Η Εθνική επέτειος της 28ης Οκτωβρίου με το μεγάλο ΟΧΙ στους επίδοξους Ιταλούς κατακτητές και η μετέπειτα Εθνική Αντίσταση στους Ναζί κατακτητές άφησαν το δικό της αποτύπωμα στη σύγχρονη ελληνική ιστορία και φυσικά ο ελληνικός κινηματογράφος, τόσο ο κλασικός όσο και ο νεότερος δεν έμεινε αδιάφορος για αυτή τη μεγάλη μέρα. Σας προτείνουμε τρεις ταινίες για την 28η Οκτωβρίου μέσα από τα πλάνα σκηνοθετών του ελληνικού κινηματογράφου, εστιάζοντας σε δυο πιο σύγχρονες για να τις γνωρίσετε καλύτερα και μια all time classic παλιού ελληνικού κινηματογράφου της Finos Film, φυσικά!
Ταινίες για την 28η Οκτωβρίου- Η Λίστα
1. Το τελευταίο σημείωμα , του Παντελή Βούλγαρη

Το 2017, ο διαχρονικός Έλληνας σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης μετέφερε στο πανί μια από τις πιο γνωστές ιστορίες της γερμανικής κατοχής και αντίστασης. Ο ταλαντούχος Αντρέας Κωνσταντίνου πρωταγωνιστεί ως Ναπολέων Σουκατσίδης, ενός εκ των 200 κομμουνιστών πολιτικών κρατούμενων της Καισαριανής, που εκτελέστηκαν το 1944 ως αντίποινα για το θάνατο ενός Γερμανού στρατηγού. Είναι γνωστή η ακρίβεια στη μεταφορά των ιστορικών γεγονότων από τον σκηνοθέτη και σε συνδυασμό με την μεστή και πειστική ερμηνεία του Κωνσταντίνου κάνουν το “Τελευταίο σημείωμα” περισσότερο ιστορικό ντοκουμέντο παρά ταινία. Ωραία σκηνικά, λαμπρό καστ και καλογραμμένο σενάριο χωρίς υπερβολικές φαμφάρες που εστιάζει στον πόνο και στην πίστη στα ιδανικά των κρατούμενων μέχρι το τέλος τους απέναντι από το εκτελεστικό απόσπασμα. Εξαιρετική επίσης η επιλογή του Αντρέ Χένικε ως Καρλ Φίσερ, ενός φανατικού ναζιστή ιδεολόγου που παρά την εκτίμηση στο πρόσωπο του Σουκατσίδη, δεν πήρε ποτέ πίσω την απόφαση του για την εκτέλεση. Οι σκηνές των διαλόγων τους είναι πολύ έντονες και διαδραστικές και ο Βούλγαρης μεταφέρει με μαεστρία μια σχέση ιδιαίτερη ανάμεσα σε δυο ανθρώπους με διαφορετικές καταβολές που το μόνο που τους ένωνε τελικά ήταν το ανυποχώρητο στις ιδέες τους. Μια ταινία που πρέπει να βλέπουμε κάθε 28η Οκτωβρίου για να θυμόμαστε την ιστορία μας.
2. Ουζερί Τσιτσάνης, του Μανούσου Μανουσάκη

Ο αγαπημένος μας (οι αδυναμίες άλλωστε δεν κρύβονται) Μανούσος Μανουσάκης έκανε την σκηνοθετική του απόπειρα στον κινηματογράφο μετά από πολλά χρόνια επιτυχιών στην τηλεόραση, το 2015 με τη μεταφορά του μυθιστορήματος του Γιώργου Σκαμπαρδώνη “Ουζερί Τσιτσάνης”. Φυσικά, ο τίτλος δεν έχει απόλυτη σχέση ως προς την πλοκή, ωστόσο το μαγαζί του μεγάλου Έλληνα συνθέτη είναι ο συνδετικός κρίκος των εξελίξεων της ταινίας. Ο έρωτας ανάμεσα σε Έλληνα και Εβραία, η Αντίσταση και οι φρικαλεότητες των Ναζί σε πρώτο πλάνο με τον Μανουσάκη να ανοίγει τα πλάνα του και να τοποθετεί γύρω του ένα εξαίρετο καστ (Κορυφαίοι ο Αντρέας Κωνσταντίνου ως Βασίλης Τσιτσάνης και ο Χάρης Φραγκούλης ως γαμπρός του Γιώργος). Στόχος του να πει ακόμα μια ιστορία για την ανάγκη να αποδεχόμαστε το διαφορετικό και πώς ο πόλεμος ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ δεν δίνει λύση σε τίποτα, παρά μόνο βγάζει τον κακό εαυτό των ανθρώπων στην επιφάνεια. Όλα αυτά στην Θεσσαλονίκη του 40, με τις μουσικές του αείμνηστου συνθέτη και στιχουργού παρούσες σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Η ταινία είχε ανάμεικτες κριτικές, ωστόσο αποτελεί σίγουρα ένα από τα αξιόπιστα δείγματα του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου (ακόμα και αν όντως υπάρχουν μερικές ατέλειες).
3. Υπολοχαγός Νατάσσα, του Νίκου Φώσκολου

Η νέα γενιά έχει την τάση να είναι ισοπεδωτική με τις παλιές ελληνικές ταινίες των χρυσών δεκαετιών της Φινος Φίλμ. Όμως, οφείλουμε να είμαστε αντικειμενικοί και να αντιμετωπίζουμε τις ταινίες με τα δεδομένα της εποχής που γυρίστηκαν. Όταν ο Φίνος έστελνε τον Φώσκολο, την Αλίκη και τον Παπαμιχαήλ το 1970 για γυρίσματα στη Γερμανία, όταν η ταινία αυτή ήταν η πιο ακριβή της εποχής και έμεινε πρώτη σε εισιτήρια μέχρι το 1998 (την πέρασε το Safe sex των λατρεμένων Ρέππα-Παπαθανασίου) τότε δεν μπορούμε παρά να αποδεχτούμε ότι αυτή η ταινία είχε κάτι δυνατό πάνω της. Ο Φώσκολος έγραψε μια ταινία γύρω από τον έρωτα του αγαπημένου ζευγαριού της εποχής, εστιάζοντας στην ελληνική αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και μας χάρισε μνημειώδεις σκηνές για τον ελληνικό κινηματογράφο διαχρονικά. Πέρα από το δίδυμο Αλίκη-Δημήτρη, ο Φώσκολος επιστράτευσε Κώστα Καρρά, Σπύρο Καλογήρου, Ελένη Ζαφειρίου, Ανδρέα Φιλιππίδη, Κάκια Παναγιώτου, ηθοποιούς μεγάλου βεληνεκούς δηλαδή και είχε τον Κώστα Καπνίση να του γράφει μια εξαίρετη μουσική επένδυση για να ντύσει την μεγαλόπνοη παραγωγή του. Η “Υπολοχαγός Νατάσα” αποτελεί μέχρι σήμερα την πιο γνωστή και αντιπροσωπευτική ταινία του ελληνικού κινηματογράφου για τον πόλεμο του 40 και την Εθνική αντίσταση , για αυτό και κάθε χρόνο 28η Οκτωβρίου, όπου και να γυρίσετε τους δέκτες σας, σίγουρα κάπου θα την πετύχετε.