Η κατεύθυνση Σκηνοθεσίας στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ

  κατεύθυνση Σκηνοθεσίας

Τμήμα Θεάτρου

Το Τμήμα Θεάτρου ανήκει στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και προσφέρει συστηματικές σπουδές τόσο στη θεωρία όσο και στην πρακτική του θεάτρου. Ιδρύθηκε με το ΠΔ 169 το 1984 και δέχτηκε τους πρώτους φοιτητές του το φθινόπωρο του 1992.

Η εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου στο Τμήμα Θεάτρου γίνεται μέσω των πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Ένας μικρός αριθμός πτυχιούχων ΑΕΙ μπορεί να εισαχθεί στο Τμήμα με κατατακτήριες εξετάσεις και επίσης και μικρός αριθμός πτυχιούχων ΤΕΙ και Δραματικών Σχολών.

Στόχος του Τμήματος είναι η δημιουργία ενός χώρου σπουδών και έρευνας όπου η θεωρία και η πρακτική, η επιστήμη και η τέχνη, θα συνεργάζονται και θα αλληλοσυμπληρώνονται.

Η επίτευξη του στόχου αυτού επιβάλλει τη διδασκαλία ενός σημαντικού αριθμού υποχρεωτικών μαθημάτων που να εξασφαλίζουν τη θεατρολογική κατάρτιση όλων των φοιτητών, σε συνδυασμό με τη στοιχειώδη μύηση στις διάφορες πλευρές της καλλιτεχνικής πρακτικής.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα επιλεγόμενα μαθήματα παρέχουν στους φοιτητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια ουσιαστική ειδίκευση, ακολουθώντας μία από τις προσφερόμενες κατευθύνσεις: Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΣκηνογραφία-ΕνδυματολογίαΥποκριτική, Σκηνοθεσία.

 

Κατεύθυνση Σκηνοθεσίας

Η κατεύθυνση Σκηνοθεσίας ξεκίνησε να λειτουργεί το 2005 στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ. Η επιλογή των φοιτητών της ειδίκευσης γίνεται μέσα από την παρουσίαση 3λεπτων σκηνοθετικών δράσεων, πριν από την αρχή του 6ου εξαμήνου. Στη συνέχεια ακολουθούν 4 μαθήματα του κύκλου που διεξοδικά θα επιτύχουν την πλήρη ειδίκευση των σπουδαστών και θα οδηγήσουν σε μια ολοκληρωμένη παράσταση διάρκειας περίπου μιας ώρας στο θέατρο «Κλειώ» του Τμήματος. Όσοι/ες ακολουθούν την κατεύθυνση πρέπει να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα μαθημάτων, που συνδυάζει μαθήματα Σκηνοθεσίας με μαθήματα από τις κατευθύνσεις της Υποκριτικής, της Σκηνογραφίας και της Δραματολογίας-Παραστασιολογίας. Οι διδάσκοντες καθηγητές της σκηνοθεσίας είναι ο Βίκτωρ Αρδίττης, η Γλυκερία Καλαϊτζή, ο Δαμιανός Κωνσταντινίδης και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.

Διαβάστε επίσης  Θεατρικά Εργαστήρια με την ηθοποιό Γεωργία Τσαγκαράκη στην Κρήτη

Σκηνοθεσία Ι

Βασικές μέθοδοι και τεχνικές της σκηνοθετικής εργασίας: ανάλυση της δράσης, status, τη δραματουργική σύλληψη του σκηνικού χώρου κ.α. Το μάθημα επικεντρώνεται στη σκηνοθετική αναμέτρηση με ένα έργο. Με αφετηρία την ανάλυση του και τη συμφωνία γύρω από τις βασικές σκηνοθετικές επιλογές, κάθε σπουδαστής ετοιμάζει ένα μέρος του έργου και το εργαστήριο καταλήγει συνήθως σε κοινή παράσταση στους χώρους του Τμήματος.

Σκηνοθεσία ΙΙ

Ο φοιτητής ασκείται στη διαδικασία της πρόβας και την καθοδήγηση των ηθοποιών, και δοκιμάζεται σε διαφορετικά είδη κειμένων από έργα διαφόρων ειδών και εποχών. Η εργασία των σπουδαστών στο πλαίσιο του εργαστηρίου είναι εξαιρετικά εντατική δίχως να οδηγεί σε δημόσια παρουσίαση.

Advertising

Σκηνοθεσία ΙΙΙ

Το μάθημα καταλήγει σε ατομικές σκηνοθεσίες, διάρκειας 30-40 λεπτών, με συγκεκριμένες απαιτήσεις. Στο επίπεδο αυτό οι παραστάσεις των σπουδαστών αποτελούν μια πρώτη «δήλωση ταυτότητας» και απαιτούν επιλογή συνεργατών και συγκρότηση ενός μικρού θιάσου, επιβάλλουν δηλαδή μια πλήρη και συνολική αντιμετώπιση των παραμέτρων της σκηνής: καθοδήγηση ηθοποιών, σκηνικά, μουσική, φωτισμοί κλπ. Οι παραστάσεις δίνονται σε χώρους της Σχολής, όσο και σε συχνά απροσδόκητους χώρους της Θεσσαλονίκης, και είναι ανοιχτές στο κοινό.

Σκηνοθεσία ΙV

Κατάληξη του Κύκλου Σκηνοθεσίας με ατομικές σκηνοθεσίες, διάρκειας περίπου μιας ώρας στο θέατρο «Κλειώ» του Τμήματος. Οι σπουδαστές σκηνοθεσίας στο επίπεδο αυτό έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες ενός πλήρως εξοπλισμένου θεάτρου 80 θέσεων με αξιόλογη φωτιστική και ηχητική υποδομή. Οι παραστάσεις αποτελούν συχνά πλήρη «προσχέδια παραστάσεων» κι είναι ανοιχτές στο κοινό.

κατεύθυνση Σκηνοθεσίας

”Δωδέκατη Νύχτα ή ό,τι προτιμάτε”

Στο πλαίσιο της κατεύθυνσης Σκηνοθεσίας, το τμήμα του μαθήματος Σκηνοθεσία Ι, παρουσίασε στις 25 Ιουνίου την ”Δωδέκατη Νύχτα ή ό,τι προτιμάτε” του William Shakespeare (διδασκαλία Τάσος Αγγελόπουλος). Οι 7 σπουδαστές του τμήματος έχοντας στην διάθεση τους 1 κείμενο και 20 ηθοποιούς έδωσαν μια ενιαία και ολοκληρωμένη πρόταση του έργου παρουσιάζοντας μια προσεγμένη και μεθοδική δουλειά. Η παρουσίαση προέκυψε από συνεργασία τόσο μεταξύ των σπουδαστών της σκηνοθεσίας όσο και αυτών της υποκριτικής, του φωτισμού και της ενδυματολογίας.

Διαβάστε επίσης  Διαβατήριο: Ένα πράσινο κουμπί (Passport: Zelenyia button) Πρεμιέρα 3 & 4 Ιουνίου 2017 στο Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου.

Στο τέλος της παρουσίασης μιλήσαμε με τους σπουδαστές για την εμπειρία τους και τους στόχους τους αλλά και τι τους οδήγησε στο να επιλέξουν την κατεύθυνση της Σκηνοθεσίας.

Advertising

κατεύθυνση Σκηνοθεσίας

 

Έδωσα εξετάσεις για την κατεύθυνση σκηνοθεσίας, διότι με εξιτάρει το γεγονός ,ότι μια ιδέα μου, μπορώ να την μεταφράσω σκηνικά με κάποιον τρόπο. Στόχος μου είναι μέσα από τα μαθήματα της σχολής να αποκτήσω όσες περισσότερες γνώσεις (πρακτικές και μη) μπορώ, έτσι ώστε να τις χρησιμοποιήσω μελλοντικά και επαγγελματικά.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΡΑΣΧΟΣ

 

Θεωρώ πως η συγκεκριμένη κατεύθυνση σου προσφέρει μία ολοκληρωμένη πρακτική και θεωρητική σπουδή επάνω στην σκηνοθεσία. Έχοντας μόλις τελειώσει το πρώτο εξάμηνο της κατεύθυνσης Σκηνοθεσίας, μπορώ να πω πως πρόκειται για ένα αρκετά δύσκολο και multitasking αντικείμενο. Στόχος μου είναι να καταφέρω να κερδίσω όσα περισσότερα πράγματα μπορώ από τους διδάσκοντες μου, να ανταλλάξω απόψεις, να εξελιχθώ, να πειραματιστώ και τελειώνοντας να βγω όσο πιο έτοιμος μπορώ στην επαγγελματική αρένα.

 Συνειδητοποίησα πως έχουμε να κάνουμε με ένα αντικείμενο και κατ’επέκταση με ένα επάγγελμα που έχει άμεση σχέση με τις προσωπικές άμυνες και τα προσωπικά εμπόδια του καθενός. Στο μάθημα μου δόθηκε ο χώρος να εντοπίσω τα δικά μου προσωπικά εμπόδια και να προσπαθήσω μέσα στα επόμενα έτη να τα ξεπεράσω ή να τα μετατρέψω σε παραγωγική δουλειά. Στο  συγκεκριμένο μάθημα σου δίνεται το πάτημα να καταφέρεις να σταθείς μόνος σου στα πόδια σου, αναλαμβάνοντας ευθύνες, δουλεύοντας πάρα πολλές ώρες, και ταυτόχρονα να έχεις δίπλα σου τον διδάσκοντα, ο οποίος θα σε κατευθύνει και θα είναι δίπλα σου έχοντας και οι δύο έναν κοινό στόχο: Την εξέλιξη.

Advertising

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΛΦΑΣ

Διαβάστε επίσης  Θεατρικά Εργαστήρια υποκριτικής & σκηνοθεσίας από τον Δημήτρη Καρατζιά στον Πολυχώρο Vault

 

Σπούδαζα ήδη υποκριτική, επομένως ένας λόγος που (φαντάζομαι οι περισσότεροι ηθοποιοί που ασχολούνται με τη σκηνοθεσία) μπαίνουμε σε αυτό το δρόμο, είναι γιατί κάτι θεωρούμε ότι μας λείπει από την καθοδήγηση του σκηνοθέτη ή δασκάλου. Πλάνη μεγάλη, πάντα κάτι θα σου λείπει, κι όταν στο δώσουν θα σου λείπει κάτι καινούργιο.

 Ίσως λοιπόν, ήθελα να εξερευνήσω τι μπορώ να δώσω εγώ σαν κατευθύνσεις σε έναν ηθοποιό και αν μπορούν να αποτελέσουν βοηθητικό υλικό για αυτόν.

Για να είμαι και απολύτως ειλικρινής, σίγουρα με διακατέχει και η ματαιοδοξία να ορίζω εγώ παραπάνω το παιχνίδι που λέγεται θέατρο. Ευτυχώς ήδη κατάλαβα ότι ο σκηνοθέτης είναι πολύ πιο «δέσμιος» των ηθοποιών του, απ’ ότι είναι αυτοί. Και υποψιάζομαι ότι έτσι θα έπρεπε να είναι.

Advertising

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

 

Περισσότερες πληροφορίες: Κατεύθυνση Σκηνοθεσίας

 

Γεννήθηκα και μένω στην Θεσσαλονίκη. Από την νεαρή μου ηλικία αγάπησα το θέατρο, τον κινηματογράφο και τα βιβλία κάτι που με οδήγησε λίγα χρόνια μετά στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Η βαθιά και συστηματική ενασχόληση με το θέατρο αποτελεί πηγή ζωής και τρόπο έκφρασης για μένα. Η δημιουργικότητα και η έμπνευση μου βρίσκουν διέξοδο και στην διακόσμηση.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Λεκτική ευχέρεια στην ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης

Τεστ λεκτικής ευχέρειας Η λεκτική ευχέρεια είναι η ικανότητα παραγωγής

Κορίτσια και γυναίκες με ΔΕΠΥ: Συμπτωματολογία και θεραπεία

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (εφεξής ΔΕΠΥ) είναι μια συχνή νευροαναπτυξιακή