάω στις ερωτήσεις σου

Advertising

όταν θα προτιμούσα να μην το κάνω

και να σου λέω την αλήθεια

όταν στην πραγματικότητα δεν το θέλω

και να προσπαθώ να είμαι ειλικρινής

Advertising

επειδή ξέρω ότι το προτιμάς

και να νομίζω ότι όλα έχουν τελειώσει

αλλά να κρατιέμαι για δέκα λεπτά ακόμα

πριν με πετάξεις έξω από τη ζωή σου και ξεχάσω ποια είμαι

Advertising

και να προσπαθώ να σε πλησιάσω

επειδή είναι όμορφα να σε μαθαίνω και αξίζει τον κόπο

και να σου μιλάω κακά γερμανικά και εβραϊκά χειρότερα

και να σου κάνω έρωτα στις τρεις το πρωί

Advertising

και κάπως

με κάποιο τρόπο

να σου εκφράζω έστω και λίγο

τον ακάθεκτο

Advertising

τον ακατάλυτο

τον ακατάσβεστο

τον μεταρσιωτικό

τον ψυχαναλυτικό

Advertising

τον άνευ όρων

τον τα πάντα πληρούντα

τον δίχως τέλος και δίχως αρχή,

ερωτά μου για σένα».

Advertising

 

 

 

ΠΗΓΕΣ

Κοραλία Ξεπαπαδέα, «Λαχταρώ»: Το αμύθητο ερωτικό ποίημα της Σάρα Κέιν που θα στοιχειώνει όποιον τόλμησε να ερωτευτεί, έστω μία φορά στη ζωή του στο https://www.neolaia.gr
Αργυρώ Μποζώνη, «Δε μ’ αρέσει καθόλου το θέατρο ως απλή αφορμή για νυχτερινή έξοδο» στο https://www.elculture.gr

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Γνωσιακό-Συμπεριφορικό Δράμα: Ένα θεραπευτικό παιχνίδι για το παιδί

Μάθετε πώς το Γνωσιακό-Συμπεριφορικό Δράμα βοηθά τα παιδιά να διαχειρίζονται

Προβλεπτικοί παράγοντες της δυσλεξίας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Προβλεπτικοί παράγοντες της δυσλεξίας, θα