[punica-dropcap]Α[/punica-dropcap]ν και η δυναμική της ψηφιακής τεχνολογίας έχει σαρώσει την τέχνη της αναλογικής φωτογραφίας, το film δεν παραδίδει τα όπλα και ύστερα από μία εμπορική κάμψη την τελευταία δεκαετία επιστρέφει δριμύτερο. Με πάνω από 9 εκατομμύρια φωτογράφους να το έχουν ταγκάρει στο Instagram, το hashtag #FilmsIsNotDead χωρίς αμφιβολία θα μπορούσε να αποτελέσει το μήνυμα αυτό του άρθρου.
Όπως γράφει το TIME, το 2017, εταιρίες όπως η Kodak, Fujifilm, και Harman Technology, που κατασκευάζουν τα δημοφιλή Ilfold Photo black-and-white films, βίωσαν μία επιστροφή. «Βλέπουμε μία χρόνο με το χρόνο αύξηση των πωλήσεων των φιλμ της τάξεως του 5%», δηλώνει ο Giles Branthwaite, ο διευθυντής μάρκετινγκ και πωλήσεων της Harman.
Και αυτό γιατί; Σύμφωνα με το Dennis Olbrich, πρόεδρο της Kodak Alaris, της εταιρίας που αγόρασε τα τμήματα φιλμ της Kodak, το κύμα αυτό δυναμώνει κυρίως λόγω μίας νέας γενιάς επαγγελματιών που μεγάλωσαν με την ψηφιακή μηχανή αλλά ανακατεύτηκαν με το φιλμ, «ανακάλυψαν τη μαγεία του και απλά την ερωτεύτηκαν».
Οι βασικοί λόγοι για να ερωτευθεί κανείς τη φωτογραφία με film «γυρίζουν» γύρω από τις ιδιότητες του ίδιου αντικειμένου. Αν και το κόστος είναι υψηλότερο και η καμπύλη μάθησης πιο απότομη, η φωτογράφιση με film είναι μαγευτική.
Σκέφτεσαι πριν φωτογραφήσεις
Η αναλογική φωτογραφία θα μπορούσαμε να πούμε καταχρηστικά ότι σου επιτρέπει και σου υπαγορεύει ταυτόχρονα να σκεφτείς πριν κάθε κλικ. Σύμφωνα με τον Olbrich, το film σε ωθεί να σκεφτείς πριν την εικόνα, να την φτιάξεις στο μυαλό σου, πριν ενεργήσεις. Αυτό κατά πολλούς έχει ως αποτέλεσμα πιο καλλιτεχνικές φωτογραφίες και πιο εντυπωσιακές εικόνες γενικότερα. Όταν γίνει μία σωστή λήψη μίας αναλογικής φωτογραφίας, τόσο το φως όσο και οι σκιές αποτυπώνονται μαγευτικά σε ένα φυσικό αρνητικό που κρατάει για πάντα.
Χάνεις το έλεγχο και το στοιχείο της έκπληξης υπερτερεί
Για τον φωτογράφο Aaron Joel Santos, η φωτογραφία με film εμπεριέχει περισσότερη ελευθερία και στις περισσότερες περιπτώσεις του επιτρέπει να αιχμαλωτίσει μία εικόνα που ειδάλλως δε θα μπορούσε. Με μία ψηφιακή μηχανή είναι εύκολο να τραβήξεις και να ποστάρεις μία φωτογραφία, αλλά είναι δύσκολο να ερωτευθείς τη διαδικασία – είναι τόσο μηχανική και αυτοματοποιημένη. Με το film πρέπει να καταβάλεις προσπάθεια και να διαθέσεις χρόνο. Από αυτό μαθαίνεις και το ερωτεύεσαι.
Κάνεις ατέλειωτα λάθη οδηγούν σε μία ιδανική λήψη
Όταν κανείς φωτογραφίζει με μία αναλογική μηχανή είναι πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπος με μία σειρά λαθών, όπως κακοφωτισμένες ή λάθος εστιασμένες φωτογραφικές προσπάθειες. Παρόλα αυτά, τέτοια παραδείγματα πολλές φορές δημιουργούν απρόσμενα όμορφες φωτογραφικές εικόνες. Αυτά τα ατυχήματα δεν μπορούν ποτέ να δημιουργηθούν από μία ψηφιακή κάμερα, ακόμα και ο φωτογράφος προσπαθήσει, δε θα είναι ποτέ αυθεντικά.
Το film μας μαθαίνει πολλά για το φως και τα χρώματα
Τα διάφορα χημικά στο film επηρεάζουν το πως «φτιάχνεται» το φως και το χρώμα. Ο φωτογράφος πειραματιζόμενος με διάφορα film, εξοικειώνεται με τις ιδιαιτερότητες τους και τελικώς μαθαίνει πώς να τα χρησιμοποιεί προς όφελος του. Η εξοικείωση, συνεπώς, οδηγεί σε εμπειρία και ειδίκευση και εν τέλει στην αρτιότητα.
Κατακτάς την προσωπική ικανοποίηση
Κάθε φωτογράφος ερασιτέχνης ή μη εύχεται να βιώσει την εμπειρία να εργαστεί σε ένα σκοτεινό θάλαμο ώστε μία φορά. Η χρήση του film ως φωτογραφικού μέσου δίνει στο φωτογράφο την ευκαιρία να δημιουργήσει τη δική του φωτογραφία και γίνεται μάρτυς της μαγείας και της επιστήμης της φωτογραφίας. Η ολοκλήρωση της εμφάνισης μίας φωτογραφίας στο σκοτεινό θάλαμο αποτελεί μία στιγμή ικανοποίησης για τον καλλιτέχνη και αναγνώρισης των δυνατοτήτων του.
Εν τέλει, γίνεσαι πιο αποτελεσματικός
Η αναλογική φωτογράφιση εξοικειώνει το φωτογράφο πολύ με την καταγραφή της σωστής στιγμής. Αν επιλέξει τη φωτογράφιση κινούμενων θεμάτων, ο φωτογράφος θα πρέπει να αναπτύξει τη αίσθηση του χρονισμού του παράλληλα με τη σωστή αντίληψη του χρόνου και του χώρου. Με βάση το μέσο κόστος ενός film, εάν αυτό δε γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο καλλιτέχνης μάλλον θα … πτωχεύσει αντί να δημιουργήσει. Ο αναλογικός φωτογράφος, ωστόσο, εργαζόμενος σαν ελβετικό ρολόι, δουλεύει με απόλυτη ακρίβεια.
Αν και τα παραπάνω είναι δελεαστικά, κανείς δεν υπονοεί ότι η ψηφιακή φωτογραφία μπορεί να παραγκωνιστεί, ούτε το θέλουμε. Στόχος θα ήταν το film και η μαγεία που το συνοδεύει να επανέλθει στη ζωή μας και στις εικόνες μας.