Άννα Συνοδινού: Μία ηθοποιός με ήθος, παιδεία και αξιοπρέπεια

Άννα Συνοδινού. Πηγή εικόνας: newsbomb.gr

Η Άννα Συνοδινού ήταν μεγάλη πρωταγωνίστρια του θεάτρου. Συμμετείχε όμως και σε αρκετές κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Υπηρέτησε όσο καμία άλλη ηθοποιός την αρχαία τραγωδία με περίσσιο ταλέντο. Δεν ήταν ακόμα μία σπουδαία ηθοποιός της σκηνής αλλά μία ηθοποιός με ήθος, παιδεία και αξιοπρέπεια. Τρεις αρετές που σπανίζουν στις μέρες μας.

Ούσα μέλος μιας πολύτεκνης οικογένειας με καταγωγή από την Αμοργό μαγεύτηκε από την θεατρική αυλαία. Αποφάσισε να δώσει εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο, πετυχαίνοντας τον στόχο της και αποφοίτησε από την δραματική σχολή το 1949. Ένα χρόνο πριν πήρε το βάπτισμα του πυρός στην θεατρική παράσταση του Εθνικού, «Συρανό ντε Μπερζεράκ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη. Τελειώνοντας τις σπουδές της δούλεψε με τα ιερά τέρατα της εποχής Κατίνα Παξινού, Αλέξη Μινωτή, Κυβέλη, Μαρίκα Κοτοπούλη και Θάνο Κωτσόπουλο.

Η Άννα Συνοδινού αναδείχθηκε στην αρχαία τραγωδία

Η αρχοντιά, ο μεστός λόγος και η σωστή άρθρωση της την βοήθησαν να αναδειχθεί και να διαπρέψει στην αρχαία τραγωδία. Στοιχεία που αποζητούν σκληρή δουλειά και πολλή θέληση προκειμένου να σταθεί μία ηθοποιός στα αρχαία κείμενα και δη σε τραγωδίες. Η Επίδαυρος είχε γίνει το δεύτερο σπίτι της. Πρωταγωνίστησε σε απαιτητικούς ρόλους έργων όπως Αντιγόνη, Άλκηστις, Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Λυσιστράτη και Κλυταιμνήστρα. Επιπλέον, έπαιξε σε παραστάσεις κλασσικού έργα ρεπερτορίου συμπεριλαμβανομένου του Κωστή Παλαμά, του Αλέξανδρου Δουμά και του Σαίξπηρ. Το 1964, μετά την αποχώρηση της από το Εθνικό Θέατρο, ίδρυσε το Θέατρο Λυκαβηττού και την Ελληνική Σκηνή, αναδεικνύοντας νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες.

Σε θεατρική παράσταση κλασσικού ρεπερτορίου. Πηγή εικόνας: clickatlife.gr

Η περίοδος της χούντας ήταν μια δύσκολη εποχή για εκείνη, καθώς το καθεστώς κατάσχεσε το θέατρο της. Έτσι, από το 1967 μέχρι το 1972 εγκατέλειψε το καλλιτεχνικό στερέωμα και εργάστηκε στην επιχείρηση του συζύγου της, Γιώργου Μαρινάκη. Με την επάνοδο της συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και, εκ νέου, με το Εθνικό Θέατρο.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η ενασχόληση της με την πολιτική και η επιστροφή της στο σανίδι

Η Άννα Συνοδινού ήταν ένα άτομο χαμηλών τόνων, χωρίς να προκαλεί ακόμα και όταν ασχολήθηκε με την πολιτική. Είχε αξίες, οράματα και ήταν πολύ περήφανος άνθρωπος. Κατά την διάρκεια της παρουσίας της στα κοινοβουλευτικά έδρανα, βοήθησε σε μια σειρά από προτάσεις για την βελτίωση του θεάτρου και της παιδείας. Ούσα βουλευτής εισήγαγε το μάθημα της καλλιτεχνικής παιδείας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευσης. Επίσης, ανάμεσα σε άλλα, ζήτησε την ένταξη των ηθοποιών στο ΙΚΑ, την ίδρυση της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης και την ορθή λειτουργία των μουσικών ιδρυμάτων. Από την βουλευτική της ιδιότητα παραιτήθηκε το 1990, επιστρέφοντας στο θέατρο. Η επιστροφή της στο θεατρικό σανίδι σήμανε και την ένταξη της στις τάξεις του Εθνικού Θεάτρου.

Η Άννα Συνοδινού αναδείχθηκε την αρχαία τραγωδία. Πηγή εικόνας: protagon.gr

Οι δάσκαλοι της στην δραματική σχολή της έδωσαν γερές βάσεις και την μύησαν στο αρχαίο ελληνικό δράμα και στο κλασσικό θέατρο. Αργότερα όλη αυτή η γνώση για την υποκριτική τέχνη ξεκίνησε να την διαχέει και στους δικούς της μαθητές. Δίδαξε σε δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Πέλου Κατσέλη, της Καλλιτεχνικής Εταιρείας Αθηνών και του Ωδείου Αθηνών. Ήταν άνθρωπος που πάντα υποστήριζε και πίστευε την νεολαία και την παιδεία που έπρεπε να τους κληρονομεί η Ελλάδα.

Τέλος, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι στην καριέρα της τιμήθηκε πολλές φορές. Της αποδόθηκαν τα παράσημα Ευποιΐας, Ταξιάρχη του Φοίνικος, μετάλλιο της πόλης των Αθηνών και το βραβείο Κοτοπούλη. Ακόμη, βραβεύτηκε για την καλλιτεχνική προσφορά της από την Γαλλία, την Δανία, τον Λίβανο και την Ιταλία.

Διαδικτυακές πηγές

Σύκκα, Γ. (2016). Άννα Συνοδινού: Αρχοντική, Παθιασμένη και υπερήφανη. Ανακτήθηκε από kathimerini.gr. Τελευταία πρόσβαση 15 Οκτωβρίου 2020.

Advertising

Σκιαδάς, Γ. Ε. (2020). Η θεατροδέσποινα Άννα Συνοδινού. Ίδρυσε το «Θέατρον Λυκαβηττού». Ανακτήθηκε από taathinaika.gr. Τελευταία πρόσβαση 15 Οκτωβρίου 2020.

¨Η ζωή της μεγάλης τραγωδού Άννας Συνοδινού: Έχασα τρία παιδιά στις αρένες της Επιδαύρου¨. (2016). Ανακτήθηκε από eirinika.gr. Τελευταία πρόσβαση 15 Οκτωβρίου 2020.

Βιογραφίες / Θέατρο – Κινηματογράφος. Άννα Συνοδινού. Ανακτήθηκε από sansimera.gr. Τελευταία πρόσβαση 15 Οκτωβρίου 2020.

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων Οι επαναλαμβανόμενες

Misericordia: Μια βόμβα κάτω από το τραπέζι

Ο Alain Guiraudie δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης στη σύγχρονη