Ταρτούφος: Ο Μολιέρος εναντίον της θρησκευτικής υποκρισίας

Ταρτούφος: Ο Μολιέρος εναντίον της θρησκευτικής υποκρισίας
Ταρτούφος: Ο Μολιέρος εναντίον της θρησκευτικής υποκρισίας Πηγή εικόνας: www.tanea.gr

Ο Μολιέρος (Ζαν-Μπατιστ Ποκλέν) γεννήθηκε το 1622 στο Παρίσι και πέθανε το 1673. Είναι ίσως ο σημαντικότερος Ευρωπαίος κωμωδιογράφος μετά τον Αριστοφάνη. Οι κωμωδίες ηθών και χαρακτήρων που έγραψε ενέπνευσαν πολλούς μεταγενέστερους θεατρικούς συγγραφείς. Τα έργα του έχουν μείνει αθάνατα εδώ και 4 αιώνες και παίζονται ακόμα κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού. Μία πολύ σημαντική κωμωδία ωστόσο που τον ταλαιπώρησε πιο πολύ ήταν ο Ταρτούφος.

Το έργο παρουσιάστηκε το 1664 για πρώτη φορά. Ο Ταρτούφος ήταν λαϊκό μέλος της Εταιρείας Αγίας Μεταλήψεως της οποία τα μέλη, λαϊκοί και κληρικοί αναλάμβαναν τα καθήκοντα των εξομολόγων. Στην κωμωδία που έγραψε ο Μολιέρος κεντρικό πρόσωπο είναι ο Ταρτούφος ένας υποκριτής που με το πρόσχημα της πίστης εκμεταλλεύεται τον θρησκόληπτο Οργκόν, έναν πλούσιο αστό, και εγκαθίσταται σπίτι του προσπαθώντας να κερδίσει χρήματα και να παντρευτεί την κόρη του.

Ο Οργκόν πεπεισμένος για τον ενάρετο χαρακτήρα του Ταρτούφου υπόσχεται να τον παντρέψει με την κόρη του και να του παραχωρήσει το σπίτι του. Όταν μετά από σχέδιο της γυναίκας του Οργκόν και χάρη στο αχαλίνωτο του χαρακτήρα του ο Ταρτούφος αποκαλύπτεται. Ωστόσο ο Ταρτούφος έχοντας πλέον το σπίτι στο όνομά του και ξέροντας ένα ένοχο μυστικό του Οργκόν τους διώχνει από το σπίτι και καταγγέλλει τον Οργκόν στις αρχές. Ωστόσο με την μεσολάβηση του παλατιού ο Ταρτούφος οδηγείται στην φυλακή και η ζωή των ανωτέρω αποκαθίσταται.

https://www.evripidis.gr/product/20810/o-tartoyfos-/
https://www.evripidis.gr/product/20810/o-tartoyfos-/

Η κωμωδία αυτή δεν στρέφεται εναντίον του θρησκευτικού συναισθήματος αλλά της υποκρισίας αρκετών πιστών. Άλλωστε δεν έχουμε στοιχεία ότι ο Μολιέρος ήταν άθεος. Στο τέλος του έργου άλλωστε υπάρχει η παρότρυνση να μην εξισώνεται με κάθε θεοσεβούμενος άνθρωπος με τον Ταρτούφο. Ωστόσο, ο Μολιέρος μπλέκεται σε μία διαμάχη που κρατάει καιρό όταν τα μέλη της Αδερφότητας της Αγίας Ευχαριστίας κατηγορούν τον Ταρτούφο για ασέβεια. Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια και η μεσολάβηση του παλατιού για να επιτραπεί τελικά στον Μολιέρο να εκδώσει το έργο και να μπορεί να το ανεβάζει. Πιο συγκεκριμένα, το έργο παρουσιάζεται ολόκληρο το 1669 με μεγάλη επιτυχία. Ακολουθεί μία σειρά επιτυχημένων παραστάσεων και έπειτα από λίγο ο Μολιέρος καταφέρνει να εκδώσει το έργο του.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ο Ταρτούφος άλλωστε εκφράζει την εποχή του και παράλληλα αποδείχτηκε προφητικό έργο. Η θρησκευτική υποκρισία φάνηκε και στην πραγματικότητα, ενώ χρειάστηκε πράγματι η βοήθεια του παλατιού για να αποκατασταθεί τελικά. Παράλληλα είναι φανερή η κωμική διάθεση του έργου, η ευστροφία της υπηρέτριας, η αρνητική πλευρά που έχει ένας γάμος όταν γίνεται με το ζόρι και την ανάλυση και σκιαγράφηση των χαρακτήρων, εμφανή στοιχεία δηλαδή της δραματουργίας του Μολιέρου.

https://gialino.gr/tartoufos/
https://gialino.gr/tartoufos/

Ο Γκολντόνι to 1751 γράφει τον Μολιέρο, μία κωμωδία που μαζί με τον γάμο του Γάλλου δραματουργού περιγράφει και το ανέβασμα του Ταρτούφου από τον Μολιέρο όταν του δόθηκε η άδεια. Καθώς ο Γκολτνόνι γνώριζε το Μολιέρο μόνο μέσα από τις κωμωδίες του, η ιστορικότητα του έργου μπορεί να αμφισβητηθεί όσον αφορά τις λεπτομέρειες έχει όμως σημαντική δρατουργική αξία.

Γεννηθήκα στα Χανιά το 1990. Ασχολούμαι 12 χρόνια με τη συγγραφή παραμυθιών και άρθρων ενώ τα τελευταία χρόνια άρχισα την συγγραφή θεατρικών έργων και την υποκριτική δύο πράγματα που αποτελούν τον ζωτικό μου χώρο. Έχω εκδώσει ένα βιβλίο με παιδικές ιστορίες με τίτλο Ρώτα το παραμύθι. Θεωρώ το διάβασμα το Θέατρο και τον Κινηματογράφο την πιο κατάλληλη ψυχαγωγία

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…